TENK DERE FOR FA*N MEG OM!!

Først og fremst vil jeg bare si tusen takk Martine Halvorsen for et fantastisk innlegg. Nemlig dette. Jeg skulle ofte ønske at jeg var like god å formulere meg eller til å tørre å ta opp ting som det, fordi det er faktisk noe jeg har veldig sterke meninger om og derfor velger jeg å si noe om dette her.

Hva fa*n er det vi driver med? Etter å ha lest innlegget til Martine merker jeg hvor mye som er galt der ute og hvor fjerne vi er som ikke gjør noe med det eller orker å se at vi faktisk gjør feil. Hun skrev et kanonbra innlegg som ble delt til rundt nærmere 700.000 mennesker på to døgn. Vet dere hvorfor? fordi det traff folket, nesten alle. Folk syns det ga mening og delte innlegget videre.

Jeg elsker at så mange har lest det, men det jeg ikke forstår er de som går imot dette og som kaller henne dobbeltmoralsk – noe hun absolutt ikke er. Hun tørr i det minste å skrive om det, snakke åpent om det, det treffer flere hundre tusen mennesker og det er en grunn til det – fordi vi vet at det hun snakker om er helt riktig og vi vet også at vi burde gjøre noe med det!!! Om Martine linker til treningsklær med en rabattkode noen dager før har da ikke en dritt med dobbelmoral å gjøre!! DET ER RABATT – klær mange kan kjøpe billigere og ikke for full pris som flere gjør der ute i dag. Det er ingen som leser rabatter i aviser lengre, det finnes overalt på nett og det at hun kan dele noe flere kanskje kan få noe godt utav med å spare penger er vel det ganske bra? Eller? Nei, det er jo også feil. Det skremmer meg så jævlig. At man føler seg så truffet at man “er nødt til” å slenge en mot kommentar tilbake i avisen om ei som faktisk tar opp et jævlig viktig tema og som flere kjenner seg igjen i. Jeg er enig i at det finnes flere sider i denne saken, men poenget i innlegget hennes var jo helt tydelig og sinnsykt relevant for dagens samfunn.

Å få slengt tilbake ting som “hun burde heller rettet fingeren mot seg selv og bransjen hun er en del av” får meg nesten til å kaste opp. Dette sto da i avisen her.

UNNSKYLD MEG? Bransjen hun er en del av? Vet du.. at det finnes sinnssykt mange bra bloggere og influensere, som er gode forbilder – av og til bedre forbilder for leserne våre/barn og unge/voksne en det foreldre selv er – som hver dag drar kortet på de dyreste tingene og som er med i kranglene til barna mot andre foreldre for å skåne barnet sitt. Det er seriøst ikke rart ungdom og barn i dag vokser opp med angst og depresjoner når de ikke lærer å stå på egne bein, forstå at de ikke kan få alt de vil ha om man ikke har råd, og at man faktisk må jobbe for å tjene egne penger. Bloggere tjener bra, influensere tjener bra, de har råd til dyrere ting og kjøper det da!! Er det vanskelig å si til barna?! Realiteten? De ikke kan få alt fordi alle andre har det? Det funker ikke slik og det er trist at flere voksne tar opp forbrukslån og kreditt her og der for å gi barna ting de ikke har råd til. De mobber jo hverandre fordi de ikke har de dyreste og fineste klærne!! Dere må sette genser alle sammen og lære dem hva som er rett og galt her.

Nå snakker jeg ikke om alle der ute, så unnskyld for det, men mange er slik og det at noen nå har reagert på innlegget til Martine Halvorsen om dette med å ikke dra kortet for alt lengre er jeg helt sikker på handler om at foreldrene selv føler seg truffet. De har “fått kjeft” og kjenner at de gjør noe som ikke er helt riktig. Da går de mot Martine igjen og “skåner” nok en gang barna – som burde lest innleggene og lært litt om dette selv, blitt fortalt av foreldrene sine hvordan ting er, og faktisk få et NEI av og til, faktisk veldig mye oftere en det vi tror. For i dag er man vel dårligere foreldre om man ikke kjøper ting til barna sine som alle andre har? Man har ikke lov til å kjefte på barna sine lengre fordi da er man dårlig? Det er så sjukt.

Det føles ut som mange voksne ikke takler å innse at de kan gjøre feil de også og hvem tror dere lærer? Jo barna deres.. jeg ble bare så satt ut da jeg så at en lærer kommenterte saken mot Martine igjen – som faktisk er en jævlig god sak.

Jeg kunne ha skrevet en hel del mer om dette og jeg kommer til å gjøre det da jeg føler så sterkt med henne i akkurat dette. Jeg begynte også å stille meg selv spørsmål om vi også er med å påvirke og det kan hende til en viss grad, noe Martine kanskje ikke nevnte så mye om – fordi det urelevant i akkurat det innlegget og noen ganger handler det faktisk ikke om oss bloggere, men at vi må få si ting om andre som er ganske viktig og noe som burde komme ut og frem. Det er foreldrene som har ansvar for egne barn. Bloggere og influensere er fullt klar over påvirkningskraften sin, men å dele en rabattkode på Nelly er overhode ikke i nærheten å skape press som det foreldrene gjør som faktisk kjøper barnas klær når de gjerne gråter over at de ikke får det ene eller det andre, eller at alle andre har det. Det er ikke vår feil, beklager, men det er jo ganske enkelt og greit å bare kunne skylde på oss? Alle i bransjen? mhm. Er det seriøst mulig?

37 kommentarer
      1. Vi trener mer en før, men ingen cardio! Vi spiser sunt, men driter også i om vi spiser usunt av og til da vi ønsker resultater, men ikke å stille til fitness!! Om du syns jeg ser tykkere ut er det helt okei, vil også minne deg om at dette bilde er gammelt og at man legger på seg av å bygge muskler noe jeg er kjempeglad for! 😀

        1. Det at du også har begynt med insulin gjør at vekten din går mer opp igjen på grunn av kroppen din tar opp næring igjen😊👍

    1. Jeg er enig i at det er mange faktorer som spiller inn på oppfatningen mange unge har i dag over hvordan de burde være og kle seg. Men beklager om jeg virker krass: du virker veldig opptatt av å vise fram f.eks. Louis Vuitton når du har skaffet det. Neglene skal ha “LV” og eskene er nærmest brukt som pynt i huset. Jeg forstår at du er stolt, du sier jo det, men jeg opplever at du ikke differensierer suksess og penger. At det er samme ting. Hva tenker du om det? Det er flere influensere (ikke bare deg) som flasher dyre innkjøp på Instagram. Personlig så virker det liksom litt overfladisk? Er det virkelig ikke andre ting å være stolt av enn materielle ting? Er det så viktig å vise fram dyre innkjøp? Har du ikke andre ting å skryte av enn utseende og penger?

      1. Jeg skjønner hva du mener! Det kan bli mye av og til. Personlig elsker jeg merkeklær, men det betyr ikke at jeg mobber andre som ikke har det! Jeg skriver også fordi jeg er ganske stolt over meg selv som har fått til å holde bloggen tross andre mente jeg aldri kom til å få det til. Jeg unner meg dyrere ting fordi jeg har råd og viser det fordi folk liker å se det og spør meg om å vise innkjøpene mine som jeg gjør med Nelly klærne mine også. Det kan virke overfladisk, men jeg er genuint opptatt av slike ting som andre kanskje er i biler. Selv om jeg er stolt av det materielle er jeg jo kjempestolt av andre ting også og det blir nevnt, men det er jo dette som hele tiden får mest oppmerksomhet! Skriver jeg at jeg er stolt over å ha Henrik som kjæreste – f.eks er det mindre snakk om det generelt fordi folk hater mer på at jeg har en fin veske. Det er faktisk ikke min feil at folk interesserer seg for/hater/engasjerer (u name it) rundt enkelte ting. Jeg skryter av utseende fordi vi mennesker er forferdelig mot hverandre!! Hvorfor skal jeg leve et liv med å ikke skryte eller være stolt over meg selv da? Hvorfor kan ikke alle være det? Ser du ikke at tankegangen din burde endres noe da det burde være slik at alle burde elske seg selv og andre såklart? Det er jo helt sykt. Penger og fine ting liker jeg på samme måte som noen liker hester og sport.

        1. Hva med å ta en tur på fretex og uff? Blogge om alt det fine du skaffer? Bare fordi du liker dyre ting, uavhengig av etisk handel, så er det viktig å tenke på signalene det sender og være bevisst. Du og andre som blogger er ofte rollemodeller for unge som er svært lettpåvirkelige. Håper bare dette er noe du tenker over neste gang du eller en annen blogger legger ut. Bortsett i fra det har du sikkert mange bra verdier og. Men bare noe å tenke på.

      2. Noen folk må forstå at man kan ha ulike interesser som ikke er ment for å krenke andre, men som gjør oss glade å stolt når man for det til. Om Ingrid liker merkeklær å velger å vise det frem på enn blogg andre velger å følge me på så er det hennes valg. Det er ingen fasit på hva som er rett eller galt. Dere velger selv å følge med på denne bloggen, så hvorfor følger dere med når dere ikke har noe bra å si? For meg er hun ett eksemplarisk forbilde, å noen vi alle kan lære fra. Hun velger å dele saker som vi alle kan bli inspirert av. Skal folk virkelig hate på henne for hun har selvtillit? Er ikke hennes feil om dere ikke har det selv, men trenge ikke gå ut over henne som prøver å oppmuntre andre, å vise det hun er stolt av.

    2. Seie hu (altså deg) som kjøpe ei veska på en gjennomsnittlig månedslønn til en vanlig nordmann, får å så skrøyde i heile bloggen… Damn… Hu e kanskje ikkje dobbeltmoralsk, men d e du!

      1. Greiå i dette innlegget til Martine er jo at folk mobber andre av å for eksempel kjøpe brukt, ikke at det nødvendig vis er galt p kjøpe merke klær o.l. Sist jeg kjekket har ikke Ingrid mobbet noen eller snakket noen ned på noen måte fordi hun har merke om det er veske sko eller klær.

      2. Også? Det er ikke skryt, det er innkjøpet mitt og om jeg har råd så gjør jeg det 😀 hva er dobbeltmoralsk med det da? Mobber jeg andre selv om? NEI. Det handler om at unge i dag mobber hverandre for at man ikke har de og de klærne/veskene osv. Det handler også om at foreldre må kjøpe disse tingene til barna sine pga. mobbing og det at de drar kortet er feil!! Det er ikke slik det skal være og man må forstå at enkelte også tjener forskjellig!! Jeg har råd til den vesken jeg, men jeg mobber jo ingen, absolutt ingen selv om.

      3. Hahaha en månedslønn? Er du helt Stein eller? Du må for faen unne hun som har råd til en lv veske det , hvis ønsker å bruke pengene sine på det, skjønner at du som går på nav ikke har råd , men da må du begynne å studere , gjøre noe med livet ditt så du tjener mer enn 15 laks i månden, da får du og råd, hvis ikke så må du kjefte på mamma og pappa og papp og be de hanke inn mer cash…

    3. Morsomt at tittelen på innlegget er tenk dere faen meg om, mens i innlegget skriver du hva faen driver VI med..

      1. Så rart er det ikke da Nilsen, for er det en ting denne bloggeren ikke er utstyrt med så er det evnen til å skrive gode forståelige innlegg.

    4. Innlegget til Martine handlet i hovedsak om presset rundt merker og det å eie dyre ting. Mobbing er jo bivirkningen av dette. Martine vil rette et fokus på presset unge føler rundt merker. Dette er du, Ingrid med på å skape! I den storyen med LV negler, og med alle veskene dine. Det er dette som er med på å skape presset, og hva de unge ønsker seg. Uansett om du vil eller ikke

    5. Tror ikke du at når de unge som ser opp til deg ønsker seg samme tingene som deg?
      Hvor får de unge tak i den infoen fra jo sånne som deg å nette.
      Dere fronter en usunn ting som fører til mobbing blant de unge…
      De vil være som deg, savner en blogger som ikke er overfladisk opptatt av di dyre tingene.
      All ære til deg som får det til, men hva du en sier, du er å forblir ett forbilde å mange vil kopiere stilen din.
      Så du er med på å skape mobbing…

    6. Beklager Ingrid, men denne debatten syns jeg du, Martine og andre influensere ikke burde fronte. Dere er en stor årsak til hvorfor jenter og gutter flyr rundt med belter og vesker til mange tusen kroner. Hvor tror du de får det fra? De ser som alle andre på sosiale medier hvor det blir fronter opp og ned. Med linker, swipe up og bilder. Og med snappene/innleggene du har sendt ut de siste mnd. Så blir dette innlegget bare feil og dobbelmoralsk. Jeg virkelig digger deg Ingrid, men for meg blir dette helt feil dessverre. Vet at du kommer sterkere tilbake!

    7. Dette kunne du gjort vedte ved å holde kjeft egentlig,du kommer ikke med verken gode poenger eller fremstiller deg bedre ved og lukke øynene for hva du også bidrar til! Syns også at når du føler den trangen til å konstant skulle«ta igjen» på enkelte komentarer så får du ikke til å svare for deg,du sier det ene men legger ut det andre… Vær så snill og åpne øynene dine,Ingrid.. Mulig du vil frem med et eller annet poeng,men dobbelt moralsk? Desverre..

      1. Tenkte det samme,du viser egentlig at dette skal gjelde andre bortsett fra deg som jeg forstår? Fordi du liker dyre ting?🙄 godt jobba

    8. Du forsvarer dine innkjøp av dyre klær og merker med at du har råd og at du synes det er fint. Har du tenkt på at mange barn og foreldrene deres som drar kortet kanskje gjør det av samme grunn, at de synes det er fint og foreldrene eller barnet har råd? Det er de færreste som mobber andre for at de ikke har merkeklær. I de tilfellene der foreldrene drar kortet fordi barnet deres blir mobbet for at de ikke har merkeklær, så er det ikke foreldrene som er de værste i den situasjonen. Hvilke foreldre vil se at barnet deres blir mobbet om de har mulighet til å gjøre noe med det. Mobbing er et helt annet problem enn foreldre som kjøper dyre ting til barna sine.

      Problemet er heller hvor de blir eksponert for dette presset til å ha merkeklær, for det kommer ikke fra foreldrene. De fleste barn og ungdommer har en eller flere influensere de ser opp til og ofte har de da lyst til å være som dem og ha de samme tingene. Når de da omtrent daglig blir eksponert for dyre klær og nye innkjøp (selv om det er Nelly klær) så skaper det et press om å alltid ha det nye og beste av klær og tilbehør. For selvom klær fra Nelly kanskje er billig blir det fort dyrt om man skal ha nye klær like ofte som influensere viser fram innkjøp.

      Og nei, alle som reagerer på innlegget til Martine er ikke foreldre som føler seg truffet. Jeg har ikke barn, foreldrene mine har aldri kjøpt merkeklær til meg og jeg har heller aldri brydd meg om merkeklær. Selvom reagerer jeg på innlegget og synes pekefingeren rettes helt feil vei.

    9. De aller fleste bloggere tjener veldig godt og har penger til å kjøpe det de har lyst på. Vil de ha en dyr veske så kjøper de det.
      Selvfølgelig gjør dette at unge jenter får lyst på det samme. Men skal det hindre bloggere i å leve livet sitt sånn som de kan? Å det at de legger ut mye av sine innkjøp er faktisk en del av jobben dems.
      Det er ikke verre enn at man slutter og følge dem.
      Mobbing kommer ofte av sjalusi.
      Bloggere og andre influensere jobber ganske hard for pengene sine. Selv om det ofte bare ser ut som at de skriver et innlegg om hvordan dagen dems har vært.
      Å ikke bare bare og være blogger med all den driten man får.
      Folk sier ofte at man må tåle drit når man er en offentlig person. Men hvorfor? Hvorfor er det greit å slenge drit til noen bare fordi de er åpne om sitt egen liv?

    10. Vi vet du ikke mobber Ingrid. Men om du ser det store bildet så vil de aller fleste komme frem til at du legger konstant ut alle de dyre fine tingen som du har kjøpt. At du er stolt over det du får til er ingen som kan ta i fra deg. Men tenker du over at det sikkert er mange unge som følger deg? Som vil ha akkurat det du legger ut? Dere som blogger og influencere generelt har veldig stor påvirkningskraft, spesielt blant unge. Det er kanskje ulempen på mange måter ved å være en offentlig person, men det er også noe du selv har valgt. Dette ikke ment som noe kritikk, men jeg er mamma selv, heldigvis er hun bare fire år enda og har ingen aning om hva som venter henne ute i verden. Jeg bare håper at alt presset om å ha de dyreste og fineste tingene stopper før hun vokser opp.. Du sier selv at det bare er ting, så hvorfor legge en så stor fokus på nettopp disse tingene?

    11. Hei, selv går jeg på videregående, hvor dette merkepresset du snakker om er stort. Men du snakker om at det finnes flere influensere der ute som er mye bedre forbilder enn foreldre som bruker penger de ikke har, men har du tenkt over hvorfor de gjør dette? Fordi de elsker barna sine mer en noe annet, de synes barna sine fortjener det de kjøper til de. Akkurat på samme måte som du synes du har fortjent den merkevaren du har jobbet så inderlig hardt for, og ja du jobber absolutt for å få til dette, men du har vell heller ikke 3 barn som venter på middag, bli kjørt på fotball trening slik at du ikke har tid til å ta med deg jobben hjem på ettermiddagen. Du har ikke 3 barn du er økonomisk ansvarlig for, så ja du har råd til den vesken. Men hva tjener du penger på? Jo å være et forbilde til disse tre barna. Har fulgt deg en stund nå å ja du legger ut mye av trening og et sundt kosthold altså et sundt forbilde, men du legger også ut story med klesskapet ditt som innholdet flere merkevarer, og det er dette som skaper et merkepress i aller største hovedsak. Skylder ikke dette merkepresset på deg ene og alene, men når det begynner å nærme seg hundre influensere på sosiale medier og alle disse legger ut skjønnhetsprodukter, merkevesker, rabattkoder i fleng, plukker ikke en 15-åring opp det sunne kostholdet ditt. Den 15-åringen plukker opp Gucci veska di hun nå har sett hos 20 andre influensere og hun nå så gjerne vil ha, derfor går hun hjem og maser i ett til foreldrene sine. Du selv har vell foreldre og vet selv hvor høyt de elsker deg, og ville gjort alt de kunne for å gjør deg lykkelig

    12. Æ sir som dattra mi på 7år sa til noen andre barn…. har du ikke no pent å si SÅ LA VÆRE Å SI NÅKKA SOM HELST…..æ kommentere aldri nån plassa… men æ kjenne d koke av provserte bobbla inni mæ…
      Di som mobbbe e Ikje di som har det bra,tjene bra å vi sæ/kropp/veske/merke å det di stålt fårte frem…. næi… di som mobbe e dåkker som har så jævla lavmål trang å følge,se å har en form for trang te å være så råttn å komentere neggative ting… e dåkker så jævli svartsjuk av dåkker at dåkker må komentere (atså) mobbe folk m om di har lakt på sæ eller nåkka som helst….. d e ikje bloggera som e dålige forbilda, d e dåkker som har trang til å komentere neggative ting….tru mæ unga læs komentara å….. ,(mi første utblåsning)
      Ingrid stå på du jør det bra å du ser bra ut 🙂

      1. Første gang eg någen gang har kommentert onna en blogg, men guuud bedre meg her va der mye oppgulp! Enig me deg, har en iche någe godt å sei så heller hold kjeft. D komme me langt me! Mange unge så lese kommentarene åg å ser alt pisse så bler skreve. Mye stygt å unødvendig!

        Syns du e ei flotte jenta ingrid!❤️

    13. Du har helt rett i at nå er det NOK.
      Det handler ikke kun om foreldre eller personer som drar kortet, det handler om åpenhet og hvordan vi behandler hverandre.
      Det vi burde lære barna våre og samfunnet er respekten for hverandre og hva som egentlig er normalt.
      Fordi NEI normalen er IKKE å ha en veske til 30.000 eller en jakke til 10.000 kroner på ungdomsskolen.
      Om man så har råd til dette så finnes det viktigere ting i samfunnet vårt.
      Det er mange barn og unge som sliter, fordi samfunnet ikke er åpne om HVA som er viktig.
      For eksempel psykisk helse som nå for alvor har blitt et tema.
      Det er ikke HVA vi har, men hvordan vi behandler hverandre.
      Det er HVA vi velger å få frem i mediene, hva vi snakker om.
      Det er helt greit å ha en fin bil eller en dyr veske, men det er ikke viktig og det er heller ikke en nødvendighet.
      Det som er NØDVENDIG er at mennesker i samfunnet lærer seg hvordan man skal behandle å ta vare på hverandre.
      Det er vi som foreldre som lærer barna våre oppdragelse, det er der det starter og slutter.
      Det er flaut og motbydelig å tenke på hvordan enkelte i samfunnet kommenterer hverandre i det virkelige liv og på nettet.
      Problemet er ikke kun hva vi kjøper, det er kunnskap og hva vi lærer videre.

    14. Ingrid, hvor tror du presset stammer fra? Hvorfor tror du det har blitt slikt? Greit nok at du er stolt over at du jobber hardt og det er lov å ha merkeklær, men det handler jo om hvordan det fremstilles. Som feks ved å ha LV og Gucci esker som pynt rundt huset, og alltid dele og fremme alt av merkeklær du har. Skulle trodd at etter debattene at bloggere skjønte mer at influencere har stor påvirkning over andre ….. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg