VI LER AV HVOR TEIT VIRUSET ER

Jeg orker ikke å se på dette lengre, vi må gjøre noe! Etter å ha delt en story på Instagram der man tydelig ser at Italia har stengt alle butikker utenom matvarekjeder og apoteker, og Danmark som har stengt alle skolene sine, fikk jeg mange reaksjoner i innboksen min i går. Jeg skrev ved siden av dette at her i Norge tar folk fortsatt kollektiv, går på jobb og skole, nærmest sagt “ler” av hvor “teit” viruset er! Hvorfor er vi alltid så dumme og etterpåkloke? Ja, jeg har fått med meg at de fleste skolene i Norge er stengt i dag, men jeg vil fortsatt dele tankene mine rundt dette og hva som faktisk foregår rundt omrking. Det er realiteten og vi må ta oss sammen å faktisk gjøre noe. Jeg er lei av man ikke alltid tar ting seriøst! Jeg er også dritt lei av de som mener at jeg gjør leserne mine redde, for det er ikke sant. Jeg varsler fordi jeg bryr meg om menneskeheten vår. Selv sitter jeg i en risikogruppe med diabetes type 1, en mamma med en alvorlig kreft, jeg har en mormor og en farmor som er eldre og jeg har flere venner som sitter i karantene og kjenner mennesker som ikke blir testet, men som er full i alle symptomene. Jeg bryr meg også om andre fordi jeg er redd for at folk skal bli syke og jeg er redd for hva utfallet bringer i og med at vi faktisk ikke vet det, noe som er skremmende, men realiteten.

En av alle de hundre meldingene jeg fikk i innboksen min i går dreide seg om en jente i ung alder som sitter hjemme med store symptomer og som ikke blir testet. Grunnen til dette var at hun ikke hadde vært i et “utsatt område”, hun ble heller ikke anbefalt å sitte i karantene, men gjorde dette på egenhånd for å beskytte seg selv og andre – all ære til henne som faktisk gjør noe med det og som tenker på andre (hun ble syk nå i disse dager). Hun er absolutt ikke alene om dette, og det er flere som sitter i denne situasjonen på samme plass. Ingen av de heller blir testet fordi de ikke har vært i et “utsatt område”. Hvor sykt er ikke det? Kanskje jeg er naiv, men jeg trodde faktisk at alle som hadde symptomene skulle bli testet. Det er mange som har blitt smittet i selve Norge, så for alt vi vet er hele byen hennes smittet av viruset siden ingen har vært i et “utsatt område” og kan bli testet for det.

Akkurat det samme har skjedd med flere og innboksen min har tatt helt av da flere ønsker at jeg skal skrive om det å få flere til å forstå hvor alvorlig dette er. Jeg kjenner også to i nærme familie som ligger hjemme med alle symptomene, men som heller ikke blir testet fordi de ikke har vært i et “utsatt område”. Det er jo skremmende? Hvorfor får ikke de som ikke får teste seg beskjed om å holde seg i karantene? Man stopper ikke smitten ved å ikke teste de som har alle symptomene, og husk at flere av de som har fått påvist viruset i Norge har mest sannsynligvis smittet andre før de fikk dette påvist.

Jeg håper virkelig at vi begynner å tenke oss om. Kan ikke vi holde renholdet oppe og at vi faktisk planlegger litt? Kanskje man handler for to uker i strekk? Det finnes mange gode tiltak der ute og jeg er veldig glad for at ting begynner å skje, som å stenge skolene blant annet. Kan vi ikke unngå kollektiv transport? F.eks. Det er så mye vi kan gjøre og da må vi gjøre det, ikke stå å se på og ta ting så useriøst. Jeg bryr meg bare og jeg vil at vi skal stå sammen!

20 kommentarer
    1. De klarer ikke å teste alle og kan ikke teste alle , men de har sagt at alle som har symptomer må være i hjemme karantene og varsle alle de har vært i kontakt med.
      De har ikke kapasitet til å ta seg av alle som bare har symptomer , de Har vel så vidt kapasitet til å hjelpe de som er akutt syke. Her må alle skjerpe seg og være extremt nøye.dette er ikke noe å le av det er en tragedie som vil ramme oss alle veldig veldig lenge om ikke alle tar seg selv I nakken nå.
      Viruset lever på overflater i dagesvis.
      Man trenger ikke å ha vært i utsatt område man kan ha vært i nærheten av noen andre som har vært der og det er nok. Bruk engangshansker før du tar på noe. Spesielt håndtak, handlevogner , kort terminaler, heis knapper etc…
      P.S : det er lov å bruke hodet

    2. Du sier at vi ikke tar viruset på alvor og at folk tar transport å går ute. Har du tenkt på de som jobber i helsesektoren å risikerer seg selv for å hjelpe andre? Vi må faktisk på jobb som igjen gjør at noen må ta offentlig transport for å komme seg til jobben. Vi går på jobb hver dag for å hjelpe de som er smittet å risikerer egen helse. Ja det er vårt eget ansvar men er fortsatt jobbe vår å brenne for å hjelpe andre. Flere å flere blir smittet å komme til å bli at flere av dem som jobbe i helsesektoren må gå dobbeltskift, det er vårt valg men så er det ikke det heller for noen må jo stå på sånn at de som trenger hjelp får hjelp. Jeg forstår at du tenker på alle mennesker men det trur jeg de fleste gjør.

    3. Norge er et jævla nisseland. Og folk er naive og dessverre så finnes det mange selvsentrerte egoistiske apekatter i dette landet som tenker at “men jeg blir jo bare litt forkjøla så hvorfor skal jeg bry meg?”. Er helt enig med alt du sier og folk som jobber i helsesektor som har symptomer eller kommer hjem fra ferie er det EKSTREMT VIKTIG at setter seg i karantene for å IKKE smitte folk i risiko grupper? Ser bare på SUS hvor 100 sykepleiere/leger/jordmødre er i karantene på grunn av en gjeng damer var på ferie og bestemte seg for at det å gå på jobb etter å ha vært i et risikoland var ikke noe problem. De har måtte stenge ned 6 av 10 fødeavdelinger som er latterlig. Vi visste om dette viruset allerede i desember og vi så lenge før Mars om hvor alvorlig det var i forhold til Kina og Italia. Hvor vi lett kunne lært og ført inn tiltak mye tidligere og satt karantene på ALLE som kom fra smittede land for man kan ha COVID-19 uten symptomer og være en bærer og smitte andre. Men neida vi er som sagt naive og henger etter Danmark i smittevern altså herregud…. En ting jeg vil si som er positivt, KJØP AKSJER. Aksjemarkedet stuper nå og kommer til å stupe mer innenfor olje, Kina og mye mer og er dermed ekstremt gunstig å kjøpe seg inn på akkurat nå så om du sitter på ekstra penger Ingrid. Kjøp deg inn i oljefondet om cirka 1 måned når smitten og hysteriet er på sitt høyeste. Vi regnet på det i matten idag og nå er det ekstremt gunstig og gå inn på markedet pga at alt stuper og du får masse aksjer til en latterlig pris og når viruset får en vaksine så stabiliserer det seg igjen og du får en aksje som stiger noe helt vanvittig. 200IQ

    4. Vel, nå er det stengt ganske godt ned, og hva gjør idiotene i landet? Rensker dagligvarebutikkene for varer i panikkhamstring. Jessufader..menneskerasen er egoistisk så det holder.
      Det blir ikke tomt for matvarer, butikkene stenger ikke..de får ny forsyning flere ganger i uken. Slapp av! Det gjør jeg, og jeg akter ikke løpe rundt i panikk blant potensielle smittebærere i stappfulle butikker og lange køer. Så jævla teit!

      1. Enig! Jævla hamstrere! Så egoistisk! Håper jeg får handlet det jeg trenger for helgen i morgen, for det jo vært så hamstring i dag! Hoff! Og der står de i trang kø svært nærme hverandre! Når alle skal skal hamstre på samme dag = stor folkemengde!!! Altså, what???

    5. Er ikke alle som kan sitte på en blogg og forsatt tjene penger. Selv om staten betaler osv, er ikke det full lønn. Og om noen sliter økonomisk og forsatt kan jobbe så gjør de sefølgelig det. Ikke alle kan tjene seg opp på clickbaits

    6. Leste at årsak til mange ikke blir testet er at de har begrenset med testeutstyr, de vil gå tomme etterhvert….hva da? Det er helt utrolig Norge ikke var bedre forberedt. Og d har såvidt begynt ….

    7. Jeg synse personlig at Norge tar ting på alvor. Man klarer ikke å teste alle, og man må bare følge de veiledningene vi var fått. Har man symptomer går man, går man ikke ut av huset, det bør alle forstå! Nå er det jo også slik at situasjonen i Italia har vert mye verre enn i Norge, så er ikke rart de startet med tiltak før oss. Man kan heller ikke bare sette i gang alt av tiltak og stenge alt som er før man vet hvordan situasjonen er, i tillegg til at man må ha ting på plass før dette i så fall skjer, og det skjedde i dag, innen rimelig tid. Syns det blir feil at folk sier Norge ligger lang etter, spesielt Danmark. Danmark stengte sine skoler i går. Det er under 24 timer siden.

      Skjønner godt frustrasjonen til folk, men man kan ikke be alle sitte inne heller. Noen folk må ta kollektiv for å blant annet komme seg på jobb. Å hamstre inn mat for to uker er noe av det verre man kan gjøre. Selv er jeg og flere jeg kjenner i risikogruppen. Håper bare folke gjør det de får beskjed om, og at vi tar det seriøst. Men enkelte ting kan bare ikke gjennomføres. Dette er en situasjon vi (og mange andre land) ikke har vert borti før, og skjønner av den grunn at det er vanskelig å vite hvordan man skal behandle saken:)

    8. Nå må du roe ned litt. Jobber i helsevesenet og jeg lurer på hvor sykt ikke det er at ALLE forventer å testes fordi de har symptomer på viruset? Vi har ikke så mye utstyr, kjære deg. Vi skulle gjerne testet alle men vi har ikke mulighet til det. Det er mye syke mennesker nå, med vanlig influensa – skjønner at folk er engstelig, men vi kan ikke teste alle. Vi har rutiner vi følger.

    9. Ler over at du legger ut at dere er i «hjemmekarantene» også er du på hudpleieklinikk 1 time etterpå🤦🏽

    10. Du burde jo ikke ha dratt og trent heller. Var stor risiko det og med tanke på smitte før de nå stengte.

    11. Jeg skjønner at vi lå ta det på alvor, men vis man går på skole eller jobber så kan man ikke bare bli hjemme. Det er helsemyndighetene som bestemmer om man skal bli hjemme eller ikke. Og når de har sakt at man kan ta kollektiv, gå på jogg/skole så er det ikke så rart at folk gjør dette.
      Det kan være lettere for deg å bli hjemme, fordi du ikke har en arbeidsplass du må være, og kan jobbe litt fra hvor som helst. Andre som må på jobben skjønner jeg gjør dette til de får andre beskjeder. 🙄🙄

    12. Ser at du annonserer for en hudpleiesalong der hudpleieren ble sparket på forje arbeidsplass pga stjeling. Visste ikke om du var klar over det

    13. Btw elsker bloggen din, syntes du e virkelig inspirerende. Håper og ber for at din mor kan bli kreftfri ♡ ♡ #Fuckcancer

    14. Er enig i alt du sier. (Nesten flaut hvordan noe av dette blir behandlet).

      Og det er ingen vits for oss «anonyme som gjemmer oss bak en konto» i å komme med personangrep på måten du uttrykker deg og måten du skriver på nå! For alt stemmer. Norge trenger flere som faktisk tør å dele meningene sine! Stå på videre😊

    15. Eg kom nettop hjem fra London og då fikk me beskjed om før flyet gikk at når me landa i Norge måtte me rett i karantene uansett! Så de som ikke ønska det gikk av flyet (britene som skulle på ferie) så så lenge alle følger de beskjedene bør dette går bra tenker jeg!

    16. Hva skal du å Henrik gjøre når alle offentlige steder blir stengt? Med tanke på at dere trener på treningssentre? Tar dere pausen fra treningen?

    17. Kan noen væresåsnill å rette fokus på HVPRFOR shopping senterene fortsatt er åpne. Vi som er på jobb der har ikke noe valg men DU som kunde har et valg. Ikke dra i butikkene. Hvis alle boikotter butikkene får man kanskje stengt butikkene også tilslutt. Helt hårreisende at butikkansatte ikke blir ivaretatt. Ingen som snakker om det. Er så provosert. Hjelper ikke at resten av landet er i karantene når ikke servicebransjen er det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg