UKENS SPØRSMÅL

Påvirker diabetesen sexlivet deres?

Nei, heldigvis. Den påvirker det ingenting – livet mitt er som før, bare jeg må passe på at jeg får i meg insulin og sjekker blodsukkeret mitt slik det er jevnlig hele tiden, det er ikke så mange andre forandringer.

Kan du vise hvordan du måler blodsukkeret og stikker inn insulinet?

Jepp, det kommer i en youtubevideo.

Hva er den oransje drikken dere drikker så ofte?

Det er fitline produkter som vi elsker. Ved å bruke dette får vi i oss alle vitaminene og mineralene vi skal. Om dere lurer på mer kan dere klikke her.

Har du noen søsken?

Ja, jeg har en storebror som er 91 modell og 6år eldre en meg. Han heter Andrè.

Hvor ofte fyller på du vipper?

Ca. hver 3. uke.

Kjenner du andre med diabetes?

Nja, jeg vet om noen, men ikke så veldig mange. Det som har overrasket meg er hvor mange av dere som leser bloggen min som har det, det er helt utrolig det står all respekt til dere, for noen sterke mennesker dere er.

Tjener du mye penger på bloggen?

Ja, det vil jeg si.. i hvert fall mye mer i år en i fjor, haha, da tjente jeg ikke så mye.

Hvor stor sannsynlighet er det for å få diabetes?

Det aner jeg ikke.. det handler nok litt om det er arvelig eller ikke og hva du spiser.

Er du opptatt av at produkter du bruker ikke blir testet på dyr?

Jeg er ikke så flink på det der, men det er noe jeg burde bli flinkere til å sjekke ut. Hm, kanskje jeg skal tenke mer over det ja.

Syns du det er flaut å stikke deg i offentligheten?

Nei overhode ikke, det er del av livet mitt og jeg er ikke redd for å vise det. Jeg stikker meg på trening også jeg, uten problemer, ingen bryr seg.

Hva er det beste med Henrik?

At han alltid er der for meg og viser det. Han er veldig spesiell på den fronten og utrolig flink til å vise hvor mye jeg betyr for han.

Hvordan ble du og Henrik kjærester og hvordan fikk dere kontakt i fra begynnelsen?

Vi ble kjærester etter å ha hatt en greie en stund.. det gikk fort i svingene, men vi ble sammen på finalefesten hans av Paradise Hotel i år. Vi møttes og hilste på hverandre på et vors, men ble ikke noe mer før etter hvert.

Hvilken prevensjon bruker du?

P-piller.

Skal du feire jul og nyttår med Henrik? Isåfall hva skal dere?

Vi skal ikke feire jul sammen i år.. det er fordi han skal ha julen her hjemme, mens jeg har lyst til å tilbringe julen sammen med familien min da jeg ikke ser de så ofte. Mamma er syk og da er det virkelig det som føles riktig akkurat nå. Neste år feirer vi nok sammen ja. Nyttår derimot skal vi feire sammen og det blir magisk, jeg tror nok vi skal reise bort, hehe. Det blir spennende.

Hvor mye tjener du i måneden?

Jeg har ikke regnet noe på det fordi det varierer fra måned til måned, men nok til å holde på med bloggen 100%.

Hvilke planer har du fremover?

Det skjer mye.. jeg kan ikke røpe alt enda.

Krangler du og Henrik ofte?

Nei, men vi har hatt våre diskusjoner og det har gjort oss sterkere sammen.

Tjener du og Henrik penger på YouTube?

Ja, det gjør vi!

Kjøper du ofte dyre gaver til Henrik slik som ipaden?

Nei.. grunnen til jeg kjøpte den var som sagt for å gi han en oppmerksomhet og en takk for at han var der for meg i helgen gjennom diabetesen og for at han alltid er der for meg generelt.

42 kommentarer
    1. Får inntrykk av at diabetes er en dødsdom hos deg. Det er det ikke. Det er snakk om en livsstilsendring. Jeg selv har det, det ble utviklet under mitt første svangerskap. Det går fint. Jeg lever.
      You’ll live too!
      For å ikke virke som en negativ dritt, skal det sies at jeg liker deg ellers 😂😊 Bare dumt du bruker diabetesen for klikk på bloggen.

      1. Unnskyld meg, det gjør hun faktisk ikke! Hun svarer på obligatoriske spørsmål som hun får tilsendt! Hun bruker det ikke for og få klikk men fordi folk lurer på hva hun gjør med det, og forskjellige ting rundt det. Regelrett frekt var det av deg og si noe sånt til Ingrid! Tenk hvor vanskelig det var for hun og du slenger bare dritt, slutt.

        1. Ehm. Tror du skal roe deg ned! Det er sjukt mye snakk om diabetesen her og bruke det slik hun gjør er litt slitsomt. Merker lysten til å lese bloggen minsker! Så kanskje hun kan ta til seg kritikken som Isabell gjør og skrive mindre om diabetes slik som Isabell skal skrive mindre om SVD!
          Og BTW. Hun du ble så sinna på har diabetes selv som hun skrev. So have a coke and a smile and shut the f up!

      2. Hei! Jeg må bare svare på denne… Det handler ikke baare om livsstilsendring når du får diabetes 1 altså. Det er ekstremt mye annet som spiller inn. Har man diabetes 2 eller svangerskaps diabetes så er det vel mer eller mindre livsstilsendring som har endel å si. Men med diabetes 1 er du avhengig av insulin resten av livet. Og man vet aldri hvordan en dag blir. Om blodsukkeret holder seg fint eller er ustabilt. Det du gjorde en dag som fungerte kan neste dag gjøre dagen helt elendig. Man kan fint leve med det men det kan jammen meg være beintøft og.

        Hilsen en mamma til en jente på 2,5 år med diabetes.

        1. Svangerskapsdiabetes er en ting kjære deg. Men etter jeg fikk diabetes etter svangerskapet så tar jeg insulin selv. Selvfølgelig er det beintøft, det har jeg aldri sagt noe på. Jeg vet hvordan det fungerer, jeg vet også det påvirker mye i hverdagen. Det jeg mente med kommentaren var at det var veldig mye her på bloggen om akkurat det temaet.
          Ta dere en bolle!

      3. Kunnskapsløst av deg å kommentere slik du gjør. For 14 dager siden, så døde ein gutt på 28 år, av ukjent diabetes her i Stavanger. For 1.5 år siden, døde ein 27 år gammel gutt med kjent diabetesdiagnose, i heim kommunen til Ingrid. Så er utrulig viktig at Ingrid og andre står fram med med opplysninger om dette. Takk Ingrid.

      4. Kjenner eg får skikkelig klump i magen og blir kvalm av folk som deg. Du har helt tydelig ikke noe helheltlig kunnskap om diabetes type 1 og hvor ekstrem livsforandring det er for mange. Tenk deg om før du kommentert denne flotte jenta sin blogg.

      5. Kjenner eg får skikkelig klump i magen og blir kvalm av folk som deg. Du har helt tydelig ikke noe helheltlig kunnskap om diabetes type 1 og hvor ekstrem livsforandring det er for mange. Tenk deg om før du kommenterer denne flotte og modige jenta sin blogg.

        1. Synes hu skal få bestem selv hvor mye hu vil skriv om det og ikke. Like du det ikke, ikke les bloggen. Har ikke diabetes selv, og har mest kunnskap om diabetes type 2, men kan se for mæ når man får en slik diagnose, så forandre det livet til en. Stå på, Ingrid. Ikke bry dæ ka folk skriv her. Lykke til videre 😊

      6. M: Det er ikke en dødsdom og det virker ikke som det er det heller. Hun svarer på det alle er nyskjerrige på. MEN en ting som er ganske relevant her er jo at svangerskapsdiabetes og diabetes type 2 (som man også kan få etter svangerskap eller generelt utvikle ila livet med tanke på arv og livsstil) er Ikke det samme som diabetes type 1. Type 1 fremstår mer alvårlig pga at man konstant må måle blodsukker og sette insulin. De færreste med diabetes type 2 trenger å sette insulin. Det er ikke det mest vanlige. For noen litt i starten. Diabetes type 2 kan reversere ved vektnedgang og livsstilsendring/kostholdsendring. Det kan ikke diabetes 1. Type 1 er en livslvarig tilstand som kan føre til alvårlige helseproblemer. Men vi er i 2019 og det fleste lever fint med både diabetes type 1 og 2 idag😊

    2. Synes du overdriver veldig med diabetesen din. Mange som har det. Og verre ting. Bare vær glad for å ha god helse ellers. Synes også at du overdriver veldig når du poserer foran speilet. Virker så fjortis blogg. Opptatt av å vise kroppen din hele tiden. Blir så slitsomt å lese bloggen din om dagen.

      1. Hva er det jeg overdriver med? Denne endringen har vært stor og da er det naturlig at det også blir et tema her på bloggen og sosiale medier, dette er en del av mitt liv. Jeg er jo utrolig glad for helsen jeg har? eller har jeg sakt noe annet? begynner å bli lei av dere som kommer med usaklige kommentarer som ikke gir helt mening i mitt hode. Les heller ordentlig hva jeg skriver om ting. Du syns jeg er fjortis? det er helt greit, da er jeg da. Heller være det en å skrive dritt på nett. Du trenger ikke å lese.

        1. For meg som selv har diabetes 1 er det utrolig fint å se at du deler slik du gjør. Det er så få som deler om denne sykdommen, og derfor er det også lett å føle seg veldig alene. Vi trenger MER av denne åpenheten! Tusen takk, Ingrid <3

        2. Synes heilt ærlig at du blir utrolig fort irritert øve kritikk. Når du e ein offentlig person og har ein blogg som e såpass populær så bør du prøvd å sette pris på kritikken du får og ta det litt til deg for å forbedre deg. Enig med mye av det som blir sagt selv, selvom mye av det blir sagt på en ufin måte. Bruk det som noe positivt og gjør litt forandringer utav det som du får kommentarer på. Takk for meg.

        3. Du bruker den overdrevent mye i bloggen for å få klikk. Vent 1 mnd så ser vi deg ikke på topp 10 lenger. Skryter av nr 1 bare fordi du har clickbait. Koma??? LOL!

      2. Jeg er enig. Du bruker det sååå mye som klikk!! Skam deg! Og chillan 100 hakk ned. Vi har forstått at du har diabetes slapp av du lever. Heeeeele bloggen din er diabetes diabetes diabetes. Altså beklager om du ikke får nok empati fra de rundt deg, for du virker jævlig oppmerksomhetssyk

      3. Ingen som plager deg eller tvinger deg til å lese bloggen hennes! Hun forteller ting fra eget synspunkt og hvordan hennes hverdag er med diabetes! Kan ikke ha det særlig bra med deg selv som på trykke ned andre som kanskje har det tungt! Fysj

    3. Jeg syns det er dumt at folk må rakke ned på en person som nettopp har fått denne sykdommen. Hun kan ingenting for at hun har fått det, så hvorfor skal folk hate på hun da? Og det er ganske fascinerende at folk er så ufattelig stor og tøff i kjeften bak en skjerm. Jeg skulle virkelig likt å sett dere si det til henne face to face! La jenten få være i fred og la hun få bli vandt til sin nye hverdag, for det er ikke gjort i en håndvending!!

      Jeg heier på deg, Ingrid! Jeg syntes det er tøft at du er så åpen om det og hvordan det påvirker og forandrer hverdagen din. Det er nesten så jeg har lyst til å si at du skal snakke enda mer om diabetesen din bare for å trykke det litt mer i trynet til de som hater på deg – for de kan rett og slett bare gå å legge seg! 💁🏼‍♀️

    4. Dette synest eg ikkje du fortjener ingrid . Har sjøl diabetes type 1 og hatt d i over 24 år. Ble uføre pga min diabetes. Så denne sjukdommen er desverre ikkje så enkel så mange her inne tror. Er 34 år i dag fikk diabetes når eg var 10. Med eit liv med vanskelig regulert dia. Kom og mange av disse senkomlikasjonene.. eg blir så irritert da mange tror d bare er til og ta insulin så er du frisk. D er desverre ein heildagsjobb og holde blodsukker stabilt. Alt spiller inn. Hormoner. Er du sjuk med feber osv så er blodsukkeret litt vanskeligere og holde stabilt. Synest du er tøff eg. Og flott du deler med andre kossen du opplever din diabetes. Vi med diabetes er alle forskjellige og hådterer vår diabetes forskjelligt. Eg blei sjøl lagt inn med ein blodsukker på over 60 når di fant ut at eg hadde d. Var veeeldig sjuk og legene skjønte ikkje at eg sto på beina. Håper du får god kontroll på din dia og får kvardagen til og gå greit. Heier på deg eg ingrid

    5. «livet mitt er som før, bare jeg må passe på at jeg får i meg insulin og sjekker blodsukkeret mitt slik det er jevnlig hele tiden, det er ikke så mange andre forandringer.» Du skriver selv det ikke er andre forandringer enn å sjekke blodsukkeret og stikke insulin, og at livet ditt er som før 🙂 du skriver litt i mot deg selv.

    6. Hei, så leit å høre at du har fått diabetes. For å gå i forsvar her, så er det sånn at alle diabetikere har det ikke likt. Noen takler det sykdommen innebærer, og andre ikke. Greit nok så har man det hele livet, og noen kan ha det ålreit med det, mens andre ikke. Det er en 24 timers jobb som man ikke har valgt selv, minste feil man gjør kan ha store konsekvenser senere. Så her er det faktisk ikke noe å legge under en stol, og si «det er jo bare det».
      Jeg skjønner at du er ny i gamet, og trenger å finne ut av hvordan denne sykdommen påvirker deg, samtidig vil jeg råde deg til å dele nøyaktig informasjon, enn bare hva du tror. Fordi du vil merke etter en stund at det er mange som har sine fordommer rundt denne sykdommen, og mye synsing. Derfor er det viktig at riktig informasjon blir delt ut. Anbefaler deg å bli medlem av Norges diabetes forbund, der vil du få riktig informasjon. Så til slutt så må du huske at alle diabetikere ikke er like. Du må prøve, teste og feile for å se hva som funker for deg! Dia er ikke for pingler 🙂 ønsker deg masse lykke til, heier på deg!

    7. Veldig enig med det flere skriver her! skulle tro du hadde fått en dødsdom pga diabetesen din. Det er jo blitt en av «folkesykdommen» å ha diabetes! Jeg er helsefagarbeider, i tillegg har min mor å flere i familien det, å det er jo bare å endre mat-vaner å huske medisiner, å etterhvert vil du lære deg å «kjenne» diabetesen din sånn at du kan leve så å si helt normalt med den.. Å du er så sykt kroppsfiksert, at jeg har slutta å lese bloggen din! Lettkledde bilder å hvor fornøyd du er med hvor tynn du er blitt all over the place….. Nei takk, vi ser nokk av de bloggerne, å vi ser også mer enn nokk av det på TV og overalt ellers også.. Å i tillegg har vel diabetesen «hjulpet» deg ned i vekt også👈 Du virker bare så sjukt oppmerksomhetsyk!!!!!

      1. Hvis du er helsefagarbeider så burde vel du skyte inn litt fagstoff her som feks hvorfor tror du at hun har blitt så tynn – jo fordi det skjer når kroppen ikke får inn næring, insulin og er også et symptom på diabetes.. du burde seriøst lære deg hvordan man behandler andre mennesker. Ikke kom her å fortell at det «bare» er diabetes. Selvom du har folk rundt det som bærer den diagnosen så betyr det ikke at du vet hvordan det er å leve med det. Er du klar over hvor mange det er som bli uføre av det? Eller som dør av det? Eller som mister andre organer pga det? Eller blir blinde av det? Du bør passe litt på hva du sier. Du vet faktisk ingenting om hvordan det er å bære en sånn diagnose, bare fordi du kan litt om det så har du på ingen måte rett å snakke for noen som har det, når du faktisk ikke har det selv. Ikke kom her å fortell andre hvordan de skal bære sin sykdom, eller rakke ned på en sykdom som det virker som du kan så lite om. Jeg har hatt denne sykdommen i 11 år og har holdt på å dødd 2 ganger.. men hey, det er jo bare diabetes å kan fikses med litt mat.. neineinei..

      2. Wow. Håper aldri jeg møter på en helsefagarbeider som deg. Det er ikke «BARE» å endre matvaner og huske medisin. Diabetes type 1 er en livslang kamp, og utrolig utmattende både på psyke og kroppen.

        Dette burde du som helsefagarbeider vite! Tror kanskje du bør ta utdanningen din på nytt, eller skaffe deg litt folkeskikk. Håper arbeidsgiveren din får vite hvordan du behandler folk på nett. Ugh

    8. Å FÅ DIABETES ER IKKE BARE Å FÅ EN SYKDOM!! Omg

      Det er liksom en sykdom som tar hele livet fra deg på en måte i den første perioden. Jeg har selv mistet sykt mange venner pga diabetesen min.

    9. Hei til alle bedrevitere som mener at diabetes ikke er farlig og dessuten kan rettes opp i med en livsstilsendring.

      Deres kommentarer er farlig. Og regelrett feil!

      La meg forklare dere kort:
      Diabetes type 1 er en autoimmun sykdom hvor alle de insulindannende cellene i bukspyttkjertelen er ødelagt. Det har med andre ord ingen ting med livsstil å gjøre og rammer helt tilfeldig. Det ER også en alvorlig og potensiell livstruende sykdom som i verste fall kan føre til alvorlig nyresykdom, hjerte- og karsykdom, nerveskader mm. Kunnskap om sykdommen er viktigste forebyggende tiltak – så HEIA DEG, Ingrid, for at du deler åpent om diagnosen og behandling. Du er viktig!

      Nå regner jeg med at du har fått god hjelp og at din diabetes er under kontroll – og at du ikke blir skremt av min kommentar. Det er ikke min hensikt overhodet. Jeg ønsker bare å sette på plass noen nettroll, som i dette tilfellet ikke bare sprer eder og galle, men også direkte farlig og kunnskapsløs «informasjon».

      Jeg håper du slipper alt av overnevnte og finner en måte og leve godt med din diabetes 🙂

      Hilsen spesialsykepleier.

    10. Jeg blir helt sjokkert over hvor mye kritikk Ingrid får uansett hva hun sier og gjør. Men dette var det drøyeste. Flere av dere som skriver her påstår at hun bare kan endre livsstil så er det ikke farlig å ha diabetes??
      Det jeg tenker når jeg leser Ingrid sine innlegg er at hun prøver så godt hun kan å være positiv i en vanskelig situasjon.

      Selvfølgelig finnes det verre ting en diabetes, men likevel er diabetes en sykdom som kan være svært utfordrende i hverdagen og i værste fall livstruende.
      Jeg jobber på en Hjertekirurgisk avdeling, noe jeg har gjort i over 10 år. Veldig mange av pasienten som blir hjerteoperert har fra tidligere diabetes type 1 eller 2.

      Fakta: Høyt blodsukker skader åreveggene, og både personer med diabetes type 1 og type 2 har økt risiko for komplikasjoner.
      Komplikasjoner som f.eks. hjerneslag, hjerteinfarkt, øyesykdommer, nyreskade m.fl.
      Er ikke dette alvorlig nok for dere til at det bør snakkes om?

      Jeg applauderer Ingrid for å snakke om sykdommen sin👏

    11. Har diabetes type 1 selv og vil bare si at det er feil at diabetes er forårsaket av hva man spiser. Dette er den største feiloppfatningen folk har om diabetes type 1 fordi sykdommen bærer samme navn som diabetes type 2, hvor dette faktisk er tilfelle. Ikke minst et det provoserende for mange diabetikere (type 1). Diabetes er resultatet av genetikk og UKJENTE MILJØPÅVIRKNINGER.

      Nyere forskning tror at fordi diabetes er en autoimmun sykdom (immunforsvaret angriper celler vi behøver – for diabetikere gjelder dette insulinproduserende celler i buksbyttkjertelen), er forløperen ofte at man er syk rett før man får sykdommen. Selv hadde jeg omgangssyke rett før jeg fikk diabetes. Immunforsvaret mitt angrep (tror man) dermed feilaktig insulinproduserende celler hos meg og «ga meg» dermed diabetes.

      Skjønner at dette ikke er eller har behov for å være allmenn viten, men det irriterer meg som diabetiker at folk tror det er fordi man har spist «feil». Ofte tror uvitende at man har spist for mye sukker, da diabetes også går under navnet «sukkersyke» fra gammelt av.

      Du som har en så stor platform som du har burde benytte det til å spre korrigering av denne mistolkningen (som du forsåvidt ser ut til å sitte inne med selv…).

      Utover dette, lykke til med «sykdommen» din. I starten er det nedbrytende og tøft, men det blir veldig fort en vane. Man vil irritere seg over det til tider, men stort sett er det HELT OK å ha diabetes så lenge man ikke har store problemer med den. Legen min sa alltid til meg når jeg var ungdom (da jeg ga litt blaffen i diabetesen og ville være som alle andre) at «man har mindre diabetes jo mer man passer på den» fremfor å ignorere den og så bli plaget med høyt blodsukker som igjen kan føre til irritasjon, tørste, appetitmangel, dårligere syn, senkomplikasjoner etc.).

      Ellers vil jeg si fuck you til alle som kritiserer mengden du deler om sykdommen. Det er kjempeviktig. Diabetes er på ingen måte bare-bare, da det kan føre til alvorlige komplikasjoner. Å dele er første skritt mot forebyggingen.

      Heia deg!

      Klem

      1. Det er ikke alltid tilfelle at diabetes type 2 kommer av hva du spiser, jeg fikk det selv etter graviditet, og har aldri vert feit eller spist dårlig, bevege meg er jeg og god til. Ligger det i genene så kan det man spiser bryte ut diabetes type 2, men det er ikke hos alle at mat og lite aktivitet er grunnen.

        Forskning fra Danmark i 2013 forklarer at alle kan få type 2. Det er viktig for oss med type 2 at vi ikke blir sett ned på som late og feite pga vår bukspyttkjertel ikke fungerer helt som den skal. Da min brøyt ut hadde jeg aldri hatt noe tegn til diabetes.

        Deler av artikkelen sier ;
        Overvekt, usunn livsstil og høy alder er faktorer mange av oss forbinder med type 2-diabetes. Det er imidlertid ikke helt riktig. Faktisk får alle slags personer, både slanke og overvektige, yngre og eldre, konstatert sykdommen som tidligere ble kalt gammelmannssukkersyke.

        Litt lengre nede står det

        Studien viser at bare 25 prosent av pasientene følger det forløpet som har vært betraktet som det vanligste.

        Legger ved link til dansk forskning her

        https://forskning.no/forebyggende-helse/tynne-og-sunne-kan-ogsa-fa-type-2-diabetes/640182

    12. Jeg pleier aldri å kommentere på blogger som dette men når du gir ut feil informasjon om diabetes bare må jeg.

      «Hvor stor sannsynlighet er det for å få diabetes?

      Det aner jeg ikke.. det handler nok litt om det er arvelig eller ikke og hva du spiser.»

      Dette er feil informasjon. Hva du spiser eller ikke spiser har INGENTING med om du får diabetes eller ikke. Det er kun gener som har noe å si for om du får diabetes.
      Hilsen ei som har 10-årsjubileum med diabetes type 1.

    13. Jeg håper virkelig ikke at du med dia1 bruker fitline produktene. De er jo fulle av sukker. Det var ett eget program om dette på tv2 for en tid tilbake der alle dems produkter ble analysert hos næringsmiddelskontrollen og produktene inneholdt svært lite vitaminer, men mye sukker. Tror faktisk jeg har opptak av det på tv’en min. Uansett, slutt med det du som har dia1.
      Og som flere andre skriver, du bør nok ikke ta så lett på dette, det må en livsstilsendring til .

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg