UKENS STORE MATHANDEL

Back on track eller hva? Etter et par uker med mye rot i økonomisystemet vårt har vi endelig fått tilsendt noen nye bankkort i postkassen her i Bergen. Vet dere hva vi har gjort? Vi har nemlig valgt å sette inn ca. 2500kr på mat inn på samme konto. Det vil si at vi til sammen på den kontoen har 5000kr i måneden på å bruke på mat. For det første sparer vi penger på de andre postene i budsjettet (MYE PENGER) fordi begge to tjener veldig bra. Samtidig har vi kontroll på hvor mye penger vi bruker på mat i måneden. Og haaaaallo, dette er et supert tips til dere! Vi fikk som sagt hver vårt bankkort som vi kun skal bruke på mat, disse to kortene har en felles konto og det er der de 5000kr hver måned blir satt inn, og les nøye nå! For hver måned vi klarer å spare inn penger på maten, altså at vi handler for under 5000kr går de resterende pengene til noe vi skal gjøre sammen. Enten kan vi velge å spare disse på ferie kontoene, eller så kan vi dra ut å spise på restaurant også videre. Vi velger selv. Det som er supert med dette for min del er at jeg er vant til å bruke flere tusen kroner på mat i måneden og det er fordi jeg spiser ute hver dag, men nå er det endelig slutt på det og jeg ser pengene stiger på konto, deilig. 💰

Over til det vi har handlet inn denne uken som da er mye av det “vanlige”.. egg, syltetøy, knuste tomater, skyr og karbonadedeig. Ellers denne uken har vi bestemt oss for å kjøpe mer av skyr isen (som er sunn) + i en annen smak som vi ikke har prøvd, nemlig jordbær!! ÆÆ. Gleder meg til å smake! Ellers har vi fått en ny kjøkkenmaskin som kan lage smoothie og det nyter vi, derfor har vi handlet masse forskjellig bær slik at vi har det liggende i frysen dersom vi har lyst på noe sunt og godt. Henrik liker veldig godt energidrikk og har handlet med litt av det. Som dere kan se på bilde under handlet vi en del karbonadedeiger og igjen – vi prøver å være økonomiske. Begge to spise karbonadedeig og når de er satt ned til nesten halv pris kjøper vi inn ekstra og fryser det ned. Dette gjør vi ofte med flere ting, spesielt knuste tomater på boks. Ellers har vi handlet inn topp krem til kakao, ris, krydder og sauser (Bretagne) som vi elsker, juice til smoothie, kyllingfilet, egg, cottage cheese, Creme Fresh istedenfor rømme til å bruke i en del matretter. Vi liker også å ha litt ferdige Toro pakker i skuffen dersom vi har det travelt og må lage middag kjapt.

Dere må smake skyr isen!!

Gleder meg til å prøve sommersalaten, har hørt den er kjempegod og ikke minst genial.

Vi fikk lyst på is med tanke på at det er så sinnssykt fint vær i Bergen, 23 grader!! 😍😍😍

HMMMMMMM. THE HOLY ICE CREAM. 

Fail..

19 kommentarer
    1. Hei Ingrid 🙂

      Eg og mannen min har og eit budsjett med matpenger som me må prøve å holde oss på, det som er til overs går til ferie 🙂 veldig smart det.

      Mvh Elisabeth

    2. Kan du plis slutte å redigere bildene dine så sykt? Alle bildene e super mørke og du ser helt orange ut

    3. Isen er sunnere enn “vanlig” is, men ikke direkte sunn. Det blir litt feil informasjon! Jeg jobber med ärnäring, så dette kan jeg. Har samme opplegg på felles matkonto, det er super smart på mange vis! 😀

    4. Du skal være forsiktig med å omtale ting som sunn og usunn, husk at du har mange yngre følgere. Hva definerer egentlig ting som sunn eller usunn? Om du tenker på kalorier så handler det jo om hvor mye man spiser. Du må tenke over hva du skriver og publiserer som influenser. Og denne isen er på ingen måte sunn. Den inneholder masse kunstig sukker som er dokumentert ved overvekt og kunstig er ikke nødvendigvis bedre. Det er også funnet i sammenheng med å få mer søtsug. Ville tenkt meg om før du spiste det. Du burde se på tipsene til Berit Nordstrand om du lurer på mer om det 😀 ellers så syntes jeg det var utrolig mye kjøtt, jeg ville tipse deg om linser og mer grønnsaker. Linser er utrolig digg i feks spagetti, taco eller gryter ☺️

      1. Jeg føler at jeg formidler bra ting på denne bloggen til de yngre følgerne mine. Om en is f.eks inneholder litt sukker, men likevel har mindre kalorier er jo det fortsatt sunnere enn en vanlig is og da tipser jeg om det. Det er jo kjempegøy for folk å få tips til ting som er sunnere en andre produkter. Vi kjøper som sakt mye kjøtt når det er på tilbud og fryser det ned for å spare inn. Vanligvis spiser vi ikke kjøtt mer en en gang daglig og noen dager spiser vi mat uten kjøtt, som bønner, hakkede tomater og mye annet.

    5. Hei. Syns personlig du skal være forsiktig med å si at skyr isen er kjempe sunn. Fordi det er den ikke, det er tilsatt kunstig sukker som igjen overhode ikke er sunt dessverre. Men den blir sitt på som litt sunnere enn det en “vanlig” is er. Jeg jobber også som institusjons kokk og jobber en del med ernæring og kosthold. ellers digger jeg deg og bloggen din 😊 og elske alt av innhold du kommer med ❤️

      1. Vi tenker ikke på det. Selv om vi spiser sunt, spiser vi også usunt til tider og om juicen har litt mye sukker spiller det ingen rolle for oss. Er ikke slik at vi drikker flere glass til dagen. Vi drikker såvidt ett glass daglig + det er til smoothien! Smaker så digg. Vi er veldig flinke til å passe på at dersom vi skal spise litt usunt så spiser vi sunt ellers hele dagen.

    6. Hei Ingrid
      Er glad i å lese bloggen din, og synes du ofte kommer med kjekke tips om både klær, trening og kosthold. Jeg ønsker likevel å si fra til deg at du må passe litt bedre på når du omtaler mat som sunt, feks Skyr isen. Denne isen er på ingen måte sunn i seg selv dersom en ser på innholdet, men om en feks ønsker å redusere inntakt av kalorier så er den jo et bedre alternativ, i forhold til vanlig fløteis. Å skrive «Ellers denne uken har vi bestemt oss for å kjøpe mer av skyr isen (som er sunn)» blir jo direkte misvisende for de leserne som ikke har så god innsikt på ernæring. Til neste gang kan du fremstille produktet som et sunnere eller lettere alternativ, med feks tanke på færre kalorier, høyere proteininnhold og lavere fettprosent enn fløteisen.
      Ellers fortsett med de gode og inspirerende innleggene dine!:)

    7. Jeg digger at du ikke er så ekstrem når det kommer til kosthold, at du fremmer et normalt sunt kosthold hvor det finnes rom for å kunne kose seg litt innimellom…. Med andre ord så presenterer du en gylden middelvei. Stå på vakre ♥️

    8. Verden går ikke under og livet blir ikke noe dårligere på noen som helst måte til en tenåring som leser bloggen og tror skyr isen er sunn. Dessuten har Ingrid helt rett i at den er sunnere enn vanlig is.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg