JEG MÅTTE INN PÅ SYKEHUSET IDAG

Folkens, jeg er kjempeglad i dag til tross for at jeg har vært på sykehuset, for nå skal dere få høre!!😍 Jeg har fått en kontinuerlig glukosemåler = freestyle libre inn i armen min og dette er virkelig noe jeg har sett frem til i laaaaang tid, nesten siden jeg fikk diabetes sent i fjor. Jeg er så utrolig glad jeg og alt av hjelpemidler som finnes er jeg evig takknemlig for, fordi dette kommer til å gjøre diabetesen enda enklere for meg å håndtere.

Grunnen til jeg var på sykehuset var for å lære å bruke denne. Jeg har ikke oppdatert dere om diabetesen min på en god stund og ettersom det er ganske stabilt og fint føles det ikke viktig å skrive så mye om sykdommen annet en at jeg i dag fikk en chip (om jeg kan kalle det for det) i armen. Den ligner en fem kroning bare hvit og gjør absolutt ikke vondt å sette inn, man klemmer kun i en plastikkdel på tuppen som klemmer inn nåler og chipen.

Sprøyter og stikking er ikke noe jeg er redd for heldigvis, men denne gang gruet jeg meg av en eller annen rar grunn.. jeg tror det er fordi jeg ikke har satt meg inn i denne chip-en som jeg kaller det for og da vet man heller ikke helt hva man skal forvente. Jeg trodde kanskje det gjorde vondt å stikke den inn, men det gjordet det altså ikke.

Mange lurer nok på hva denne gjør og det at jeg har denne måleren fast i armen gjør at jeg slipper på stikke meg i fingrene som er en STOR pluss i boken. Ellers måler den blodsukkeret mitt hele tiden og man kan stille den inn slik at det går en alarm dersom man får for lavt eller for høyt blodsukker – noe som er veldig betryggende og svært effektivt. Jeg må bytte chip-en hver 14 dag og jeg bruker en app på telefonen til å scanne chip-en slik jeg finner ut hvilket blodsukker jeg har, sånn som i dag hadde jeg 5,1 da jeg målte. Det er genialt. Jeg kan scanne meg gjennom alle klær, boblejakker til og med, slik man slipper å måtte kle av seg.

I tillegg til alt dette kan jeg dele alt dataen min fra den appen til legene og sykepleierne på sykehuset om jeg er i farten eller vil de skal se over blodsukkeret mitt. Kjempeenkelt og jeg er super heldig, syns jeg! Trenger jeg å si mer? Dere skjønner nok poenget mitt og jeg er i hvert fall kjempeglad for å ha fått dette og for at jeg nå kan ha enda mer kontroll over diabetesen min!! Gleder meg.

Slik ser den altså ut.. min nye venn. Denne tåler vann og det der også, super digg nå mot sommeren.

Ellers gikk det bra på sykehuset trodd tiden vi er i.. korona hit og dit. Jeg skal ærlig innrømme at jeg var litt imot å dra inn dit ettersom det oppholdes mange syke på sykehuset og når smittefaren er så stor vil man helst unngå det, likevel er jeg i “risikogruppen” og føler at jeg burde få tilrettelagt diabetesen så bra som mulig slik jeg kan ha best mulig kontroll over sykdommen og ikke være i den risikogruppen.. jeg føler jo ikke selv at jeg er det ettersom jeg føler meg frisk og fin, spiser sunt, trener og er aktiv, men den sykdommen er jo kronisk og den er der, og det er det ikke noe jeg får gjort noe med. Jaja, jeg håper dere får en ellers fin dag, ta vare på hverandre. <3

15 kommentarer
    1. Oss unge med godt regulert diabetes er ikke i risikogruppen. Fikk bekreftet dette av legen min og hvis går inn på diabetes.no står det at unge med diabetes under 25 år har ikke økt risiko til å få alvorlig sykdom av corona slik som andre som er friske. Grattis med freestyle libre, den endret hverdagen min

    2. Hvor mange ganger om dagen ca målte du blodsukkeret ditt? Altså før du fikk denne og da du måtte måle selv 🙂

    3. Hei. Jeg kjenner en som har en sånn diabetesmåler som det der.
      Det heter chip ja. Vi (gjennom jobben) har fått vite at hvis man har veldig lavt eller veldig høyt så skal man stikke i fingeren n for den chipen kan være forsinka, ca 15 min.

    4. Herlig!! Jeg fikk selv freestyle libre 2 i februar. Gamechanger! Den største bonusen er at det er mindre utstyr å dra med seg om man er på farten

    5. Hei villa bare si at vi her hjemme kaller det som måler blodsukker for sensor😊vi fikk høre det av legene når vi var på sykehuset

    6. Som diabetiker og medisinstudent så kan jeg si at libre ikke er en CGM (kontinuerlig glukosemåler) for den måler bare blodsukkeret ditt når du skanner sender på chippen, ellers så måler den ikke. En CGM som dexcom G6 eller medtronic guardian må ikke skannes for at du skal se blodsukkeret dit, du får en varsel på mobilen (g6) eller på insulin pumpen (guardian). Jeg bruker selv G6, jeg får varsler om natten hvis blodsukkeret er lavt eller høyt. Du kan gjøre libre til CGM hvis du kjøper en type brikke som kan kobles til mobilen din for eksempel (trur den heter miumiu eller noe) og har libre på closed loop.

      1. Til Diaberd: Freestyle Libre 2 er en CGM, mens Libre 1 er en FGM (Flash glukosemåler). Libre 2 måler kontinuerlig og gir alarmer, slik hvilken som helst annen CGM gjør😊

        Til Ingrid: Kan også legge til at vi som er unge med diabetes, og som IKKE har andre tilleggssykdommer heller ikke nødvendigvis er i risikogruppen. Vi tilhører fortsatt under der, men vi utsettes ikke noe mer for corona enn helt friske folk. Det eneste som er, er at vi kan få mer trøbbel med blodsukkerreguleringen dersom vi får corona, men slik er det også med vanlig forkjølelse. Sjekk ut diabetes.no for mer utfyllende informasjon omkring dette☺️ Skjønner at du kanskje er ekstra bekymret, og det er helt lov, men per nå trenger man egentlig ikke være det.

        Håper du blir fornøyd med FL2. Hører fra andre som har den at de er veldig fornøyd, spesielt mtp. alarmer via telefonen😄 Hilsen ei annen jente med diabetes type 1 på 23 år

    7. Älskar Freestyle Libre, den underlättar livet och vardagen supermycket! Att se trender och kurvor gör det enklare att hålla ett jämt blodsocker. Hoppas du kommer gilla den lika mycket som jag 😊 Hälsningar från Göteborg ☀️🌸

    8. herregud så mange som ska ha en mening om hva du kaller chippen for og hvordan den fungerer😂 tror du ingrid skal bare forholde deg til det legen selv har fortalt deg! irriterende at alle skal plutselig bli leger med engang du prater om diabetes :’)

    9. Hei! Venninnen min har også freestyle libre og tenkte bare å tipse om at det finnes masse klistremerker etc på ebay feks til både sensoren og måleren hvis du vil freshe de opp litt hehe 🤩🌠🔥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg