SPØRSMÅL & SVAR OM DIABETES, DEL 2

Skal du få insulinpumpe?

Nei ikke med det første. Jeg måtte først bli vandt til å stikke meg selv, deretter kan jeg bytte med tiden.

Er det sant at du ikke kan kjøre bil lenger?

Nei, jeg kan kjøre bil, men det er utrolig viktig at jeg måler blodsukkeret mitt før jeg kjører slik at jeg ikke får føling underveis.

Ble du lei deg da du fikk vite at du hadde diabetes?

Ja så klart! Det var utrolig tungt.. jeg fikk vite det dagen før broren mitt sitt bryllup og ble innlagt. Heldigvis fikk jeg permisjon til å delta i bryllupet.. om ikke hadde det vært ufattelig sårt og vondt. Det er ikke gøy å få påvist en alvorlig sykdom. Heldigvis kan man leve utrolig bra med diabetes og det finnes gode hjelpemidler for at man skal ha en enklere hverdag.

Hvorfor lage en så stor greie av at du har fått diabetes? slapp av, du dør ikke.

Jeg lager ingen stor greie, men det at legevakten i Bergen sendte meg hjem og ba meg slutte å drikke så mye er faktisk en ganske stor og farlig greie som overhode ikke er greit. I verste tilfelle kunne jeg ha gått for lenge med så høyt blodsukkeret, fått syreforgiftning og gått inn i koma. Man skal ta dette seriøst og ja – det er mange som har diabetes, men det oppleves forskjellig. Jeg klarer dette fint og vet at det går bra, men det har også vært tungt og vanskelig – noe man skal respektere.

Gjør det vondt å ta sprøytene?

Nei, ikke i det hele tatt syns jeg.

Har du mye blåmerker etter stikkene?

Jeg har et par.. men det synes nesten ikke.

Hvordan reagerte du da du fikk vite det?

Jeg ble sjokkert og holdt inne alt av tårer.. det var som om jeg ble en stein uten følelser, det er så mye verre som kan skje og det vet jeg i og med at jeg har en mamma som er alvorlig syk, derfor tok jeg meg sammen og tenkte at dette her klarer jeg “lett”.. jeg skal i hvert fall gjøre alt jeg kan for å bare tilvenne meg dette på lik linje som å pusse tennene hver kveld og det føler jeg at jeg allerede har klart. Da Henrik kom på SUS etter at jeg fikk beskjeden ble jeg ganske lei meg og gråt vel en gang. Man skal tenke positivt, men det betyr ikke at man ikke har lov til å gråte litt og la dette synke inn.

Hvordan sa du det til familie og venner at du hadde det?

Jeg ventet med å si det til jeg kom inn dørene hjemme og sa det til mamma og farmor som var på besøk, resten fikk vite det gjennom telefonen. Ganske vondt.

Er det vanskelig å holde blodsukkeret stabilt?

Ja, jeg syns det.. men jeg er enda tidlig i nybegynner fasen så jeg har mye å lære.

Har Henrik også diabetes?

Nei, han har ikke det.

Føler du på noen begrensninger knyttet til å ha diabetes?

Nei, ingenting stopper meg. Jeg trener like hardt, spiser like sunt og gjør akkurat det jeg vil. Jeg tror det er viktig å ikke la seg bli styrt av diabetesen, men ta kontroll over den selv. Diabetesen får leve etter min livsstil og tilpasse seg den tenker jeg!! 

Valgte du penn? fikk du tilbud om pumpe?

Nei, jeg måtte ha penn nå i begynnelsen.

Syns du det er flaut å ha diabetes?

Nei, overhode ikke!!! Det er ikke noe jeg kan noe for og syns faktisk at det er helt vanlig, det har blitt akseptert fra min side og da er det også en rutine som har blitt lagt inn i hverdags-planene mine på lik linje som alt annet. Jeg er ganske stolt over meg selv og kunne aldri ha vært flau over noe slikt, vi er mennesker og det er bare et tidsspørsmål for når vi kommer til å få sykdommer.. alle får noe og jeg er “glad” det er diabetes! 

Hvordan klarer du å være så åpen rundt å ha diabetes?

Jeg liker å være åpen, det er som en slags terapi for min del. I tillegg er det helt fantastisk å få råd, tips og hjelp rundt dette fra dere som leser. Jeg vet og har fått bekreftet at det å være åpen hjelper andre der ute. Da jeg sluttet å snuse var det flere som kastet seg på og sluttet, så, derfor er jeg åpen, fordi det hjelper andre inkludert meg selv.

Var det noe som utløste diabetesen? Noe du “gjorde” eller kom den helt av seg selv?

Dette vet de ikke, men det kom nok helt av seg selv. Når jeg tilbake på når ting forandret seg med meg og kroppen min kan jeg kanskje tenke meg at det kom etter kyssesyken jeg fikk i 2. videregående. Da jeg begynte på sykepleien rett etter 3. videregående begynte synet mitt å bli dårligere, jeg var mer sliten i kroppen og med tiden ble ting verre og verre. Etter at jeg har begynt med insulin merker jeg at synet er bedre og tro det eller ei – jeg kan ikke bruke brillene mine lengre fordi jeg ser dårligere med de på.. er ikke det merkelig?

Hvordan blir det med treningen fremover?

Som vanlig, jeg må bare måle blodsukkeret litt oftere.

Har du gått opp i vekt?

Njai, ja.. men det er fordi kroppen tar opp vannet og næringsstoffer igjen! Ellers er jeg frisk og fin som en fisk.

Hvor ofte må du ta medisin?

Hver dag tar jeg insulin, men ikke tabletter.

Når vet man at man burde sjekke seg for diabetes?

Når man merker at kroppen ikke er som før. Når man drikker flere liter vann daglig og tisser hele tiden!! Jeg fikk faktisk også MYE kramper i beina da jeg strakk meg om morgenene.. så, begynner du å få slike symptomer ville jeg ha gått til legen, det eneste de gjør er å stikke et lite stikk i fingeren din som du såvidt kjenner og måler blodsukkeret ditt.

Kan du trene det bort?

Nei.. dette er noe jeg må leve med for alltid.

Hva skjer når du får føling?

Da begynner jeg å skjelve i kroppen, bli forvirret og svimmel, samt kaldsvette..

Kommer du til å få pumpe på magen?

Det er noe jeg skal vurdere, men jeg er enda usikker.

Kan du dø?

Om jeg ikke får insulin kan jeg få føling og får jeg ikke hjelp da.. kan det gå galt ja.

Kommer du til å fortsette studiene som vanlig eller ta en pause nå?

Ja, fortsette!

14 kommentarer
    1. hvordan lager du den frokosten du spiser hele tiden? den ser såå god ut! altså den med havregrynsgrøt og peanøttsmør?

    2. Tror du du vil være ukomfortabel med å bruke klær der pumpe/sensor vises? Har selv diabetes og er veldig usikker rundt å la andre se pumpen og sensoren når jeg går med for eksempel kortermede topper og tettsittende klær.

    3. Heisann. Vil bare rette på en ting du skriver. Du skriver at om du ikke får insulin så kan du få føling. Men føling får man ved lavt blodsukker og da skal du IKKE ha insulin, men f.eks en sjokoladebit, banan, sukkerholdig drikke. Dersom du får insulin ved føling kan det ende fatalt. Ved høyt blodsukker derimot, som kan gi ketoacidose, er det viktig å få tilførsel av insulin. Man må alltid måle blodsukker først dersom man mistenker at det er føling, fordi symptomer på lavt og høyt blodsukker kan vere like

    4. Hei. Nest siste spørsmålet var litt feil svart 🙂 og man kan faktisk dø av for høyt bs. Kjenner og vet om noen som døde av for høyt bs over lang tid. Men du skal aldri sette insulin ved føling, da vil det bare bli enda lavere… 🙂

      1. Helt seriøst. Melk det du vil at du har fått en kjip og for noen veldig alvorlig diagnose. Men ikke svar på alt du får inn før du vet…..
        Du gjør det meste for penger nå og det vises. De fleste i sosiale medier generasjonen gjør det og er nok det dere er vokst opp med men vær så helvettes vennlig og skjønne at folk som bare føler de har symptomer(evt drikker mye og går mye på do som er fuckings normalt) som du har selvdiagnotiserer seg selv….. bloggere nå til dags er faen meg som depresjoner og angst… folkesykdom

        1. Heisann. Greit å være kritisk til det man leser på nettet, men her kan du rett og slett skjerpe deg litt. Hun hadde symptomer som var at hun tisset mye og drakk mye mer, og presiserer at dette ikke var normalt for hennes kropp. Regner med at du ikke har diabetes, siden du går så sterkt ut mot det hun skrev, men det er faktisk det mest tydelige symptomet på at man har diabetes, nettopp det at man tisser absolutt hele tiden. Dessuten synes jeg ikke det gjør noe at folk er litt mer obs på om de tisser mer enn vanlig, hvis det kan gjøre at noen får stilt diagnosen tidligere og fortere kan få hjelp. Alt hun prøver å gjøre er at folk skal være mer obs på det, så andre ikke trenger å leve med de symptomene, i tillegg til mange andre, like lenge som hun gjorde. Tenk deg litt om neste gang, før du kritiserer noen som forteller så åpent og fint om en kronisk sykdom hun skal leve med resten av livet. Som du kanskje har skjønt, så ble jeg ganske provosert selv av at du så lett kan kritisere henne og det hun skriver om en sykdom som hun kan desidert mye bedre enn deg, selv om hun ikke har en fullstendig legeutdanning. Diabetikere er ekspert på sin egen sykdom, og det er fint at hun kan være med å bidra med kunnskap rundt sykdommen og fortelle andre hva de bør være litt obs på.

    5. Jeg beklager å kommentere det men jeg var fan av å lese bloggen din før men når de siste innleggene blir kun fokus om en sykdom så 4,7% prosent av Norges befolkning har som alle lærer om på skolen så blir det meir det å få likes og klikk på bloggen enn å produsere bra og varierende innhold for å faktisk gjør bloggen litt verdt å ta seg tid til å lese. Det er kjipt å høre at du har fått sykdommen og eg håpe alt går bra til! Men skal du tjene penger på denne bloggen så må du faktisk fokusere litt på bra innhold enn clickbait.

      1. Det var jo veldig synd at du syntes det er kjedelig å lese om en sykdom som du ikke kan legge vekk et eneste sekund. Det å ha denne sykdommen er en 24 timers jobb, og ikke noe man kan legge vekk. Det du lærer på skolen er en så liten brøkdel av hva det egentlig går ut på. Det er en risiko ved alt du gjør, og man må hele tiden planlegge dagen, tenke på alt før du i det hele tatt rekker å få stått opp. Jeg synes det er viktig at Ingrid forteller hvordan hun opplever dette, og deler denne reisen. Spesielt viktig er det å dele dette fordi det er så mange som er så lite opplyste om hva det innebærer. Dere må forstå at dette er en kompleks sykdom, og at det er en diagnose som man skal ta på alvor. Det er en fare for å dø ved føling og ved høyt blodsukker, for å ikke snakke om andre komplikasjoner som kan oppstå. Heia Ingrid! Fantastisk at du deler reisen din med oss.

      2. Prøv å lev med diabetes type 1 selv, så kan du se hvor kritisk du er på å legge igjen sånne kommentarer. Dette her synes jeg faktisk blir litt smålig. Det er ditt valg å klikke deg inn, hvis du har noe bedre å gjøre med tiden din så kan du heller gjøre det. For utrolig mange er dette fint å lese om. Selv synes jeg det er helt fantastisk at hun er så åpen rundt en så vanskelig sykdom og det tror jeg veldig mange kan si seg enig i. Vær grei og vis litt respekt overfor henne som faktisk må leve med denne sykdommen resten av livet, en kamp hun må kjempe hver eneste dag. Da er det fint for de som leser bloggen hennes og følger livet hennes, at de har litt kunnskap om noe som er en såpass stor del av livet hennes fremover.

    6. Har selv diabetes type 1, har hatt det siden jeg var 6 år. Òg tro meg, dette klarer du fint 🙂 Går an å leve helt normalt med diabetes, selv om det selvfølgelig kan være stress av og til, utifra om det er mye stress i hverdagen, om man er syk, satt litt for mye eller for lite insulin, trent for mye, osv osv.
      Er det noe veldig mange mennesker tror så er det at diabetes er en A4 sykdom, men det er det ikke. Diabetes er ikke for pingler, om man har type 1 eller 2 💪 Så husk at du har all rett til å være lei deg og reagere litt, selv om det er mennesker som har det verre. For det er en prosess som vil vare resten av livet, men det kommer til å bli bedre etter hvert, selv om det er som med livet generelt, at noen dager vil være litt hardere enn andre av og til 🙂

    7. Hei, jeg bare lurer på en ting. Ble du noe spesielt dårlig rett etter du spiste noe med mye sukker (feks sjokolade)? Jeg sliter selv veldig med utmattelse etter kyssesyken og blir nesten litt skjelven om jeg ikke får i meg noe mat på 2 timer. Har kuttet ut hvitt sukker fra kosten. Har veldig varierende energi, men om jeg prøver å trene fysisk blir jeg også veldig dårlig..

    8. Har tatt alt mulig av prøver, men finner ikke ut hva det kan være.. Frustrerende å ikke bli tatt helt på alvor og bli sendt hjem med “du må prøve deg frem selv”. Du kjenner deg vel igjen hvordan det er..

      1. Ja, det skjønner jeg veeeeeldig godt.. årh.. 🙁 kanskje du kan prøve å droppe melk og hvete? Det unngår jeg mest mulig for at magen ikke skal få vondt og slikt.. jeg blir ganske dårlig av det, har verken laktose eller gluten, men er ikke vandt til den type mat så når jeg spiser det er det vondt og de gangene jeg spiser det velger jeg “å få vondt” om du skjønner.. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg