VÅR FØRSTE MATHANDEL + DIETT

VÅR FØRSTE HANDLELISTE:

1. Bananer
2. Karbonadedeig
3. Cottage cheese
4. Yoghurt
5. Brokkoli
6. Krydder
7. Olje
8. Kyllingfilet
9. Egg
10. Blåbær

Det er snart sommerferie for meg og Henrik, med det har vi bestemt oss for å begynne på en diett hvor vi spiser ekstremt sunt og trener hver eneste dag frem mot ferie. Dette er fordi begge to har vært stresset oppi all flyttingen og når vi da ikke får tid til å trene går det ut over humøret og gleden i hverdagen. Begge to liker å trene og holde seg i form, samt føle seg vel i syden – derfor kjører vi i gang med å spise veldig sunt i to uker til vi drar på ferie! Det føles helt fantastisk å spise sunt igjen etter mye fastfood og ferdigmat underveis i oppussingen og flyttingen.. i tillegg merker jeg at fordelen med å bo “alene” er det å kunne velge hvilken mat man vil skal være tilgjengelig her hjemme. Jeg dropper å kjøpe usunn mat og når jeg dropper det gir jeg heller ikke meg selv det valget om å faktisk spise usunt. Det er klart at vi kommer til å handle inn noe digg en dag i helgen, men vi kommer til å være veldig forsiktige. I tillegg ligger Bella Italia i nærheten og da blir det nok en del pizza i helgene også. Det er tross alt Henrik sin favoritt pizza og tro meg – han elsker pizza, haha.

Såå.. på bildene under kan dere se hva vi har handlet inn. Over har jeg lagt til den lille, men første handlelisten vår og det er ganske stort for oss to å måtte handle inn mat, ta oppvasken og vaske klær selv. Fy fader for en deilig følelse selv om folk kommer til å tro at jeg er gal som liker å vaske klær, vel.. det handler vel bare om å få inn rutiner og faktisk gjøre ting på egenhånd! 

Resten av dagen går til å vaske huset, rydde ut møbler og ting vi har kjøpt mens vi filmer vlogg til dere, trene, spise sammen og kanskje dra ut å handle mer til huset (vi trenger internett… hjelp..). Det kan også hende at jeg får tid til å poste en del klær på appen tise til dere, slik at dere kan kjøpe klær! Husk å legg meg til: ingridaguiluz, slik at du får med deg hver gang jeg legger ut noe til salgs, det vil være billig og mange av klærne er helt nye.

En liten funfact om Henrik, han spyr av cottage cheese så de tre pakkene der er mine. Det er det jeg spise til frokost sammen med en banan om dere lurer. Om det ikke er det jeg spiser så går det mye egg til frokost og da er det aller mest eggerøre med gressløk krydder + skinke og kjøtt krydder. Det smaker så digg også er det sunt.

Vi spiser veldig lite salt i maten vår, derfor bruker vi andre gode krydder som gir smak i maten.. vi bruker mest disse to (til nå).

Karbonadedeig er en av de viktigste varene våre. Det er sunt og kan brukes til ekstremt mye. Vi kjøper aldri kjøttdeig, bare karbonadedeig som vi har liggende.

19 kommentarer
    1. Spiser du en hel boks + en banan? Hvor lenge holder du deg mett da? Sett flere som har begynt med det i det siste. Bruker du ellers noe Sukrin på eller noe annet for å dempe den syrlige smaken av Cottage Cheese? Kos dere som samboere!

    2. Bare sånn til info, så er salt hovedingrediens i kjøtt og grillkrydderet dere bruker 🙈 (58,8 gram salt pr. 100 gram krydder, så over halvparten av innholdet er salt). Ikke noe galt i det, men greit å være bevisst på om man vil bruke mindre salt.

    3. Heisann! Først: så flinke dere er som ønsker å spise sunt og holder dere i aktivitet. Men, jeg håper du er veldig forsiktig med å dele mengder mat, dietter, råd og tips med såpass mange unge følgere. Dere har mange som ser opp til dere, og som garantert vil gå langt for å gjøre det dere gjør. Som ung og uviten i forhold til hva kroppen trenger, har godt av og kan takle, kan dette fort gå galt. Det er veldig bra at du råder til fysisk aktivitet og sunn mat, så lenge det finnes en balanse. Fokuset bør kanskje heller være å bevege kroppen og spise seg mett på gode næringsstoffer som gir kroppen energi, men som også er sunt og godt? Ville bare si ifra fordi jeg vet hvor mange som suger til seg all informasjonen de ser om dietter, og ender opp med et utrolig anstrengt forhold til mat og egen kropp. Jeg håper du tar det seriøst! 🙂

    4. Hei 🙂
      Fint å se at dere spiser sunt og trener – det er viktig i hverdagen. MEN vær så snill og ikke bruk ordet «diett». Det er et misbrukt ord som skaper så mye press og usikkerhet rundt andre unge og voksne. Du går jo ikke på en spesiell «diett» når man spiser vanlig mat hvor du velger sunne alternativer i stedet for pizza osv.
      Fin blogg!

        1. Diett er bare tull, finn heller et kosthold som dere kan leve med i lengden. Funker ikke å spise sunt fire dager i uka også pøse på med pizza og redbull med sukker de resterende tre dagene.

        2. Ordet diett betyr noe helt annet enn det folk bruker det til. Alle har en diett. Som ernæringsfysiolog håper jeg virkelig dere tar ansvaret dere har seriøst mtp å spre feilinformasjon og en svart-hvitt side av mat og trening. Husk at dere ikke er fagpersoner, og vær kritiske til hva dere deler. Les deg opp på Sunn Fornuft – plakaten, og les gjerne artikkelen “Sunnhet i kontekst” av Svein Erik Gjøsund 🙂 Vær et positivt forbilde! 🌸

    5. Skjønner ikke hvordan dere har samvittigheten til å spise gris etter den dokumentaren på NRK, om griseindustrien…. :(( vær så snill se den

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg