NORGES DÅRLIGSTE JULELÅT

MITT ANSIKTSUTRYKK NÅR JEG FØRST HØRTE SANGEN, JUL HOS ACTIONFRANK – FRANK LØKE

Hallo dere, tenk at det er 1.desember i morgen(!!) og nå som det nærmer seg jul er det selvfølgelig den rette tiden til å spille inn julelåter og ikke nok med det kommer det til og med musikkvideoer i samme slengen. I år har det virkelig vært crazy mange julelåter og “kjendiser” som har gitt ut musikk. Norges influencere slår virkelig på stortromma i år og vi har drøssevis med nye julesanger å velge mellom. Jeg er garantert ikke den eneste som har hørt alle julesangene som har kommet ut de siste månedene, eller? Jeg må si at jeg digger noen av de, mens andre er ikke fullt så like bra etter min mening. Jeg vet at noen av låtene har fått terningkast en, noen har fått terningkast fem også videre. I den anledningen tenkte jeg at det kunne være gøy å sammenligne og gi terningkast til alle årets nye kjendis-julesanger? Anyway, her er låtene rangert ut i fra hvor godt jeg liker dem.

HÅPER NISSEN HAR RÅD – TIX

Denne sangen sier vel egentlig det meste om hvordan de aller fleste ungdommer i dagens samfunn oppfører seg. Vi ønsker oss de dyreste gavene og “forventer” nesten at alle de ønskene skal oppfylles. Ellers er sangen til TIX en av favorittene mine, den er fengende og gir meg det aller viktigste – julestemning!

TERNINGKAST: 5

HIMMEL PÅ JORD – STAYSMAN

Himmel på jord er en kjent og kjær julesang som aldri blir gammel! Jeg syns Stian er tøff som tørr å covre denne sangen. Han er overraskende flink og de aller fleste sangene hans tidligere har ikke vært like seriøse som denne etter min oppfatning. Jeg liker denne sangen godt jeg.

TERNINGKAST: 4

NÅ ER DET JUL – ISABELLE ERIKSEN, MURDROCKS, HERMAN DAHL, AGNETESH OG STINA TALLING

Jeg elsker denne sangen! Den er så koselig og jeg får skikkelig mye julestemning av den, samtidig er jeg overrasket over hvor flinke de er til å synge, og folkens – de synger faktisk selv. Sangen er fengende og jeg skal ærlig innrømme at jeg har hatt den på hjernen et par ganger. De er også nesten de eneste som har en “typisk” julemelodi til teksten, det liker jeg.

TERNINGKAST: 6

JULETRAGEDIEN – ERIK FOLLESTAD, LINNI MEISTER OG MADS HANSEN

Tittelen beskriver vel egentlig hele sangen og det er en ærlig sak! Sangen har – i motsetning til sommerkroppen – ikke en tekst som er verken bra, treffende eller like “ironisk god”. Det er det jeg trekker denne sangen på, men det er tydeligvis det som funker fordi jeg syns faktisk at denne sangen er svært fengende, hjelp. Tenk at jeg går rundt i slutten av november måned og nynner på “smiler selv om gaven min er stygg”.

TERNINGKAST: 3

JUL HOS ACTIONFRANK – FRANK LØKE

Oida.. “Han har harde pakker”, “Han gir deg grisebank om du er deilig og slank”, “Kokken er full”. Dette er en svært dårlig sang og jeg skjønner ikke helt hva han vil oppnå, han prøver åpenbart å sjokkere ved å si “han har harde pakker” og det er for såvidt greit å prøve å sjokkere. TIX har også tidligere sjokkert flere med en viss ironi, da gjerne med en “barnestemme” som spør om horer også videre. Jeg føler at Frank derimot sier ingenting med ironi. Når han på slutten av sangen sier: “gir deg bank om du er deilig og slank”. Hva mener han med det? Jeg skjønner ikke. Gir deg bank om du er deilig og slank? Er det ment som en trussel eller skal det være morsomt? Han er voksen og har barn, jeg syns han burde vite bedre, i hvert fall når han snakker om harde pakker og synger om å banke jenter. I mitt hode høres det nesten ut som han oppfordrer/legitimerer vold mot kvinner, når sangen da også har seksuelle undertoner, vel, denne sangen falt dessverre ikke helt i smak etter min mening. Kanskje det ble litt for mye?

Melodien er faktisk ikke så verst da, den er fengende.

TERNINGKAST: 1 OG ÅRETS+NORGES VERSTE JULELÅT

2 kommentarer
    1. Gøy at du gjorde dette 🙂 mange gøye og fine julesanger 🙂

      Har du hørt Vidar og Sandra lyng sin julesang « når julen kommer « den burde du høre og synes den manglet her 🙂 ha en fin kveld videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg