JEG HAR CELLEFORANDRINGER

Hei vakre! Jeg har en litt dårlig nyhet til dere. Denne jenten her er i sjokk i dag rett og slett. Jeg har ventet i ca. 2uker på å få et brev i posten om at celledelingsprøven så fin ut og at alt var som det skulle, men det viste det seg at det ikke var, dessverre..

Jeg har celleforandringer, men heldigvis (flaks i uflaks) så har jeg lettere celleforandringer, og det skal visst nok være normalt for mange. Informasjonen jeg fikk var lite og jeg vet ikke noe mer enn at det ikke var å bekymre seg for, og at jeg skal få oppfølging innen 6-12mnd, der jeg skal ta en ny celledelingsprøve av livmoren min.

For å være helt ærlig er jeg utrolig dritt fuc*ings lei av sykdommer nå. Først kreften til mamma, så diabetes, så nå celleforandringer i min egen livmor. Det blir bare for mye å ta innpå seg og det graver dype sår i topplokket mitt. Det er så forbanna dritt og urettferdig, men samtidig godt og betryggende og vite at JEG SJEKKA MEG selv om flere leger/sykehus også videre mener vi burde være 25år(!!). I tillegg til at de nesten ikke sjekker kvinner før de er 25år med mindre man må trygle og be om å få lov til å bli sjekket. Det kan godt hende dette går over hos meg, og at forandringene forsvinner eller blir verre, men JEG VET i hvert fall om at det er forandringer der og at jeg trenger oppfølging. Dette hadde jeg ikke visst om jeg ikke sjekket meg for to uker siden.💔

Det er nok en del delte meninger om dette, og jeg kan da bare si at jeg er 100% for at kvinner skal få sjekke seg der før man er 25år, når man faktisk ønsker å sjekke seg så skal man få lov. Det handler om livene våre og det vi faktisk kan forebygge og forhindre kroppen vår til å eventuelt få av sykdommer. Så er du usikker, vil sjekke deg eller har plager så vil jeg virkelig anbefale deg til å sjekke deg. Dette er realiteten av livet og jeg orker ikke at vi skal skåne/skjerme yngre som kan bli skremt, eller ikke sjekke oss for å spare penger i helsevesenet, fordi dette er en del av livet. Face it or leave it.. tenker jeg. Vi skåner oss selv og andre altfor mye og for ofte, så når vi først møter motstand takler vi ingenting.. derfor vil jeg få frem dette med å sjekke seg, livet er for kort og samme hvilket svar man får må man face det, og gjøre noe med det.

Jeg er i hvert fall glad jeg sjekket meg fordi nå kan jeg få en god oppfølging og ikke minst hjelp.

32 kommentarer
    1. Så leit å høre! Er faktisk i akkurat samme situasjon som deg. Er 24 år og tok en celleprøve rett før sommeren pga litt unormal utflod. Det viste seg at jeg også hadde lette celleforandringer og HPV-virus som gjorde meg veldig bekymret… Jeg også skulle bli innkalt videre til gynokolog pga jeg bare hadde vært til fastlegen, så jeg bestilte privattime for å slippe vente så lenge. Der hadde jeg en veeeldig god prat med gynokologen om at dette er veldig vanlig, og at man nå er inn i et system som gjør at du vil bli følgt opp hvert år for å se om det endrer seg mere eller ikke! I tillegg fikk jeg ta en vevsprøve for å se hvor dypt disse celleforandringene sitter, og om det da må fjernes en del av livmorstappen, og jeg venter nå på svar av denne prøven.
      Jeg forteller deg historien min for å vise at det er veldig mange som opplever celleforandringer under 25 år, og jeg er helt enig med deg om at de burde begynne å ta celleprøver tidligere! Jeg har bare vært heldig å ha en fastlege som lot meg få ta prøven, og det er jeg veldig glad for med tanke på resultatet.
      Mest sannsynlig vil dette gå helt fint, men jeg har såå stor forståelse for uroen du føler på! Sender en stor og varm klem <3

    2. Hei!

      Dette skjedde med meg også da jeg sjekket meg da jeg var 20 år. Jeg hadde celleforandringer og fikk beskjed om å sjekke det om et år igjen. Da jeg sjekket meg var alt normalt igjen, satser på at det er tilfellet hos deg også 🥰 Dette er vel også hovedgrunnen til at man ikke sjekker jenter under 25 år, for det er mer vanlig med ufarlige celleforandringer i ung alder! Men altså, jeg er helt for å sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite.

      Krysser fingrene for deg 🤞🏼😊
      Klem

    3. Vet hvordan det er, fant ut at jeg hadde 2 hjernesykdommer og alt kom så brått etter hverandre etter å ha vært frisk i alle år. Tok selv celleprøve da jeg følger Thea Steen og tester meg hvert år selv om jeg er født i 96. Mine har vært fine, men man vet aldri og bør alltids sjekke seg for det og kjønnssykdommer. Jeg ble veldig fiksert på det å være syk før, men nå legger jeg ikke merke til det lengre. Eller jeg velger å ikke fokusere på det og heller se på alle de positive tingene jeg har fått fra naturen sin side. Kroniske lidelser er ikke til å spøke med, men det er som oftest det mentale som ødelegger mest. Ta vare på deg selv <3 #SjekkDeg

    4. Dette er grunnen til at man ikke skal sjekke seg før man er 25, man blir hysterisk og tror man er syk, men så er det heeelt vanlig med celleforandringer som går over. Du kommer heller ikke til å ha noe farlig om et år, men nå kommer du til å gå rundt og stresse med det. Det skaper hysteri, stress, og det koster penger både for deg og staten. Sorry not sorry. Sykt bra at en person som ikke engang har klart å bestå en utdanning på BI skal drive å gi råd til unge jenter om at de skal gå og teste seg når det 99% av tilfellene ikke er nødvendig. Det er akkurat som når Sophie Elise oppfordret folk til å ha en rutinesjekk en gang i året for å ta prøver bare for å “sjekke at alt er på stell”.

      1. Sorry må le litt, eller en god del faktisk. Helt utrolig at det fortsatt finnes folk som deg😂 hvem orker å bry seg om folk som prøver å skape reaksjoner.

        Heier på deg Ingrid, håper alt går bra! 🥰

      2. Kommenterer aldri på blogginnlegg! Men det du sa der tosk er spot on! Celleforandring er heeelt normalt, og en betent kvise er mer alvorlig! Alvorlig talt du kunne googlet deg frem til hvor normalt dette er! Dette innlegget må du slette for du skriver om dette temaet og er ekstremt uvitende og det er ikke bra for dine yngre lesere! Sykeste blogginnlegget jeg har kommet over!!

      3. Å oppfordre noen til å være føre var, er aldri dumt. Værre å angre på å aldri tatt celleprøve når man blir påvisst livmorhalskreft som 22,23 eller 24.
        Bestått utdanning på BI eller ikke, ingrid virker mye mer oppegående enn deg som faktisk presterte å skrive det der🤦🏽‍♀️

        Å skrive Tosk i feltet der man skal skrive navnet sitt var virkelig spot on foresten🙂

    5. Jeg var også å sjekket meg i januar, hos en spesialist gynokolog pga litt andre grunner også, men det viste seg da att jeg har fått hpv viruset i kroppen, og må dermed på ny sjekk i starten av januar 2021, Gruer meg, håper viruset er borte til da, og ikke utviklet seg til kreft…

      Håper virkelig det går bra for deg også <3 stay strong! 🙂

    6. Dersom du ikke har tatt HPV vaksinen, er det helt normalt med celleforandringer. Men dersom du har tatt vaksinen, skal prøvene være fine.

      Jeg selv måtte krangle meg til celleprøve da jeg var 21. Jeg er vaksinert, og prøvene var heldigvis fine. Men jeg synes det var hårreisende at det skulle være så vanskelig å få sjekket seg. Men HPV eller ikke, så #SJEKKDEG!!

    7. Helt sant.. alle under 25 år har naturlige celleforandringer som ikke er kreft eller farlig. Det er derfor man IKKE skal sjekke seg. det skaper unødvendig frykt og unødvendig stress. Det er heller ingenting som heter celledelingspeøve. Det er noe man absolutt ikke skal ta før fylte 25 år nettop fordi at man mast sannsynlig har celledelinger. Du skaper frukt og hysteri blandt unge og det virker nesten som om du vil fremstå som sykest mulig her..

    8. Jeg har lette celleforandringer, ungdommen i blokken ved deg har det. De aller fleste har lett celleforandring.. Det er helt normalt. Ikke lag hysteri over det!! Sålenge du er kreftfri er ikke det farlig.. tenk nå på ungdommer som drar for å sjekke dette – og blir livredd etter å ha lest bloggen din..

    9. Det er veldig vanlig med celleforandringer. Jeg og tok celleprøve for første gang da jeg var 23 år. Da viste det seg at jeg hadde celleforandringer. Etter to år med oppfølging viste det seg at jeg hadde grove forandringer. Jeg fikk da time på sykehuset for å fjerne livmorstappen. Jeg hadde hpv18. Det var en veldig enkel og grei operasjon og de nyeste metodene er så gode at det er veldig sjeldent en får komplikasjoner senere mtp graviditet. Etter 3 mnd fikk jeg svar på at de hadde fått bort alt og at jeg ikke lenger hadde hpv. (Jeg hadde da tatt vaksinen). Det er ingen grunn til panikk 🙂 fint at man får god oppfølging i Norge.

    10. Ville bare si at jeg hadde akkurat samme opplevelse hos min egen fastlege da jeg ønsket å sjekke meg for celleforandringer. En på jobben min fikk påvist kreft som 23-åring og jeg ville derfor sjekke meg da jeg var 20/21. Hun ville ikke fordi jeg var såpass ung, men jeg sto på mitt og da gjorde hun det. Hun er pliktig til å gjøre det man ber om, men som du sier er det mange som får nei og ikke tør å stå på sitt. Jeg hadde heldigvis ikke forandringer, men tenk om? Sykt at det er sånn. Venninna mi fikk også påvist forandringer da hun var 22. Så 25?? Huff…

    11. Årsaken til at «grensen» er 25 år er at når man er yngre vil de aller fleste ha celleforandringer uten at disse er farlig, de vil normalisere seg igjen. Etter fylte 25 år vil påvist celleforandring være mer alvorlig da de i færre tilfeller vil normalisere seg, men heller utvikle seg til kreft.

    12. Enig i at det skaper litt hysteri. Jeg fikk også påvist celleforandringer da jeg var veldig ung. Jeg er nå 36, så dette er mange år siden. Fikk beskjed om å komme tilbake for ny prøve etter 6 mnd. Da var alt fint. Dette er svært vanlig. Så det er nok derfor de anbefaler å vente til man er 25 år. Men man bestemmer jo selv selvfølgelig. Jeg var hos Gynekolog veeeldig ung, for han mente jeg måtte det ettersom jeg skulle starte med p-piller. Mulig det var annerledes før, jeg vet ikke, men legen min har alltid vært veldig nøye med de prøvene i alle år.

    13. Da jeg var på din alder tok jeg celleprøve i forbindelse med andre tester. Hørte aldri noe så anntok testen var fin. Viste seg at prøven min var blitt borte. Tok dermed en ny test hvor jeg fikk beskjed om celleendringer samtidig som jeg hadde HpV. Da en av de typene som dem ofte finner hos dem som “utvikler” kreft i livmoren. Måtte vente 6 mnd etter dette. Viste fortsatt celleendringer. Ble dermed henvist videre til biopsi. Tok ut en prøve fra livmoren og alt var fint. Ikke unormalt med celleendringer. Tror nesten det er mer vanlig enn å ikke oppleve det i løpet av livet.

    14. Hadde det samme når jeg var 18 år gammel,nå er jeg 42,har ikke hatt noe problemer siden!Har fått 2 kids,ei på 22 år,og en på 16 år!Slapp av!

    15. Idiotisk å bruke slike overskrifter for å få klikk!!! Lette celleforandringer er helt normalt. Tenk heller på oss som har alvorlige celleforandringer og blitt operert , eller di med livmorhalskreft før du skriver slikt!

    16. Nå tas det heldigvis HPV-prøve samtidig med celleprøve, slik at de som har HPV blir fulgt nøyere opp. Har man HPV-virus av den rette typen, og celleforandring i tillegg, kan det nemlig utvikle seg til kreft i løpet av kort tid. Krysser fingre for deg:)

    17. Dette er helt normalt når man kommer i din alder. Jenter i 18-19 års alderen får også dette- kroppen forandrer seg! Det betyr ikke at du har kreft eller skal få kreft. Så for all del kan du slappe av med disse tullete innleggene! Kun 10% av de som har tyngre celleforandringer har mulighet til å utvikle kreft!
      -hilsen legestudent;))

    18. Syns der er helt sykt at du skriver dette å clickbaiter som bare faen. Dette er helt normalt å spesielt 20 årene da det ikke stabiliserer seg som regel etter man har blitt godt over 25 år. Ved å skrive sånn skremmer du andre jenter å får dem til å overtenke å tro det værste om de gjerne sitter me celleforandringer selv. Du må vær tidenes kjedeligste blogger for du har fader ikke annet å blogge om enn moren din sin kreft, at du skal bli gravid at some point . Alle andre bloggere greier å holde seg spennende uten disse clickbait overskriftene , da innholdet deres faktisk er bra også. Mens du gjør ikke annet enn å gjøre folk oppgitt. Dette kunne blitt fremstilt på en helt annen måte , du skriver faen ikke at du har en dårlig nyhet å får unge jenter til å kommentere god bedring til deg for ingen grunn. Blir rett å slett kvalm 😡😠😠

      1. Jeg er så forbanna enig!
        Klikket inn på story’n hennes trodde det var noe som var dårlig for oss “følgere” men neida, bare delte igjen nytt fra i går om celleprøvene… 🙅🏽‍♀️

        Jeg har selv celleforandringer ingen big deal! Unødvendig å bruke det som clickbait og gud hva..

      2. Kan jeg spørre deg hvorfor du i det hele tatt leser bloggen til ingrid da?🙂 ingenting bedre å gjøre?

        Spør bare siden det ikke virker som innholdet i bloggen hennes interesserer deg.

    19. Dette er rett og slett et latterlig innlegg. Dårlige nyheter.. Ca 95 % av kvinner under 25 har celleforandringer, det er helt normalt. Synes nesten du begynner å bli litt vel hysterisk rundt alt som har med sykdommer å gjøre.

    20. Tror du må faktisk lese deg litt mer opp på celleforandringer før du sprer skremselspropaganda her for unge jenter.

      Ja, de anbefaler ikke å sjekke seg før en er 25. Hvorfor?

      Jo fordi det er VELDIG vanlig med celleforandringer når en framdeles er i utvikling og før 25 år.

      Nå sitter du er der og skremt for noe som mest sannsynlig er helt normalt og rammer ekstremt mange, og hos de aller aller fleste stabiliserer dette seg i 25års alderen.

      Det er nettopp derfor de ikke sjekker før en er 25år. Fordi det er meget usannsynlig at noe kan utvikle seg før det, og i nesten absolutt alle tilfeller går der da vekk.

      Hadde en begynt med behandling av jente som er 18-23osv hadde det vært unødig behandling som i fleste tilfeller hadde gjort mer vondt enn godt, ettersom i nesten alle tilfeller går det over av seg selv når en i den alderen.

    21. For et latterlig, latterlig innlegg! Som alle sier over, det er like normalt som og ikke ha noen forandringer! Du lager hysteri for ingen ting blant unge lesere! Les deg opp før du uttaler deg på ting du åpenbart ikke har peiling på.

    22. Jeg kan ikke forstå enkelte eller begripe at noen kan sitte der og Kommentere henne kreft syke mor, det er bare helt sykt folkens, skjerp dere. Det er rett og slett slemt og kvalmt gjort. Alle trenger ikke være enige eller like hennes innlegg, men da er det vel bare å la vær og klikke dere inn. Feilen må nok ligge et sted mellom tastaturet og stolryggen, omtrent på høyde med skjermen hos enkelte.

      Håper alt viser seg å være bra, når den tid kommer😊

    23. Altså, dere nettroll! Hva er vits med å synke så lavt at dere bruker hennes KREFTsyke mamma?? Jeg får helt hakeslepp jeg av å se hvor slemme dere er! Hvis dere ikke liker bloggen og synes alt hun deler er bare svada og kjedelig så gi faen i å klikk dere inn da. Jeg er helt enig med Ingrid at det er bedre å sjekke seg en gang for mye enn en gang for lite. Ja det er vanlig med celleforandringer i ung alder, men for de som faktisk får beskjed om at det er noe galt da?? Hun må lov til å dele hva hun vil uten at dere drittunger med dårlig oppdragelse skal holde på sånn her… INGRID, jeg håper prøven viser normalt om 6-12 mnd når du skal på neste sjekk igjen <3 jeg skjønner du blir urolig og redd.. Det hadde jeg også blitt, uansett hvor normalt eller unormalt det er med celleforandringer i ung alder….jeg skal faktisk ta celleprøve på torsdag da jeg er 28 år og fødte for 15 mnd…Enda det står før man publiserer innlegget at man skal oppføre seg og ikke skrive dritt så er det mange som gjør det.. Jeg mener å bruke hennes kreftsyke mor ER personangrep! Skjerp dere og skriv heller noe hyggelig eller så kan dere bare holde kjeft… Er ikke det enkelt?
      Ha en fin dag, Ingrid <3

    24. Jeg sjekket meg hos gynekolog da jeg var 19 år av andre årsaker, og da tok gynekologen en celleprøve i tillegg. Denne viste at jeg hadde celleforandringer, noe gynekologen sa var helt vanlig i ung alder av den grunn at mange er seksuelt aktive, det er mange hormoner og forandringer i kroppen som kan vise til celleforandringer, men at dette er noe som mest sannsynlig vil gi seg etter 1 år. Hun fortalte deretter at det er mye av grunnen til at man tester kvinner etter fylte 25 år, for da kan det være mer alvorlige årsaker til celleforandringer.

    25. Er man seksuelt aktiv bør man sjekke seg. Jeg har hatt høyrisikovirus HPV 2 ganger. Tok først en test, den var fin, fikk en dårlig følelse. 3 mnd etter tok jeg ny test. Det hadde da utviklet seg fra ingenting til grad 3, høygradige celleforandringer. Så jeg måtte koniseres. (Fjerne del del av livmortappen)
      Sist jeg hadde det tok jeg vevsprøve på sykehuset i narkose (da bedøvelsen ikke virket sist under vevsprøven som var grusomt vondt) Sist gikk det heldigvis tilbake av seg selv. Vil anbefale alle å ta vaksinen og sjekke seg en gang i året, hos meg gikk det fort! Selv om det ikke er så vanlig.

    26. At celleforandringer er normalt og at man ikke blir kalt inn til celleprøver før man fyller 25 år stemmer. MEN! Hvis man opplever symptomer som magesmerter, unormal utflod, blødninger og lignende så bør man absolutt sjekke seg selv om man ikke har fylt 25 år. Jeg fikk nemlig diagnosen livmorhalskreft da jeg var 22!! år gammel, og når jeg var hos legen med alle disse symptomene så sendte de meg hjem med en resept mot soppinfeksjon. Heldigvis forstod jeg alvoret selv og fikk en ny vurdering ved et annet legesenter og det reddet mest sannsynlig livet mitt. Jeg var gjennom flere cellegiftkurer og en stor operasjon som gjør at jeg aldri kan bære frem egne barn. Så jo, om man opplever plager så skal man absolutt sjekke seg før man har fylt 25 år! Om man ikke har noen plager og alt er normalt, så venter man på innkalling, værre er det vel ikke…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg