SPØRSMÅL & SVAR OM BALI

Hva vil du anbefale å gjøre i Bali?

I Bali anbefaler jeg på det sterkeste at dere leier dere en scooter og kjører rundt i Ubud en hel dag. Det er så utrolig mye vakkert å se og oppleve, ikke minst risåkrer, templer, waterfalls, møte apekatter og mye mer. Det var det vi gjorde og i tillegg er ikke avstandene mellom disse plassene så altfor lange, men jeg hadde satt av en hel dag til det. Man blir veldig sliten av å gå oppi turister på slike steder i over 30 grader en hel dag, men det er absolutt verdt det!

Apper:

Ellers vil jeg virkelig anbefale å laste ned appen “gojek” og appen “valuta+”. Disse to appene gjorde oppholdet mye enklere og jeg vet faktisk ikke helt hva jeg skulle ha gjort uten disse. For det første er valutaen ekstrem, de har million sedler som kan være 5 norske kroner, men man føler ofte at man betaler veldig mye for ting som egentlig koster under 20 kroner. Med denne appen fant jeg ut den norske prisen på sekundet og det hjalp virkelig. I tillegg brukte vi appen “gojek” flere ganger daglig for å fikse oss det som vi kaller uber i Norge. Det er svært mye billigere en vanlige taxier der nede og vi opplevde kun hyggelige mennesker gjennom 2,5 uke ved å bruke denne appen. Det høres nok litt skummelt ut med uber i slike land, men det var det ikke i det hele tatt.

Simkort:

Dette er noe dere absolutt burde kjøpe på flyplassen. Det første vi gjorde da vi kom ned til Bali var å kjøpe hver vårt simkort for ca. 500kr. Med dette fikk vi et nummer fra Bali, men også gratis 4G i 2,5 uke – noe som er et must for min del og helt sikkert for dere også! Det er også veldig trygt dersom man vet at man har tilgang til å kontakte folk dersom noe skulle skje. Det eneste som er kjipt med dette er at de hjemme ikke kan ringe ditt norske nummer, men heldigvis kan man bruke facetime og snapchat døgnet rundt, gullverdt.

Penger:

En annen ting jeg vil anbefale dere er å ta ut penger med en gang dere kommer på flyplassen. Dette er fordi man ikke kan stole på alle minibanker i gatene i Bali, samtidig er det ofte slik at man gir tips til taxier eller de som hjelper til med å bære bagasjen. Dette er veldig lurt å ha og vi brukte svært sjeldent kortet der nede og om vi brukte bankkortet var det på ordentlige steder der man vet at det er trygt.

Det er en million ting å anbefale dere, men i hovedsak syns jeg dette er viktigst, ellers anbefaler jeg å dra til steder man kan oppleve kulturen, for i Bali er det veldig spesielt og vakkert.

Hvilke steder burde man oppleve?

I Ubud burde dere oppleve Goa Gajah, The Yoga barn (om dere vil prøve yoga), Pura Gunung Lebah, Ubud Water Palace. Risåker, besøke apekatter og besøke templene. Dersom man er keen på en fest eller to burde man dra til Potato Head Beach Club, La favela (min favoritt på kveldstid), Mexicola, Single Fin, Omnia (min favoritt på dagtid), The W, Finns Beach Club og Mrs Sippy.

Hvordan var shopping mulighetene?

Vi shoppet svært lite og det er ikke noe jeg ville ha satset på i Bali. Men det finnes en del kjøpesenter rundt omkring, men vi var ikke der. Ellers har de en del boder og slike ting ute langs gatene, men jeg vil ikke skryte av det.

Hvordan var prisene i forhold til Norge?

Det var svært billig å leve der nede. Vi betalte kanskje 30kr for en middag ute på restauranter, men husk at de blå taxiene tar ekstra mye betalt dersom de ser at dere er turister. Derfor er gojek appen best. Noe av det jeg likte best med Bali var prisene. Det var superbillig!

Var det dyrt med mat og hoteller?

Nei, det syns jeg ikke. Men om man drar på Omnia som er en svært fin beach club kan det være dyrt. Generelt sett er det veldig billig i Bali og i hvert fall for mat. Hotellene også varierer, vi betalte over 1000kr for en natt på noen hoteller, mens 250kr for en natt på andre hoteller. Det sykeste er at det billigste hotellet var faktisk det fineste.

Hvor mye penger brukte du på turen?

Jeg brukte under 10.000kr vil jeg si, jeg har ikke regnet det ut enda.

Hva er det beste minne ditt fra Bali?

Det er definitivt roadtripen gjennom Ubud på scootere. For en dag og for noen minner og opplevelser. Man kan faktisk ikke bli bedre kjent med Bali en på den måten der.

Fikk du noen gang magetrøbbel gjennom mat og lignende?

Nei faktisk ikke. Jeg hadde bihulebetennelse pga. airconditon og slikt, men ellers var ikke syk eller hadde noe magetrøbbel. Dette tror jeg er fordi vi var veldig flinke med å spise på plasser som hadde høy ranking på nettet. I tillegg drakk jeg kun vann fra forseglet flasker og ikke springvann eller vann jeg fikk servert rett i glasset uten å se flasken.

Hvordan var det å komme seg rundt? Var det dyrt med taxi?

De vanlige taxiene som kjører rundt koster ca. 250kr +, alt etter hvor man skal. Med gojek appen betalte vi rundt 20kr + tips. Vi kjørte i over to timer en dag og betalte 40kr hver ca. Det er utrolig billig og derfor blir sjåførene ekstra glade dersom vi gir dem tips.

Trivdes du med surfingen? Klarte du å stå på brettet?

JA! Jeg elsker å surfe, men det ble ikke så mye av det da jeg var ekstremt syk. Jeg sto oppreist på brettet og lærte meg faktisk å svinge på bølgene. Hahaha, det hadde jeg aldri trodd kom til å skje, heldigvis fikk jeg det til.

Hvor varmt var det på det varmeste?

Kanskje 33 grader, litt usikker.

Reiste du sammen med noen?

Jeg reiste sammen med kusinen min!

Hvem var de guttene du hang med i Bali?

Det er noen kompiser jeg kjenner hjemmefra, utrolig snille gutter som tok oss med på roadtrip en hel dag.

Hadde du sex med noen der nede?

Nei nei og nei. Skjønner ikke hvorfor dette spørsmålet kommer opp, jeg er med Henrik jeg.

Hvor burde man dra for å komme seg unna turisme?

Da burde man ikke dra til templer og slikt. Jeg ville ha kjørt egen scooter og dratt dit jeg ville. Det er også ekstremt mye turisme i byen Kuta og Seminyak. Hadde nok holdt meg i Ubud.

Hvor er den grønne bikinien du brukte på noen bilder fra?

Wanderlust.

Var du der med Henrik, bare du holdt det skjult?

Nei, Henrik var hjemme i Bergen og jeg dro dit kun med kusinen min.

Hva brukte du for å holde på brunfargen? Og for å bli så sinnssykt brun?

Jeg bruker tancare og har brukt det i flere måneder – elsker det.

Hvilken solkrem og sololje brukte du? (om du gjorde det)

Jeg brukte noe billige greier fra matbutikken, er ikke så nøyen på det så lenge jeg vet at jeg bruker en solkrem med sterk faktor og sololje med solfaktor.

Brukte du noen produkter til håret ditt der nede?

Ja, Bjuwti og jeg ELSKER DET. Kommer til å skrive et eget innlegg om håret mitt – spesielt nå som det har vokst enda mer, faktisk til midten av rumpen.. sykt.

Er det noen steder du fraråder andre å dra til?

Nei, men ikke gå alene i små gater med fine vesker og slikt. I Seminyak ville jeg ha vært litt forsiktig med tingene mine da jeg fikk høre at det var mye stjeling der.

Kan du anbefale steder å bo på?

Jeg anbefaler the udaya resorts & spa ubud, goya boutique resort ubud, kanvaz resort seminyak, lapoint surf camp, amnaya hotels & resorts.

Hvilke restauranter anbefaler du?

Her er det mye digg, fysøren. De stedene dere burde spise på er balibola, kynd community, the shady shack, the loft, the avocado factory, la carlita bar y cocina, motion cafe, 

Hvor var det best å dra ut for å feste?

Se på spørsmål nummer en.

Måtte dere ha førerkort for å kjøre scooter?

Ja, det tror jeg man må ha. Nå som jeg tenker på dette kommer jeg på at jeg kun så politiet en gang der nede.. shit.

Hvor mye kostet flybillettene (tur/retur)?

Ca. 6000kr.

Er det mye bølger i bassenget?

Hhahaha, morsomt. Shoot i bassenget med surfebrett er til bloggen og instagram, ellers finner man bølgene i havet.

Møtte dere noen kjendiser?

Nei, det gjorde vi ikke. Eller ikke som jeg vet om, men det var en del store instagrammere rundt omkring.

Hvor i Bali var du?

Ubud, Denpasar, Kuta, Uluwatu, Canggu (lapoint surf camp) og Seminyak.

Er det oversiktlig og greit i Bali? Er det lett å komme seg til steder og organisere utflukter?

Ja, det var det. Google maps funker fjell – ellers vet alle taxisjåførene hvor ting ligger som regel. Et lite tips: dersom dere ønsker en dagstur som er en organisert utflukt kan dere snakke med en taxisjåfør og deretter diskutere pris for å ha den samme taxiene hele dagen. Vi gjorde dette en dag og betalte vel rundt 250kr delt på 4 stk. Da hadde vi den samme taxisjåføren hele dagen. Alt vi gjorde var å si hvor vi ville dra, i tillegg kom han selv med tips til oss. Det var så sinnssykt deilig, dette anbefaler jeg virkelig.

Verste minne fra Bali?

Det må være å se små barn (spedbarn) være på beach clubber sammen med foreldrene sine som satt å drakk seg drita.. verste jeg har sett på lenge. Fikk også høre en historie om et lite spedbarn som hadde druknet i bassenget fordi foreldrene ikke fulgte med. Da han jeg snakket med måtte ta livredning på henne.. dette kan skje overalt, men man tar faktisk ikke med seg så små barn til beach clubber hvor de aller fleste drikker og fester mer en normalt.

13 kommentarer

Siste innlegg