OPPSKRIFTEN ALLE VIL HA

#PROTEINBRØD

Hvor begynner jeg? Nå deler jeg endelig det fantastiske brødet jeg spiser hver eneste dag omtrent, både til frokost, lunsj og kvelds. Etter at resultatene mine har vært så gode som de har er det veldig mange som lurer på hva jeg spiser.. derfor tenkte jeg å dele ting jeg spiser etterhvert som dere spør, og denne gang ble det proteinbrødene/rundstykkene/muffinsene mine. Mamma og farmor skal virkelig ha creeds for dette her altså, det er virkelig en favoritt blant meg og Henrik. Ikke bare smaker det godt, men det er ekstremt enkelt å lage samtidig som det er sunt

Under finner dere oppskriften til ett brød og dersom dere ønsker å lage to brød samtidig dobler dere oppskriften. Jeg pleier alltid å lage to brød samtidig da det er veldig greit å fryse ned brød slik at det holder seg over lengre tid.

INNGREDIENSER:

✨ 6 dl havregryn

✨ 1 beger mager cottage cheese

✨ 1,5 SS (spiseskje) bakepulver

✨ 4 Egg

 

SLIK GJØR DU:

1. Skru ovnen på 180 grader (over- og undervarme)

2. Del havregryn i 2 deler, det vil si 3 dl skal males om til mel, mens de resterende 3 dl skal være havegryn slik de er.

3. Bland alt det tørre sammen (havregryn + bakepulver).

4. Ta cottage cheese og egg i mikseren og bland så alt sammen med havregrynet og bakepulveret. Grunnen til at cottage cheese og egg mikses er for å få bort klumper. Henrik liker ikke klumpene i cottage cheesen, derfor mikser jeg det sammen.

5. Ta brødformen med bakepapir i og fyll formen med deigen. 

6. Strø havregryn, sesamfrø eller andre typer frø på toppen for å få den til å ligne mer på brød og for at den skal se finere ut!

7. Sett formen inn i ovenen (nederste rille) og la den stå i ca. 40-45min.

Ferdig!

 

SLIK GJØR DU I BILDER:

Fantastisk! Kun 4 ingredienser og thats it! Elsker det.

Jeg doblet oppskriften, men her ser dere halvparten av havegrynet er vanlig og resten har jeg knust (mikset) i en mikser slik det blir mer mel aktig.

Disse blandes sammen i en bolle.

Hiver oppi bakepulveret som skal være i. Husk: dobler du oppskriften må du doble alt. Det har jeg gjort her.

Bland dette sammen.

Klekk 4 egg (jeg doblet = 8 egg).

Heller oppi knust (mikset) cottage cheese sammen med eggene og mikser det.

Bland alt sammen i en bolle!! Bløte med det tørre.

Og her ser dere den ferdige deigen!!

Siden jeg hadde dobbel oppskrift tok jeg halvparten i hver form.

Strø på frøene dere vil ha øverst. Jeg har sesamfrø og havregryn her.

Disse er stekt i 45minutter og har blitt gyldne og fine! Nå har jeg masse mat til flere dager. OG HUSK, dette er sunt + det gir meg verken oppblåst mage eller smerter i magen.

TIPS:

✨ Vi lager alltid mye av dette, gjerne to brød om gangen. Etter at brødene er ferdig stekt er de best å servere da de er varme og nystekte. Ellers pleier jeg å skjære brødene opp i skiver. Jeg legger ca. 3-4 skiver i en pose og lager porsjoner ut av de slik at det er lettere å hente opp brødet fras frysen om morgenen før skolen. Det jeg gjør er å ta ut en ferdig porsjonspose med ca. 3 skiver i og lar den tine i baggen fram til lunsj. Dersom jeg er hjemme pleier jeg å skru ovnen på 150 grader og legge skivene inn i der et par minutter slik de tines og blir varme og gode til frokost.

✨ Når du skal forme brødene i formen anbefaler jeg dere å ta et glass med vann og dyppe slikkepotten i vannet og deretter forme brødene. Deigen er klissete og det å dyppe slikkepotten i vann hjelper virkelig!

 

Jeg håper dere liker oppskriften og dersom dere gjør det, gjerne gi meg en tilbakemelding i kommentarfeltet eller still spørsmål dersom dere lurer på noe.

14 kommentarer

Siste innlegg