UKENS GØYALE MATHANDEL

Ny uke og nytt innkjøp til å fylle opp kjøleskapet med. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg elsker å skrive disse innleggene til dere hver uke.. vet dere hvorfor? Fordi jeg elsker å se hva andre spiser, derfor blir jeg helt i hundre når jeg skal dele maten vi spiser/handler inn. I tillegg har jeg så sinnssykt lyst til å motivere dere og tipset om ting! Angående bankkortene vi fikk i posten forrige uke funker det kanonbra og jeg vil virkelig anbefale at dersom du og kjæresten handler litt hver for dere, burde dere få et felles bankkort som inneholder halvparten av din og kjæresten din sin økonomi. Dette er faktisk også et godt tips til dere som deler mat i kollektivet!!

Uansett, denne ukens mathandel er ikke så veldig spennende, men vi har faktisk kjøpt inn et nytt produkt som vi aldri har smakt før, egentlig var det bare fordi det fristet så sinnssykt mye. Det er ikke sunt, men det er noe vi har lyst til å bruke i f.eks havregrøt, ææ, gleder meg allerede. Forresten, jeg trenger tips og hjelp fra dere. Har noen av dere som leser dette en anelse om hvor jeg kan finne en “sunn” eller “et sunnere alternativ” til peanøttsmør? Tusen takk på forhånd. 💕

Ellers kan jeg legge til at jeg har kjøpt inn en del varer som skal brukes til å lage proteinbrød. Dette er så sinnsykt etterspurt og derfor kommer oppskriften på brødet ut i kveld her på bloggen, følg med. Dette proteinbrødet er noe vi spiser til frokost omtrent hver eneste dag. Det er kjempesunt og gjør at jeg ikke blir oppblåst i magen, noe som er et stort pluss. Dette brødet er også veldig deilig etter at man har tatt det opp fra frysen.. det blir ikke tørt, men faktisk ganske saftig og dette er også et stort pluss. Vi pleier å lage mye, deretter fryse det ned for også ta det opp på morgenen slik det er tint til skolelunsj eller lunsj generelt. Dersom jeg skal ha det til frokost pleier jeg å tine brødene i ovnen på 150-170 grader, over-under varme.

Ukens mathandel, check.

Vi spiser mye egg, derfor handlet jeg dette inn omtrent hver eneste uke.

Jeg elsker peanøtter, derfor skal jeg prøve en spiseskje av dette oppi havregrøten! Har hørt at det er så digg, men jeg leter etter den sunneste utgaven av peanøttsmør, har dere tips?

Vi elsker å hakke opp sopp som vi hiver oppi eggerøren, det er superdigg.

Dette er første gang jeg har handlet “feil”.. jeg visste det var noe som ikke stemte helt.. uansett, disse to pakkene med ulik skinke er noe jeg ikke skulle ha handlet inn.. merket er riktig, men det skulle selvfølgelig være hamburger rygg og ikke kokt skinke eller servelat.. årh. Dette også pleier vi å bruke i eggerøre.

11 kommentarer
    1. Det peanøttsmøre der er faktisk ett av de bedre på markede mtp at det er over 99% nøtter i det. Annet alternativ du kan prøve er green choice sitt, det er også likt på innhold 🙂

    2. Begrepet sunt er vel ganske relativt. Jeg pleier å si til meg selv at “alt er sunt, det handler bare om mengde”.
      Når det kommer til peanøttsmør så er nok den økologiske varianten som du har kjøpt den “sunneste”, om man tar utgangspunkt i ingrediensene, men kaloriinnholdet er nok stort sett det samme i alle. Noen av de andre sortene inneholder litt sukker/salt etc., men for min egen del velger jeg alltid det jeg synes smaker best. 🙂 Personlig mener jeg at et sunt kosthold ikke bør gå på bekostning av gode matopplevelser. Spiser man en boks peanøttsmør per dag så vil det nok ikke være et positivt bidrag til et sunt kosthold, men om man spiser en fornuftig mengde (f.eks. 1 spiseskje per dag som du beskriver over), så vil antakelig ikke det lave innholdet av f.eks. sukker utgjøre noen betydelig forskjell i det store og det hele:)
      Ellers vil jeg også legge til at peanøttsmør inneholder store mengder sunne fettsyrer, som er en viktig del av et fullverdig, variert kosthold. Med riktig mengde i forhold til hvert enkelt menneskes dagsbehov så vil jeg ikke påstå at peanøttsmør fortjener et “usunt” stempel. 🙂
      Ellers, all ære til den store framgangen du har hatt, utrolig bra jobba! Det viktigste i en prosess for å nå ønskede mål mener jeg er å gjøre om på uvaner som har gjort en utilfreds i egen kropp og helse, og gjøre endringer man kan leve med på lang sikt, noe jeg har inntrykk av at du har klart! Det er viktig å trives med de nye vanene, hvis ikke er det bare spørsmål om tid før man går lei og havner tilbake i det gamle mønsteret igjen. Stå på videre 🙂

    3. Det er flere gode typer peanöttsmör i helsekostbutiker, f.eks Life! 😀 Ellers kan du også kjöpe peanöttmel der og blande det med litt vann. Da blir det pesnöttsmör! Ha i litt salt om du vil! Peanöttmel er GENIALT! Jeg bruker det selv. Jeg blander det ofte inn i havregröten, det er sååå godt. Du trenger ikke ha i så mye, da det smaker mye. Den blandingen jeg bruker er sånn ca. 40 gr havregryn og 10 gr peanöttmel! Mmmm! Syns det passer sykt godt med masse bringebär rört inn i gröten også! Klem! <3

    4. Kan du komme med flere frokost/lunsj(skolemat) og middagstips på Instagram/Snapchat eller et lengre innlegg om det på bloggen. Er blitt sjukt treningsmotivert av deg og trenger mer sunne mattips.
      Hva du spiser gjennom dagen

    5. Du kan enkelt lage peanøttsmør selv 🙂 trenger bare peanøtter og en teskje olje oppi om ønskelig! Så knuses dette med feks. En foodprocesor og så har du hjemmelaget peanøttsmør! Du velger selv hvilke peanøtter du bruker, og olje er ikke alltid nødvendig, spørs hvilke konsistens du vil ha😊

    6. Hei!
      Hvordan fikk dere to bankkort til samme konto?
      Hvilken bank gjorde dere dette i?
      Takk på forhånd fra ei som har felleskontoen med kjæresten men bare 1 kort, som gjør det veldig lite praktisk😅

    7. Du har mange unge lesere . Så fint hvis du ksn tenke deg om når du skriver at noe er sunt eller ikke sunt. Du gjør det ofte !
      Og hva som får deg til å tro at det peanøttsmøret ikke er sunt må du utdype når du kommer med en påstand om at det ikke er sunt.
      Det er helt vanlig peanøttsmør så spis med god samvittighet !

    8. Lag eget peanutsmør! Jeg selv har begynt med mandelsmør etter at jeg fikk det i en smoothiebowl en gang. Smaker omtrent likt, men tror ikke det er noe forskjell på sunnhet.

      Men å lage selv er jo alltid det beste og du kan da velge å ikke ha i noe sukker o.l. som gjør det sunt. Du trenger kun en food Processor for å lage det:) anbefaler å prøve det!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg