VICTORIA`S SECRET FASHION SHOW = KROPPSPRESS

Har dere fått med dere det siste Victoria`s Secret Fashion showet som ligger ute på tv2 sumo nå? Det har i hvert fall jeg å etter og ha sett det sitter jeg igjen med en stor skam og mye tårer. Helt siden jeg var en liten jente var min aller største drøm å bli modell. Selv var jeg svært lite interessert i mote, sminke og bilder generelt, men drømmen var likevel å bli modell og kunne gå på catwalken for Victorias Secret. Flere ganger fikk jeg høre at jeg hadde passet perfekt som modell med mine lange slake bein, tynne kropp og med høyden min – ikke minst. Jeg husker veldig godt hvor glad jeg ble inni meg da folk kom og sa til meg at jeg burde bli modell, det var jo det som var drømmen! Jeg så et håp der, men det lå aldri i kortene mine at jeg skulle bli det. Med tiden har moteverden heldigvis blitt bedre, modellene utvikles og de har lært seg hvor viktig det er å ta hensyn til hvor forskjellige kropper hvert enkelt menneske har, noen er store, noen er små, andre er tynne og noen har former, sånn er det bare. Jeg er helt sikker på at den moteverden som fantes før skapte et kroppspress for meg i en alder av ca. 10 år. Alle modellene var slanke og høye, dersom man hadde lange fine bein var det prikken over Ien. Det er ikke stygt og jeg skal innrømme at jeg falt noen tårer da jeg så showet fra 2018. De jobber hardt, trener og ofrer ting for å lykkes. Tynne jenter er også fine og jeg satt helt målløs over å se hvor vakre de var i år også. Flere nettbutikker som Nelly, PLT også videre har begynt å ta inn modeller som finnes i alle størrelser, med arr eller uten, med psoriasis og dere vet, alt. Hvor fantastisk er ikke det?! Jeg blir rørt over å se hvordan moteverden utvikler seg, derfor hyller jeg de. I VG leste jeg nettopp en artikkel om Halsey som angrer på at hun opptredde på scenen under Victorias Secret showet i år, nettopp på grunn av all kritikken de fikk. Victorias Secret er svært og de aller fleste har hørt om det, de burde ha vært noen av de aller første til å åpne opp øynene og få et brede mangfold når det kommer til kropp og transseksuelle, noe de dessverre ikke har.

Det er ukult og svært motbydelig. Jeg kan ikke noe for det, men dette gikk sterkt inn på meg i og med at jeg satt igjen med en følelse av skam etter å ha sett showet. Tenk at jeg hadde lyst til å være en av de som i dag representerer et kroppspress uten like – AARGH. Det klikker for meg rett og slett. Tenk at dette var drømmen min og nå er det helt dødt. Det er faktisk ikke bloggere som alle beskylder for å skape kroppspress, ett av verdens største motebransjer skaper det kroppspresset uten like og jeg kommer aldri til å se det showet en gang til. Kropp er kropp, hvorfor er det så vanskelig å forstå? Det er en selvfølge at det er viktig å ha en sunn helse og være frisk, men er man frisk når man er nødt til å gå ned kilo for å nå den “perfekte” vekten for også vise seg frem på en scene og representere klær som skal kjøpes av alle kroppsfasonger? NEI, ikke fa*en.

I en alder av ca. 10 år var drømmen å bli en Engel for Victorias Secret og i dag sitter jeg igjen med en stor skam. Hvorfor i alle dager ville jeg bli som dem? Jeg skylder ikke på modellene, de gjør jobben sin, men hvordan klarer de å representere noe slikt? Det forstår jeg ikke og kommer heller aldri til å forstå det. Da jeg så artistene og modellene som holdt seg for det meste av tiden på scenen klarte jeg ikke å akseptere at de “støttet dette”, jeg ble dårlig av å se på det og nå er jeg vel egentlig bare forbanna.

1 kommentar
    1. Noen gang hørt om å kaste stein i glasshus?

      Hva er det du representerer som er så mye bedre da? Er oppriktig nysgjerrig på om du klarer se din egen rolle her. Du tør nok ikke publisere denne kommentaren, men håper du tar den til deg.

      Du har vippeextensions, restylane(tror du er mye finere uten!!) og silikon for å nevne noe. Siste ukene har du brukt på å melke et bilde av rompa de for publisitet. Dette er forsåvidt greit, men å komme å rakke ned på andre i samme business burde du holde deg for god til. Hadde du fått tilbud om å bli modell for dem hadde du garantert svart ja, heldigvis kommer dette aldri til å bli aktuelt av grunner jeg ikke trenger å gå innpå her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg