TILBAKFALL MED KREFT OG NY CELLEGIFT

Det er en god stund siden jeg har skrevet om mamma på bloggen og siden forrige gang har det skjedd mye. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne foruten om å si til dere at hun dessverre fikk tilbakefall og må begynne på en ny runde med cellegift. Det at hun får tilbakefall vil si at de fant noe mer spredning i buken hennes og derfor prøver de en ny type cellegift som mest sannsynligvis vil holde henne stabil over en lengre periode en det den forrige cellegiften gjorde. Hun fikk tilbakefall kjappere en det vi forventet, trist nok, men det føles også bra at hun får kjapt hjelp og at de skal prøve noe annet. Etter at mamma ble ferdig med alle de forrige rundene med cellegift var kreftcellene nokså stabile.. det triste er at den ene type giften eller hva jeg skal kalle det ikke gjorde jobben sin helt, derfor fikk kreftcellene mulighet til å spre seg litt mer. Jeg er for å være helt ærlig veldig spent på hvordan den nye cellegiften vil respondere på mamma. Det er ufattelig vondt og trist at hun fikk tilbakefall, men det var også noe vi alle var forberedt på da dette er veldig vanlig dersom man har eggstokk kreft.

Jeg skulle så gjerne ønske at hun ble kreftfri, men per dags dato har de ikke funnet noe helbredende kur for akkurat denne typen kreft. I tillegg har hun spredning og da blir alt mye vanskeligere. Vi krysser fingrene for at forskerne klarer å komme med noe som vil gjøre henne helt kreftfri en dag i fremtiden, i mellomtiden må mamma leve med kreften som en slags “kronisk sykdom”, selv om det ikke er det heller. Ingenting er sikkert og det skremmer meg.

Under den cellegiften hun får nå vil hun mest sannsynligvis ikke miste håret, men det betyr ikke at det er en svakere gift for cellene hennes. Cellegift er cellegift..  det er rett og slett ikke noe man ønsker å få inn i blodårene, men forhåpentligvis vil det kunne gi henne flere år ekstra i levetid. Denne gang er mamma nødt til å unngå for varmt vann på kroppen, hun kan heller ikke få for mye sol på kroppen og ikke gå med stramme klær, sko og klokker også videre. Dette er fordi at denne type cellegift som hun skal gå på nå tærer på huden hennes, derfor må hun være forsiktig..

Den cellegiften hun får nå er rød og brukes veldig ofte for de med brystkreft og eggstokk kreft.

I går var vi forresten på sykehuset og jeg kjenner at det gjør vondt i hjertet mitt hver gang jeg går inn dørene på SUS. Det er svært lenge siden jeg var der sist – noe jeg foretrekker og setter veldig stor pris på! Ingen vil være der, med mindre man jobber der eller må. Det er nok flere som kommer til å lure på hvordan hun har det. Akkurat nå har hun det bra, men det er ikke noe gøy å måtte gå gjennom flere cellegiftkurer til.. jeg skulle så veldig gjerne ønske at hun var frisk. For en sterk dame og for et utrolig vakkert forbilde for andre mennesker der ute.

4 kommentarer
    1. Huff så trist å høre. Ønsker dere masse lykke til fremover 🤞 kreft er en vanskelig sykdom å håndtere for både helsevesen og pasienter. Håper de greier å holde henne stabil til de finner en kur som kan hjelpe ❤️

      Så fint at du vil dele disse opplevelsene med oss 😯

    2. Jeg føler virkelig med deg, da jeg har en mamma som er kreft syk og har uhelbredelig kreft! Håper virkelig at din mamma blir frisk og at hun har mange mange gode år igjen! Fortsett å vær like tøff og åpen som det du er nå, det er godt å se at du er så positiv selv om omstendighetene er som de er. Ønsker deg og din mamma alt godt <3

    3. Hei
      Er så trist å høre, føler veldig med deg.❤❤ Hele familien krysser fingrene for at dette går deres vei det er jeg helt sikker på. Kjemp videre❤❤❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg