SPØRSMÅL & SVAR OM HANDELSHØYSKOLEN BI

Reklame | NELLY

POLO GENSER HER, BUKSE HER, RINGER HER

Husk: bruk koden INGRID25 og få 25% rabatt hos Nelly.

Hvor mye betaler du for skolen?

I og med at Bi er en privatskole betaler vi for hvert år. Jeg skal gå på skolen der i 3 år som da gir en bachelorgrad innen økonomi og administrasjon. Om jeg ikke husker helt feil er prisene for første året 67.000kr og det samme for andre året. Siste året er litt dyrere og koster rundt 71.100kr. Det virker jo kjempedyrt og ja, det koster penger, men man får faktisk en veldig bra skole som kan tilby noe av det beste for de som studerer der. Skolen har kontakter med bedrifter i den forstand at det kan komme til fordel dersom man skal ut i jobb eller prøve seg litt ute i bedrifter i løpet av utdanningen. I tillegg er foreleserne utrolig flinke og læringen er vanvittig bra. Privatskoler koster og man kan ta studielån dersom man ikke klarer å betale fra egen lomme. Utenom det må man huske på at studielån ikke er farlig. Det er et lån som har store fordeler og de aller fleste har lån etter høyere utdanninger. Når man kommer ut i jobb vil man kunne betale ned lånet.

Syns du skolen er dyr?

Som nevnt over er skole dyrt, det skal jeg ikke legge skjul på, men det har sine grunner og tenk alle de tusener av menneskene som har gått på Bi og som har eventuelt studielån eller som har nedbetalt alt med en gang. Det er helt normalt.

Hva er fadder, fadderbarn og fadderuke?

Oi, her ser jeg at jeg har vært sløv med å forklare dere, unnskyld for det. En fadder er altså en student på skolen som allerede har gått minst ett år av utdanningen. Disse kan da en del mer om skolen og har erfaring. De går kanskje 2-3 sammen og lager en faddergruppe. I en faddergruppe er vi flere studenter som skal begynne på skolen, i den gruppa fester vi og er sosiale sammen slik at vi blir kjent med andre som skal gå på skolen og kanskje i samme fag. Dette gjør at man slipper å være alene. Fadderne er der for å samle alle, passe på og ikke minst vise oss fadderbarn skolen, forteller om fagene og mye mer. Et fadderbarn er som meg. Førsteåret studenter er fadderbarn slik at vi kan bli kjent med skolen, mennesker og fagene før vi faktisk begynner. En fadderuke er en hel uke med sosiale arrangementer som hver skole lager til førsteåret studenter. Hver skole har som regel en fadderuke og der skjer det noe hver eneste dag som man burde være med på for å bli kjent med andre.

Har du fått den noen venner på skolen?

Ja og de møtte jeg i fadderuken, så glad for det!

Hvilken utdanning tar du?

Jeg tar økonomi og administrasjon på Bi i Bergen.

Hva er forskjellen på Handelshøyskolen Bi og Universiteter?

Forskjellen er at handelshøyskolen Bi er en privatskole man betaler for og kanskje får en del fordeler ut i fra det gjennom bedre forelesere, kanskje bedre tilbud og slikt. Mens universitetene er gratis.

Hva vil du jobbe med etter utdanningen?

Det vet jeg ikke enda. Hovedgrunnen til jeg studerer dette nå er fordi jeg er utrolig interessert i det, i tillegg til at jeg vil ha en utdanning jeg liker i fremtiden dersom det trengs. Når jeg tenker meg litt om så hadde det vært gøy å bli siviløkonom en dag, men hvem vet.

Mestrer du matematikk godt? 

Jeg vet ikke om jeg mestrer denne matten så godt da vi akkurat har begynt, men det er litt vanskelig og må jobbes med. Nå er det flere år siden jeg har hatt matematikk og merker jo at mye er glemt.. de har en fordel de som begynner rett etter videregående der, men vil man klare det så klarer man det, tenker jeg.

Må man kunne matte for å kunne studere økonomi?

Nei, men da må man forvente at man må lære alt på skolen under studiene. Det er smart å kunne matte, men dersom du aldri har vært flink i det, betyr ikke det at du ikke kan studere økonomi, men at det blir mer jobbing for din del og vanskeligere å stå. Man må jobbe hardt for å få ting til av og til. Jeg har som sagt glemt mye, men det betyr ikke at jeg ikke kan bli økonom, jeg mp bare jobbe hardere for det.

Har hørt at man må gå i merkeklær for å passe inn på skolen.. stemmer det?

Hahah, morsomt. Det er jo en del der som bruker merkeklær, men man må ikke gå med det nei.

Er det mange kjekke gutter der?

Morsomt spørsmål, hahahah, jeg har kjæreste så jeg ser ikke så mye på gutter;) Klart det er jo kjekke gutter overalt da.

Hva hadde du i snitt for å komme inn?

4,9, men vet at man kan ha mye lavere snitt også.

Hva er Bi?

Det er en privatskole som tilbyr høyere utdanning en videregående.

Hvor lang et utdannelsen din?

Den er på tre år sammenhengende – da får man en bachelorgrad som det heter på pent, hehe.

Syns du folk kler seg for fint på skolen?

Ja, det syns jeg og jeg liker det! Gøy når man steller seg litt.

Hvilken linje på Bi går du på?

Økonomi og administrasjon.

Har du kjøpt skolebøker? Hvor mye kostet det?

Ja, det har jeg og det syns jeg faktisk er litt dyrt.. det kostet 4200kr. Likevel er det jo viktig og noe man skal ha lenge tenker jeg..

Føler du at folk legger mer merke til deg siden du har vært med på tv og slikt?

Nei, egentlig ikke.. men jeg merker jo blikk og litt snakking rundt meg i ny og ne, det er også en del jeg møter på som sier at de har sett meg før og slikt, men jeg syns ikke det er overdrevent mye nei.

Hvordan syns du det går så langt?

Kjempebra!! Gleder meg til skolen jeg..

Hvilke fag har du? Og hva må du lære?

Vi har fag som handler for det meste om bedrifter også matematikk da. Vi har et fag som heter matte for økonomer, et som handler om forretningsjus, altså lover og regler i bedrifter og slikt. Hva har man lov til? I tillegg har jeg en del om bedrifter generelt.

10 kommentarer
    1. Universitetet er ikke gratis, man må betale semesteravgift for å få utbetalt lån og for å kunne gå opp til eksamen. Denne er selvfølgelig mye lavere enn på BI, men i prinsippet koster det også penger. Mange må ta opp lån for å gå på offentlig universitet også, fordi det koster mye å studere/mange må flytte! Universitetet tilbyr også mange muligheter når det kommer til jobb og annen utdanning. De har også gode forelesere! Fint innlegg, men viktig å understreke at universitetet sikkert er like bra som BI! Du har mange unge følgere som kanskje ikke vet at begge er like gode – det kommer bare an på hva man foretrekker (eller eventuelt hvor man vil gå, eller linjene som tilbys”.

    2. At BI har bedre forelesere og generelt er bedre fordi man betaler mer er jo bare rent oppspinn! VELDIG mange velger BI fordi de ofte har veldig lavt snitt for å komme inn. Er en grunn til at BI ikke har et så godt rykte på seg. Er også ingen obligatorisk undervisning slik det er på de offentlige skolene, noe som igjen gir dårligere resultater hos mange av elevene.

      1. BI har nå endret sine opptakskrav. Og det går overhode ikke noen vonde rykter om BI for lavt snitt og dårlige karakterer. BI er blant de beste innen finans globalt, og for studentene betyr dette at de gradueres fra en handelshøyskole som har høy anerkjennelse internasjonalt. Det er også en bekreftelse for virksomheter som rekrutterer våre kandidater, at de får den beste kompetansen når de rekrutterer fra BI.

      2. BI har et utgangspunkt som er svært bra. BI er en av Europas største handelshøyskoler, og har oppnådd status som «Triple Crown» skole, noe som plasserer oss blant 70 av verdens rundt 15 000 handelshøyskoler. Dette er et anerkjent mål på hvilken kvalitet utdanningen på BI holder. Vi har fagmiljøer som markerer seg på den internasjonale forskningsarenaen, og vi har gode og attraktive studier som hevder seg både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg har vi fortsatt klatringen på den prestisjefylte Financial Times-rangeringen. Sist jeg sjekket så er det få offentlig skoler med samme status. Så før du har sjekket opp i fakta, så ber vi deg om å holde kjeft:-)

        1. Oslo ligger vel også ganske høyt på ratingen. Ingen obligatorisk undervisning på universiteter heller, forresten.

          Både privat og offentlig har sine fordeler, er vel ikke vits å snakke ned den andre bare fordi man har valgt en av de selv?

    3. Forskjellen er jo også det at det er MYE lavere snitt på BI. Fordi du på en måte «betaler deg inn». Søskenbarna mine går der og sier det er sånn det systemet er Ihvertfall og at det er en bra skole da!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg