SPØRSMÅL & SVAR OM DIABETES, DEL 1

Reklame | Nelly

Bukse her / Topp usikker

Hva var de tydeligste symptomene dine?

Jeg merket at noe var galt for ca. 2 måneder siden da jeg begynte å drikke flere liter med vann til dagen. I tillegg våknet jeg hver time for å gå på toalettet om natten og dette har aldri vært likt meg. Håret mitt ble mer ødelagt og brakk, sårene mine grodde senere og jeg mistet mer og mer energi (selv om jeg tvang meg til å gjøre ting).. synet mitt ble dårligere i tillegg. Hele allmenntilstanden min ble forandret så mye at jeg merket det selv og de rundt meg merket det også. De største symptomene mine var uten tvil at jeg drakk for mye væske i løpet av dagen og tisset med full (sprengt) blære hver time.

Har du fått mer energi og overskudd etter at du fikk hjelpemidler?

JA!! Det har jeg fått og takk insulin for det. Man merker store forskjeller i alt egentlig og nå føler jeg at ting begynner å bli bedre.

Hvordan fikk du det påvist?

Fastlegen min på Klepp målte blodsukkeret mitt med et lite stikk i fingeren og det var vel egentlig det. Der hadde jeg langt over 20 i blodsukker og normalt sett ligger man på rundt 4-7?! litt usikker, men jeg hadde i hvert fall veldig høyt. De fant også ut ved hjelp av blodprøver at dette har pågått i flere måneder som vil si at jeg har hatt utrolig høyt blodsukker i flere måneder.. det er ganske farlig.

Har du diabetes type 1 eller type 2?

Dette er nok det spørsmålet jeg har fått mest av. Noen skriver at jeg kan spise bort diabetes type 2, men jeg har altså ikke det! Jeg har type 1 og det ligger i arv og i kroppen fra jeg ble født. Det er ikke noe jeg har gjort selv eller spist meg til, det er medfødt, men har ikke hatt sitt “utbrudd” før nå.

Fikk du diabetes fordi du har spist for mye sukker?

Nei.. det gjorde jeg ikke.

Syns du det er vondt å stikke deg selv i fingeren?

Det syns jeg heldigvis ikke! Jeg har jo gått 1,5 år sykepleien og er vandt til å bli stukket på og stikke.. da vi var studenter måtte vi øve på hverandre og det er jeg utrolig glad for i dag.. jeg tror kanskje det hadde tatt lengre tid for meg å lære om det ikke var for sykepleien.

Stikker du sprøyter hver dag i låret og magen også?

Ja, hver morgen fast (stikker jeg i låret). Ellers stikker jeg flere ganger i magen for å få i meg insulin. Jeg stikker meg også i fingeren, men det er for å finne ut blodsukkeret mitt.

Har du fått føling?

Ikke ordentlig? eller hva jeg skal si. Jeg har kjent på føling, men har tatt kontroll over situasjonen. Det er ganske ubehagelig og man skjelver fryktelig mye.. jeg blir helt uggen og kvalm av det. 

Hva syns Henrik om at du har fått diabetes og har han vært redd for noe som har hendt (føling)?

Han syns jo selvfølgelig at det er kjempekjipt, men vi prøver å gjøre det beste utav situasjonen. Hahaha, stakkars gutt. Da jeg var på SUS fikk jeg en slags føling og herregud så stresset han ble.. hahaha, er egentlig ikke noe å le av, men det er så morsomt. Han sprang i korridoren og fant masse sukker til meg, det han ikke visste var at kroppen min egentlig ikke skal få føling ved blodsukker 4 og da skulle jeg ikke putte i meg masse sukker, men knekkebrød og juice. Søt da. Han hjelper til og står på, jeg føler meg heldig som har han.

Hva er den største forskjellen fra før og etter at du fikk sykdommen?

Alt.. håret mitt føles bedre, synet føles bedre, jeg har mer energi og merker at kroppen får i seg det den skal. Det som har vært negativt er at jeg føler meg ganske oppblåst om dagen og lurer på om det kan ha noe med at jeg sprøyter inn insulin i magen, noen som vet?.. det er sinnssykt irriterende.

Hvor stikker du insulin?

Magen og låret.

Hvordan fikk du diabetes?

Det har vært i kroppen min i lang tid og er arvelig.

Er det sant at du kunne ha havnet i koma?

Ja, om jeg hadde fått syreforgiftning og null hjelp, heldigvis fikk jeg hjelp hjemme.

Har du tenkt å begynne med pumpe og/eller sensor?

Det er noe jeg absolutt vil. JA TAKK til alt som gjør hverdagen enklere og bedre.. men jeg må nok vente litt til enda. De sa jeg måtte bli vandt til å stikke meg selv og få kontroll på den måten først.

Har du lagt på deg etter at du begynte med insulin?

Jeg har gått opp litt i vekt.. mye pga. sykehuset i flere dager, bryllup, men også insulinet. Nå er i full gang med treningen igjen og jobber hardt.. ikke fader om diabetesen skal styre meg.

Er du redd for å ha diabetes?

Litt.. det kom som et sjokk for meg og jeg var vel egentlig ikke helt forberedt. I tillegg har jeg hørt at man kan få en del komplikasjoner og senskader av det, det er jeg redd for.

Kan du spise godteri?

Ja, jeg kan spise alt som før og det jeg vil, men jeg er nødt til å kompensere det med insulin.

Kommer du til å ha diabetes resten av livet?

Jepp, det gjør jeg. Uff, blir så lei meg av tanken.

Har du spist på deg diabetesen?

Nei.

Har du sprøyteskrekk?

Nei det har jeg ikke!! Heldigvis. Det å stikke går lekende lett, jeg gjorde det fra dag 1 av og ingen av sykepleierne gjorde det på meg fordi jeg har best kontroll selv.

25 kommentarer
      1. Du vil sikkert at hun skal svare, men jeg har også diabetes 1, haha. Men det varierer veldig mye fra person til person og hvor mye man spiser til hvert måltid:) du kan liksom ikke sette en dose for hele dagen🤪

    1. Angående det med at du føler deg oppblåst er heeelt normalt etter å ha gått i så lang tid med høyt blodsukker. Kroppen begynner og holde på væske og næring igjen osv. Har selv diabetes og jeg syntes det føltes ut som og gå opp 20 kilo i løpet av en natt etter en dag med normalt blodsukker💞 Men kroppen stabiliserer seg etterhvert! Dia er ikke for pingler sier jeg bare ✌️Syntes du er sterk!!

    2. Oj, har gått under en uke og du har allerede veid deg? I tillegg har du fått diabetes og fortsatt står vekt så høyt i prioriteringene. Høres ikke bra ut 🙁
      Hvor ofte veier du deg egentlig?
      Jeg personlig mener at en jente som deg som ikke er overvektig, ikke burde tenke så mye på vekt. Personlig gikk jeg opp endel kg og ville ha de av igjen. Men jeg ville ikke komme inn i et negativt syn på mat/vekt og var redd for å bli skuffet når jeg skulle veie meg. Har ikke veid meg på 5 mnd før jeg måtte nå pga legebesøk. Hadde gått ned 6 kg. Det er hva du gjør i det lange løp som gjelder ikke hva de x grammene du har lagt på deg på en uke som gjelder. Dette er som sagt bare min mening, du gjør jo som du vil. Vil bare tro det ikke blir så nedturer ved å ikke veie seg. Heller se på klær og i speilet. Masse lykke til med diabetesen! Dette klarer du 😀

      1. Man må vege seg på sykehuset når man får diabetes,og etter man har fått et stabilt blodsukker. Grunnet at når mN går over lang tid med høyt blodsukker begynner det å tære på fetter. Di fleste går opp mange kilo etter man begynner med insulin.

      1. Egentlig ganske frekt og ignorant å spørre om vil jeg si:) er ikke rart at det blir mye snakk om diabetes nå i starten hvertfall, det er langt mer enn en fulltidsjobb å ha diabetes, og når faktisk hele hverdagen består av diabetes blir det selvfølgelig en del av bloggen når man lever av å skrive om livet sitt

    3. Hei, da du merket at noe var annerledes, hadde du også sterk urinlukt fra underlivet og «tisset» litt i trusa når du trente? Er ette såfall noe man burde sjekke opp?

    4. Hahah jeg har hatt diabetes sia jeg var 7år, og det beste med og ha diabetes er når det kommer nytt utstyr som gjør diabetesen mye enklere. Nu har jeg fått en freestyle libre 2, og nå kan jeg måle blodsukker med telefon min

    5. Hei!

      Anbefaler deg å like 👍🏼 «Lev med diabetes» på FB. I går var spørsmålet «Hvilken trøst eller hvilket råd ville du selv gitt til en som nettopp har fått diagnosen diabetes?» Over 75 svar, tenkte det var ok for deg å lese. Lykke til med den nye hverdagen din! Vær forberedt på mange rare spørsmål..!
      Janne

    6. Hei. Har hatt diabetes i 28 år. Viktig å få kontroll på diabetesen. Jeg hadde vanskeligheter da jeg var 14-15 år og opp til 25-26 år og på den tida blei såpass mye skadet i kroppen at jeg nå har 2 benproteser. Ønsker deg lykke til med sykdommen og e sikker på at d takle du nåkk. Bruker pumpe jeg da. Har også vært operert og fått ny bukspyttkjertelen og den fungerte 100% i ett år da ville ikke kroppen godta den.

      1. Kan man ikke kjøre bil når man har gått påvist diabetes?? Det har jeg aldri hørt før… diabetikerne jeg kjenner kjører bil

    7. Diabetes er bare en god unnskyldning til å ta vare på helsa, pleier jeg å si til folk 👍 hatt det siden jeg var 8 år. Er det noe du lurer på så er det bare å skrike ut.

    8. Hei! Jeg har ansvaret for ei lita jente på 2 år i bhg med diabetes 1. Jeg følger diabetesmafiaen 123 på Snap. Der får alle en dag hver + følge ett tema for hver gang. Mye tips får man også. Det hadde vært gøy om du kunne blitt med der. Da får vi/di andre kanskje noen tips av deg.

    9. Er det noen her i kommentarfeltet som har diabetes 1 og som vil eller trenger å snakke med noen med samme diagnose?:)
      Skriv snappen din evt🥰

      Stå på, Ingrid! Du er flink❤️

    10. Jeg har også diabetes t1. Har hatt det i over 20 år, og klarer fortsatt ikke akseptere sykdommen. Hater det så intenst. Hater alt av legetimer og oppfølginger, spørsmål, medisineringen og målinger, frykt for senkomplikasjoner og jeg har slått fra meg tanken på å få egne barn da jeg ikke ønsker å påføre noen andre samme sykdom som jeg har. Er så drittlei 😭😔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg