JEG HAR MINDRE LEVETID EN NORMALT

Jeg vet helt ærlig ikke hvor jeg skal begynne dette innlegget som flere andre følelsesmessige innlegg. Jeg har prøvd å skrive dette innlegget hundre ganger, men føler alt jeg skriver blir feil.. mange kommer til å si at dette er clickbait, noe det overhode ikke er. Jeg har mindre levetid en normalt og det er bevist statistikkmessig.

Etter at jeg fikk diabetes har det dukket opp mange spørsmål i hode mitt om det ene og det andre, jeg har slitt med å få svar på mye av det fordi jeg ikke finner nok informasjon på nett, vet ikke om jeg skal tro på alt jeg leser også har jeg ikke fastlege i Bergen. Jeg kan ringe sykehuset her og få svar, men det har heller ikke vært akutt at jeg føler at jeg må mase på avdeling om disse spørsmålene. Det er jo også derfor jeg har disse kontrolltimene – for å nemlig kunne få svar på alle spørsmålene jeg lurer på.

Det å ha diabetes går fint. Jeg er vandt til å ha det nå og har egentlig ikke sett på det som et problem for det er det ikke. Jeg er fortsatt Ingrid, et vanlig menneske som kan spise det jeg vil akkurat som før. Det som har vært et problem et svarene og spørsmålene.. jeg føler ikke at det står nok om enkelte spørsmål på nettet og når man ikke finner svarene man trenger på enkelte ting vil man også begynne å overtenke mye.

Det var en kommentar som satte store spor i meg.. og det var dette med levetiden min, at jeg har rundt 20 år mindre levetid en de som ikke har diabetes? .. En svær klump i magen knyttet seg og jeg ble helt satt ut. Jeg er absolutt ikke klar for å si ifra meg 20år med levetid. Jeg har for mye jeg har lyst til å gjøre. Tanken var ikke til å slå fra seg og jeg har søkt meg ihjel rundt på nettet. For ja – dette er på en måte sant? Diabetes kan komme med komplikasjoner og tar man ikke vare på sykdommen sin kan man jo forminske livet. Man må takle sykdommen og gjøre det beste utav det. Uten om det kommer livsstilen inn i bilde og om man har flaks eller uflaks har jeg lest..

Hva skal jeg tro på? Derfor spurte jeg legen min da jeg var på sykehuset om dette var sant og det jeg fikk i svar er det samme som jeg skrev over.. derfor er jeg en av de som skal styre sykdommen min og det føles deilig. Jeg takler den og jeg skal leve like lenge om ikke lenger. Statistikkene kan si at jeg har en forminsket levealder, men det betyr ikke at jeg ikke kan bli gammel og grå har jeg også lest her.

Det er skummelt og jeg skal være helt ærlig og si at jeg har vært veldig redd. Hvem vil leve 20år mindre pga. en alvorlig sykdom? Ingen. Det er forresten mange som blir sint på meg fordi jeg kaller diabetes en sykdom. Det er ikke det at jeg ser på oss med diabetes som syke mennesker, men det er jo en alvorlig sykdom og jeg vil at de som ikke har det skal forstå det, men at vi også lever som før og spiser det samme som de uten diabetes, vi må bare få tilført insulin fordi kroppen vår ikke produserer dette selv. Bare for å oppklare dere i det. 

Det å lese at statistikkene sier at jeg med diabetes har en forminsket levealder skremmer meg, men det gir meg overraskende også en stor motivasjon til å faktisk takle, forstå og styre diabetesen min – slik jeg har kontroll over den og at den ikke tar kontrollen over meg! Kult? Ja, og jeg vil at dere som muligens leser dette med diabetes skal tenke at det er helt vanlig, normalt og absolutt ikke flaut! Det er bare kult at vi faktisk kan styre den og ha en så BRA kontroll på kroppen vår i forhold til mange andre. Vi gir kroppen det den trenger og vil ha, vi lærer utrolig mye bra om kroppen vår og tar vi vare på den vil vi også bli gammel og grå, hehe.

52 kommentarer
    1. Jeg har aldri lest dette noe sted, men det betyr heller ikke at det er mindre sant.
      Enten det er diabetes eller noe annet, så tror jeg ikke at du burde ofre det en tanke. Man kan bli helt deprimert av det og kan havne langt nede i kjelleren.

      Sett hellers pris på hver dag og gjør det beste ut av det😊 For alt du vet så kan en bilulykke ta deg før diabetesen gjør det.

      Nyt det du har og kos deg, man vet ikke hva fremtiden bringer❤️

    2. Jeg har bechtrevs og der gjelder det samme. Pga betennelse i kroppen og hvis da ikke medisiner får ned betennelsen så kan man dø tidligere. Og alt dette med rullestol, at ryggen kan stivne til osv osv. Det er verste tilfelle. Det kan skje uten behandling feks og ingen trening. Skremmende å høre og vite om, men samtidig gjelder det alle alvorlige sykdommer som ikke blir behandlet skikkelig. Gir på en måte mening. Samme med alle som spiser ekstremt usunt. Så jeg tenker som så; leve sunt og så lykkelig som man kan. Ta vare på kroppen og behandle den bra <3 Så går det nok bra:) fin instilling å ha hvertfall. Hehe.

    3. Vet om maange med diabetes som har blitt over 80 år siden jeg har jobbet i helsevesnet i 14 år 😃🙏 så tror ikke du trenger bekymre deg over dette! Bare ta vare på deg selv å følg rådene rundt sykdommen som du får av legene.

    4. Min oldemor ble 92 år gammel, og hun hadde diabetes. Det har også min bestemor og hun er nå 75. Denxson kommenterte dette med levetid har nok ikke greie på det, og ville sikkert skremme deg. Alle er forskjellige! Så jeg tror det skal gå veldig fint med deg Ingrid♥️ Ha en kjempefin helg<33

    5. Hei! Har du sjekket ut det å spise plantebasert? Har selv lest mange bøker om plantebasert mat, og det som går mest innpå meg er hvordan det animalske proteinet påvirker insulin i kroppen vår. Har blitt gjort mange tester hvor de har testet på rotter som har fått kjøtt vs plantebasert og ble påvist at de som spiste kjøtt fikk mye lettere forskjellige sykdommer som leverkreft og diabetes. I tillegg til dette kan plantebasert mat reversere slike sykdommer som diabetes. Vet dette høres absurd ut, men jeg ber deg, sjekk ut plantebasert mat! Flere har blitt friske av ja diabetes.

      1. Husk at det finnes flere typer diabetes ka😊 Men i hovedsak er diabetes en insulinmangelsykdom. Hjelper ikke så mye å forbedre insulinet med å spise plantebasert om kroppen ikke produserer insulin 🙈

      2. Hei! Ja, har også lest at plantebasert kan være bra for personer med diabetes. Men jeg tror i hovedsak det gjelder de med diabetes type 2, som egentlig er en ganske annen sykdom, men ofte forveksles med type 1 fordi det heter nesten det samme og har en del av de lignende symptomene.

        På et punkt tar du feil, og det omhandler å reversere sykdommen. Det går ikke an. Diabetes, uansett om det er type 1 eller 2 er en kronisk sykdom. Og har man først fått diagnosen, kan man ikke bli kvitt den.

        Men for type 2 kan man i noen tilfeller stoppe utviklingen og få mindre symptomer, for eksempel at kroppen fungerer tilnærmet likt som hos et friskt menneske hvis man tidlig i utviklingen legger om til et sunn livsstil 🙂 dette fungerer dessverre ikke for type 1, hvor man må behandle og gå på insulin uansett hvor bra kosthold man har. Å ikke gjøre det kan føre til syreforgiftning i blodet som kan være dødelig.

      3. Ingen har blitt friske av type1 diabetes. I såfall burde du komme med beviser for dette. Du kan ikke få et organ som har sluttet å fungere til å fungere igjen med plantebasert kost.

    6. Åh he-re-gud, Ida Louise. Du må være så vennlig å lese deg opp på hva diabetes er før du kommer med slike DUMME uttaleser. Det er ikke ofte jeg går rett i strupen på folk, men det får være grenser. For your information: de to mest vanlige typene med diabetes, er type 1 og type 2. Type 2 er kostholdsbasert og kan kontrolleres med rett kost, trening og stålkontroll over blodsukkerverdiene. Type 1 er der kroppen ikke produserer insulin i DET HELE TATT. Det kan ikke kureres, ikke reverseres og man kan ikke bli frisk fra det (unntak bukspyttkjereltransplantasjon). Så vær så snill, ikke spre falsk informasjon om en veldig alvorlig sykdom, som du åpenbart ikke har peiling på.

      Ellers, til Ingrid: Aldri hørt, lest, fått fortalt at vi med diabetes har forkortet levetid. Selvfølgelig, gir du blanke faen så får det konsekvenser, men slik er det med alle. Ikke tenk på det. Vær heller flink til å holde kontroll, og husk at det er lov å gi litt faen (noen ganger), for dette er en fulltidsjobb, dag og natt, så det er viktig å la seg selv puste litt inni mellom slagene.

      Ellers, riktig fin helg til begge to! Hilsen ei på 28, med diabetes type 1 i snart 20 år 👌🏼

    7. For hva det er verdt, ble bestefaren min, som hadde diabetes i sin alvorligste form, 90. -Og det til tross for at virkelig ikke var spesielt påpasslig!
      Dessuten har du blitt diagnostisert i en helt annen tid, i tillegg til at denne utviklingen/fremskrittene etter alt å dømme vil fortsette. – Og sist, men ikke minst, må du huske at en sammenligning i levealder mellom diabetesrammede og ikke, innkluderer den betydelige andelen hvis diabetes er en direkte konsekvens av (kraftig) overvekt (med en ditto livsstil). Det er jo bare naturlig at de trekker ned snittalderen for den gruppen de måttge befinne seg i..
      Med andre ord; Drit i den statistikken! Den har etter alt å dømme nada å si når det kommer til deg og dine utsikter <3

    8. Men du tjener nok mer penger enn det du ville ha gjort uten sykdommen her på bloggen.Bare å se det positive i det.

    9. Levetiden din avhenger mye av hvordan du kontrollerer diabetesen din. Det farlige med diabetes er dersom man har lite kontroll på den, og får eventuelle diabetiske sår som kan føre til amputasjon eller diverse karsykdommer. Dette gjør at snittalderen for diabetikere går kraftig ned.
      Som flere andre har kommentert her, ha en sunn og god livsstil. Dette er nøkkelen til stort sett alt vil jeg påstå. Ikke la denne beskjeden knekke deg 🙂 Stå på!

      1. Bare tull 😊 du må ikke bli sykelig syk selvom du har diabetes. Farfar er 82 og har hatt diabetes siden han var i 20 årene. Han sier: spis havregrøten din og kos deg med karameller så går det fint!

    10. Hei jeg har også diabetes og du har ikke mindre levetid, det var før da det var dårligere medisiner. Viss du ikke tar vare på sykedommen derimot vil du jo får problemer.

    11. Håper dette er ein oppmuntrende kommentar , farfar er 84 og har hatt diabetes siden han var 28 år og eg trur at sida du holder deg såpass godt i form så vil levetiden din være normal!:)

    12. Hei! Med en god kontrollert diabetes så vil ikke leve tiden være 20 år mindre.
      Nyere forskning på diabetes viser at et kosthold uten karbohydrater kan være med på å gjøre personer med diabetes “bedre”
      Karbohydrater er stivelse og sukker for kroppen, noe som øker og senker blodsukkeret fort
      Går en over på et mer lavkarbo kosthold vil blodsukkeret stabilisere seg mer og diabetesen blir lettere å kontrollere.
      Du burde lese boken “frisk med diabetes”, den fant jeg mye hjelp i 🙂
      Man blir aldri frisk fra diabetes, men man kan leve veldig fint med det. 🙂
      Håper du får en fin dag!

      1. Er ihvertfall mer anbefalt enn et høykarbo kosthold 🙂
        Sjekk kostrådene fra helsenorge/diabetes
        Lavkarbo er mye, smartkarbo, keto, lavkarbo osv.
        Går i hovedsak ut på å kutte mat med mye stivelse som potet, pasta, mel, noe korn, sukker.

    13. Se på what the health på netflix. Du kan hjelpe deg selv hvis du gjør litt research og ikke propper i deg medisinene fra legen

    14. Å, herre…. Voks opp og slutt og melk sykdommen din så jævelig.
      Det gjør deg ikke mer populær, tvertimot.

      1. Sykdommen har blitt en del av livet mitt, det handler ikke om å melke, men å snakke om de tingene som skjer i livet mitt, det er det denne bloggen handler om. Og om du ikke syns det er gøy trenger du heller ikke å lese. Det at jeg er syk skulle jeg virkelig ha vært foruten!!

    15. Hei, Ingrid. Jeg skriver sjeldent kommentarer på blogger, men kjenner jeg må gjøre det nå. Det er flere råd i både dette innlegget og flere andre som omhandler diabetes som er direkte farlig å følge. Jeg anbefaler deg sterkt å melde deg inn i en eller flere diabetesgrupper på facebook og før du følger råd gitt fra fremmede/netflix serier bør du ta det opp med fagfolk. Ved å spise lite karbohydrater kan kroppen gå i ketose, ketose/ketoner (selv sultketoner) gjør veien til en ketoacidose kortere. Kroppen trenger mer insulin enn den du får via basaldose/langtidsvirkende og du kan dermed få for lite insulin om du da ikke får det tilført ved måltider. Ketoacidose kommer av insulinmangel, ofte i kombinasjon med høyt blodsukker, men kan også komme på normale verdier. Når det gjelder What the health er den sterkt kritisert av annerkjente leger. OG helt til slutt aldri og da mener jeg ALDRI vær redd for å ta insulin. insulin er noe friske mennesker selv produserer, vi som har diabetes må bare tilføre den insulinen vi skulle produsert selv. Hilsen en type 1 diabetiker som setter stor pris på at du setter lys på en sykdom som de fleste ikke tar alvorlig nok.

      1. Jeg har jo snakket med legen min om dette. Det er ikke fakta jeg bare pøser ut og jeg er veldig flink til å skrive at dette er mine opplevelser på ting, kjenner jeg begynner å få nok av andres meninger på bloggen min. Alt skal rakkes ned på. Det er ikke en faktabok dette her, jeg skriver om mitt liv og mine tanker, jeg tipser aldri leserne mine til å gjøre farlige ting med diabetesen. Jeg prøver så godt jeg kan og jeg er i en stor læringsfase.

        1. Tror du missforstår meg litt her. Jeg sikter til rådene du får under innlegg, ikke innleggene du selv skriver 😊. Jeg kritiserer altså ikke deg, men ber deg om å være forsiktig med å følge rådene du får her. Burde kanskje formulert meg litt anderledes.

    16. Skjønne ikke at det går ant å mate så mye med denna sjukdommen, er det noe å lage store tanker å redsel for alle andre med diabetes? Kan du ikke ta en dag om gangen å la dissa tankene dine gå vekk! Du ødelegge jo hele livsgleden til andre Ingrid.. tenk deg om på ke du skrive å dele med verden. DØNN

      1. Eg er så enig. Det er så mange andre som også har diabetes, personer som i dette sekund får vete at dei har diabetes.

        Og eg trur du bør tenke deg litt om før du legg ut bilder av f.eks sprøytespisser. Du har en del yngre lesere sikkert, og trudde faktisk det var strengere rundt det å legge ut bilde av det…

    17. Jeg er litt enig i noen av de kommentarene her om at du burde være forsiktig med hva du deler.
      Litt dumt hvis folk faktisk går rundt og tror at de kommer til å dø tideligere enn andre pga diabetes fordi du skriver på bloggen din at du har hørt det.
      Jo jeg tror du melker sykdommen din veldig. Er jo ofte folk skriver det til deg så tenker at du burde ta det til deg. Jeg synes du ofte hadde lite dybde i innleggene dine før du begynte med diabetes. Men.. Likevel så tenker jeg at du må slutte å synes synd på deg selv. Mange har kroniske smerter dag inn og dag ut. Mange har veldig dårlig økonomi pga sykdom. Du er herlig sykt heldig med kjæreste, venner og familie og en godt betalt jobb. Jeg bare sier at du kunne ha tenkt på de tingene før du klager og skriver så mye om diabetes. Jeg kjenner folk med diabetes og de snakker nesten aldri om det eller klager over det.

      1. Det er jo livet til Ingrid denne bloggen handler om, og da kommer diabetes og klaging på både det ene og det andre, innunder her! Herregud, man kan jo snart ikke si noe som helst, om noen ting, noen sted!! Alt blir jo gale fremlagt uansett!! Og ligge til ett bilde av en sprøyte?? Er folk redd for at andre skal bli så jækla påvirket og bli narkoman da eller noe??
        Er bare så utrolig mange dumme kommentarer her inne at man kan jo begynne å lure litt mer på folk- få dere ett liv da dere 🤗 Ingrid har ett liv, som hun gledelig viser frem hver eneste dag, på godt å vondt- ja DET, er faktisk DET, denne bloggen handler om 👏👍🥰

        1. No var eksempelet mitt med sprøytebildene ett eksempel. Sier ikkje at man blir så påvirket at man blir narkoman av å se det, men er utrulig ubehagelig å lese bloggen så dukker det plutselig opp ett bilde av en sprøyte.
          Synes Ingrid er ei fantastisk jente, og mye av det ho legge ut er kjempebra. Misforstå meg rett, men en bør kanskje vera litt ekstra forsiktig 🤷🏽‍♀️ Men ikkje vet, og heller ikkje du, er jo hun som er bloggeren.

          1. Hm.. jeg skjønner fortsatt ikke hva du hinter til da du vet like så godt som meg at det er mange mennesker der ute som gjemmer diabetes sin, som er flau, redd og ikke minst prøver å skjule dette. Det er så trist og det du nå sier til meg gjør at jeg “føler” at jeg må gjemme dette, det er en helt vanlig hverdag for meg og det at man skal skjule alt slikt er ikke bra – det vet jeg.

      2. Nå skal du vite at selv om du kjenner noen med diabetes, så er det ikke sånn at alle andre diabetikere er som de du kjenner. Dette er en kompleks sykdom, som skal taes alvorlig. Det at de du kjenner ikke snakker om det, betyr absolutt ikke at alt er bra til en hver tid. Jeg snakker mye om det, men det handler mye om min egen sikkerhet. Det å legge ut sprøytespisser er jo helt relevant å dele om. Det er hverdagen til Ingrid, hver dag, flere ganger om dagen. Jeg blir så sykt provosert av alle dere som tar dette med diabetes 1 så lite alvorlig. Noen kan ha det fint, og noen ikke. Fremdeles så er det en alvorlig sykdom som man skal ta på alvor. Så skal det sies at det lærere underviser på VGS er ikke oppdatert på hundre år (overdrivelse) uansett, dere har lært lite og er feil informert. Det er ikke rart i at jeg snakker ofte om sykdommen min, det ser man jo tydelig trengs når man leser i det kommentarfeltet her.

        1. Jo man kan dø tidligere pga diabetes men det avhenger om hvordan du selv har behandlet din diabetes. Har du hatt et strålende blodsukker, så kan man nok puste lettet ut. Får man mange komplikasjoner så er det verre. Det er en realitet.
        2. Serien på Netflix har fått mye kritikk av leger, fordi den handler ikke om spesifikk diabetes 1 men heller 2. Mange av slike dokumentarer viser lite til riktig informasjon. Med mindre du får den av legen din da.

        3. Jo mer dere troll kommenterer negative kommentarer og lite reflekterte meninger, eller feil oppfatninger jo mer viktigere blir det å opplyse og gi dere riktig informasjon.

        Gi Ingrid et pusterom da, hun er helt ny i gamet og skal lære seg å håndtere, lære, mestre og feile. For sånn er det!

        Stå på Ingrid! Ønsker deg en god jul!

    18. Ingrid. Du er influencer. Når du velger å legge ut bilder av sprøytespisser på bloggen din, bidrar du med triggere. Jeg tviler på at det er intuisjonen din, men kjære deg. Tenk på hva du bidrar med når du legger ut sånt(?). Vil du stå ansvarlig for at noen setter seg et skudd etter fristelsen du poster? Skjerpings!

      1. Du tuller med meg nå? skal jeg da slutte å stikke meg offentlig også fordi noen kan se dette og syns det ser “kult” ut. Verden er syk. Jeg kommer aldri til å skjule sykdommen min – jeg lever hver dag med å stikke meg selv og om jeg viser sprøytespisser bidrar ikke jeg med å friste andre til å sette skudd, dette er noe av det sykeste jeg har blitt “beskyldt” for noensinne.

      2. Seriøst, gå å legg deg ditt troll!
        Dette er livsnødvendig medisin som alle type 1 diabetikere må ta for å overleve! INGEN skal måtte skjule det på noen som helst måte! Skulle gjerne likt å sette mine injeksjoner rett i trynet på deg. Blir så forbanna! Håper karma tar deg en dag. Takk for meg

      3. Lol.

        Skjønner Ingrid blir irritert! Pappa har vært sprøytenarkoman siden jeg var 3 år, ble rusfri for 6 år siden for første gang, fikk diabetes, og selv om han til og med tar sprøyter for diabetes gjør ikke det at han har begynt med heroin igjen fordi han blir fristet av sprøytespissene. Om noen så hadde gjort det pga bilde hennes, hadde det faktisk ikke vært hennes ansvar. Håper ikke du føler noe skyld, at det er derfor du blir sur Ingrid. For det trenger du ikke!

    19. Hei!

      Tror du misforstår hva vedkommende over egentlig mener. Jeg ser du legger ut på snapchat at dette er den verste kommentaren du har fått, at verden er syk og at den tydeligvis sier at du påvirker andre til å bli narkomane og “til å ta skudd”.

      Jeg tror vedkommende mente at det kan være triggende å klikke seg inn på en blogger å se bilder av sprøyteskudd. Noen har kanskje fobier for dette, er faktisk narkomane, eller misliker det bare. Jeg synes også du skal være forsiktig med hva du legger ut, fordi man kan faktisk trigge andre. Supert at du opplyser om sykdommen din, kudos til deg for det – men slutt å ta deg så innmari nær av alt av kommentarer. Du hopper automatisk på krenketoget hver gang noen kritiserer deg. Enig i at flere av kommentarene dine ikke er kritikk, og fortjener krasse svar – men det er måte på. Synes også det er spesielt av deg å vri så mye på sannheten og legge ut en så sint snapchat. Det er jo clickbait på sitt verste.

      For all del, del gjerne om sykdommen din og opplys oss som kanskje ikke vet så mye – men ikke vend og vri på enhver kommentar oms kommer inn til at du ikke skal få lov til å dele om sykdommen din.

      Lykke til videre og lykke til med sykdommen!

    20. Diabetes og narkoman er to vitt forskjellige ting. Hvis folk blir påvirka av at ho legger ut sprøyter som ho må ha så hvorfor lese bloggen da. Nå må folk virkelig lokke opp øya. Mamma har vært sprøytenarkoman ho også men en sprøyte med heroin eks ser helt andeledes ut en en diabetes sprøyte og hvis de som føler seg påvirka av det ikke ser det , burdet dere virkelig skaffe dere briller. Hater sprøyter jeg også men og ta en diabetes sprøyte er noe helt annet en sprøyter som narkomane tar…. drit i hva di sier Ingrid de har tydeligvis ikke noe liv hvis de blir påvirka av at du legger ut en sånn type sprøyte 😂😂😂

    21. Oy sp farlige bilder da dere folk som skriver dritt! Hun har en vlogg der hun skal skrive om sin hverdag og hav hun gjør! Hvis det og stinke sprøyter har eb stor del med det og gjøre skal hun bare late som at det ikke er der for at dere skal bli fornøyde da eller? Hvis dere skal klage på at hun faktisk oppdaterer på både gode og harde tider så syntes jeg at der bare kan slutte og lese bloggen hvis det er så ille for dere og se at hun har dn sykdom! Og uanset så var ikke det så ille ilder sprø du meg! Det var jo nesten ingenting! Skjerp dere la nå jenta ha et liv! Ikke klag på henne!!!

    22. Jeg synes du overdriver litt med sykdommen for jeg har aldri sett deg skrive noe positivt som fører til at du lever i en negativ boble fordi du har fokus på sykdommen og det dårlige 24/7 ,liksom jeg har en mye mye verre sykdom enn deg og jeg sier ikke at du ikke kan skrive om dette ellernoe jeg sier bare at du overdriver mye av tingene. Det finnes folk med kreft liksom som er så sterke og her sitter du å sutrer over diabetes og at det er så dritt, det blir litt teit å lese. Isteden burde du kanskje fokusere på positive aspekter ved sykdommen og skrive om de istede, fordi jeg vet om driiiiit mange med diabetes som lever et helt normalt liv og koser seg har det bra osv.

      1. Pga kommentarer som dette er det viktig at Ingrid skriver mer om diabetes.

        For det første blir det så utrolig feil å klage på at hun skriver om hennes sykdom på hennes blogg. Og hvilke positive aspekter er det med diabetes? Nå ble jeg nysgjerrig!

        Personlig har jeg diabetes 1 på fjortende året, og det er fortsatt et slit med konstante beregnelser som skal til. Man må passe på blodsukkeret 24/7.

    23. Kjære Ingrid!

      Meld deg inn i Diabetesforbundet (diabetesforbundet.no) med en gang. Da får du bladet Diabetes hjemsendt seks ganger i året og kan lese det i fred og ro. I dette og på nettsidene deres kan du spørre eksperter så mye du orker om alt, så slipper du å lese all den gale informasjonen der ute. Slutt å lese det. Det gjør deg bare forvirret, og kan føre at du gjør gale ting med diabetesen din. Fra bladet: “Spør oss: Diabeteslinjen svarer på alle spørsmål om diabetes”. Ti medisinsk utdannede personer sitter klar til å hjelpe deg! Ring 815 21 948 eller chat mandag – fredag 9 -15. Du kan også stille spørsmål på nettet: diabetes.no/linjen
      Så er fint om du kunne få deg en god fastlege eller en lege i det hele tatt. Ifølge nasjonale medisinske retningslinjer har enhver lege du oppsøker plikt til å hjelpe deg med din diabetes. Så gi ikke opp, vær sterk, så skal dette gå helt bra!

      Jeg ønsker deg LYKKE TIL!😄👏

      Vennlig hilsen
      Kirsti Skovly Forsth
      Oslo

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg