NOK EN TUR TIL SYKEHUSET..

Når sykehuset har blitt en stor del av livet mitt det siste året.. 

I starten da jeg begynte å tilbringe mye tid på sykehuset sammen med mamma hadde jeg aldri i min villeste fantasi sett for meg at jeg selv skulle være i en lignende posisjon som henne. For selv om hun har kreft og jeg har diabetes som er to helt forskjellige ting er vi begge nødt til å dra ofte inn og ut på sykehuset. Ikke fordi det er akutt hele tiden, men fordi vi er nødt til å jevnlig sjekke sykdommen for å kunne holde den i sjakk og for å kunne få de oppdateringene vi trenger! 

Det skal jo sies at mamma var mye oftere og lengre der inne da hun fikk cellegift over flere timer, men slik er det ikke lenger! Hun skal jo faktisk begynne med den nye medisinen om kort tid og det er et visst antall tabletter som skal tas og de kan hun ta hjemme, noe som gjør livet ganske annerledes for hennes del. Jeg har virkelig troen på dette med den nye medisinen og som jeg har sakt til dere før.. hun er et mirakel, jeg er ganske sikker på det og jeg har aldri gitt henne opp.

Så, over til dette med sykehuset nå som jeg har fått diabetes. For det første aner jeg ikke helt hvorfor jeg skal inn, men det er nok for å ta en kontrollsjekk over hvordan det har gått og veien videre der også! Når jeg tenker på det kjenner jeg at det skal bli deilig å gå på denne timen nå på fredag.. rett og slett fordi alt var så sinnsykt stress da jeg fant utav dette med diabetesen og bryllupet på samme tid.

Det var en kaotisk tid i livet og jeg ble fortalt av legene at de hoppet over “startfasen” på meg, da det første jeg gjorde var å stikke og beregne insulinbehovet mitt samme dagen som jeg fikk diabetes! Det er noe jeg er ganske stolt over.

I går var forresten innom på Haraldsplass Diakonale sykehus for å ta blodprøver og en urinprøve, som igjen skal brukes til timen på fredag! Det er noe jeg gleder meg mye til! Samtidig er det ganske rart å tenke på at dette er mitt “nye” liv og slik må jeg ha det resten av livet (med mindre det kommer ny forskning og medisiner). Sykehuset blir jo en del av meg, men i mindre grad en slik det har vært for mamma.. noe jeg er glad for. Jeg har nådd en egenandel-grense og får dekket alt av utstyr, sprøytespisser også videre.. det er rart altså, tro meg, og det har gitt meg noen “støkker” og bevist at dette faktisk er realiteten. En ny rutine har det blitt, men jeg skulle så gjerne ha vært foruten den.

5 kommentarer
    1. Det er så fint å se at du ser positivt på diabetesen og at du ikke lar den trekke humøret ditt ned. 😄 Kontroller går ofte ut på at dere sjekker Hba1c verdiene (altså gjennomsnittsglukosen din) og tester blodtrykk og sånn. Man snakker også om behandlingen fungerer eller om man skal bytte til pumpe/penn (spørs hva man har når man er inne). Det blir etter hvert nestn som å møte en veninne på cafe der man snakker om hvordan livet går. 😂Skal selv inn på diabeteskontroll på Haraldsplass på fredag så kanskje jeg ser deg der. 😊

    2. Har du sjekket opp omnipod pumpe(slangeløs), den kan settes nesten overalt på kroppen, og da slipper du sprøytestikkene 😊
      Dexcom G6 kontinuerlig blodsukkermåler er også fantastisk. Da kan du se verdiene på tlf og spare fingrene for masse stikk 😊
      Utrolig flott at du sprer kunnskap om diabetes1. Du har mange følgere, og folk vet lite om denne sykdommen.

    3. Anbefaler Medtronic 670g insulinpumpe! Ulempen er at du går med utstyr på deg 24/7, men til gjengjeld går pumpa i automodus, som vil si at den stopper og gi deg insulin når du har lavt blodsukker, og tilfører insulin ved høyt. Jeg fikk virkelig et nytt liv med pumpe. Den har blitt min beste venn!

      PS: jeg og mange andre jenter som har pumpe tenker mye på utseendet vårt, med dette utstyret på kroppen, pleier ofte å ta pause fra pumpe på sommeren når jeg går i bikini og vil føle meg fin. Pumpa er dessuten veldig liten og lett å skjule under klær. Jeg går med den i bhen, bare drar den frem nåe jeg må sette insulin i stedet for å dra frem penn og stikke meg ørten ganger om dagen.

      Klem!

    4. Litt utenfor temaet på innlegget, men hva slags p-piller går du på og hva bruker du på huden? Du har så fin hyd

    5. Det er ikke ofte jeg er inne på blogger å leser, men fikk diabetes for to år siden; helt ut av det blå! Jeg var 23 og visste ingen ting om sykdommen. Jeg så innlegget om deg i BT og tenkte å ta en titt på bloggen din.

      Mitt beste tips: les mye om sykdommen selv og se på nettet, de er veldig dårlig på opplæring på Haukeland! Skaff deg også en sensor som måler blodsukkeret kontinuerlig, det er er LIFESAVER! Og, jeg anbefaler deg å bli medlem i “oss med diabetes” på facebook.

      Og en siste ting, jeg syntes det er kjempeflott at du er åpen om sykdommen og sprer “awareness” rundt det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg