JEG GIKK MED SPRØYTENE PÅ UTEKLUBBEN

Dette er nok en liten oppvekker for dere som faktisk ikke har tenkt over dette på samme måte som jeg ikke tenkte noe over dette før jeg fikk diabetes selv. Det går en del i diabetes-innlegg for tiden og jeg beklager om dere syns det blir for mye, derfor skal jeg prøve å blogge om andre ting også selvfølgelig.. det er bare så nytt.. og en veldig stor forandring i livet mitt.

Over til dette her med en oppvekker og ting jeg ikke har tenkt på selv. Det jeg snakker om er det at folk med diabetes type 1 må gå med insulinsprøyter på byen og jeg er ganske sikker på at det ikke var helt det samme for vennene mine, andre bekjente eller blogglesere å dra ut på byen med meg denne helgen som var i Stavanger. Det er jo overhode ikke helt det samme. Alle var først og fremst bekymret for at vi alle skulle miste kontrollen og ikke følge med på blodsukkeret mitt, i tillegg var det mange som skulle prøve å måle sitt eget blodsukker og jeg fikk ikke helt kost meg på samme måte. Det var mange nye ting som skulle testes ut for aller første i gang i livet mitt og heldigvis gikk alt ganske bra, det var bare fryktelig uvant og svært nytt. Det er en del å sette seg inn i og jeg som er bekymret for å gjøre feil passer ekstra godt på.

Man skal gå med sprøytene på byen og bare det var ganske viktig for meg å huske og ta med, det var også alle spørsmålene som “tenk om noen stjeler de”, eller “tenk om jeg mister de”, “hva om jeg tar for mange enheter insulin”, “husker jeg å spise”, “tørr jeg å legge meg alene og tenk om jeg får føling og dør”. Alle spørsmålene, argh. Utrolig frustrerende, men det går.. alt går jo, men det er virkelig noe jeg ville ha vært foruten.

Jeg syns vi av og til skal prøve å tenke litt på hvor godt man faktisk har det. Tenk at det å feste for min del er ikke helt den samme og blir aldri slik det var før, men det blir til en vanesak det også. Å ha diabetes på byen var virkelig en ny, men også spennende utfordring. Jeg var faktisk redd for at folk skulle tro jeg stakk inn noe helt annet, samtidig var jeg redd for hvordan folk til å oppleve dette og se på meg. Heldigvis driter jeg i det og heller eier situasjonen! Det er jo en sykdom jeg ikke kan noen ting for at jeg har fått og det er heller ikke noe jeg kan gjøre for å kvitte meg med den. Selv om noen syns det er flaut, syns jeg at man skal eie situasjonen og vise at det er helt normalt (for det er det virkelig). I tillegg kan vi tenke at dette her gir oss en kjempegod mulighet til å ta vare på kroppen vår, den får faktisk insulin som den trenger og vi har kontroll på inntaket vårt av både sukker og karbohydrater og det er det ikke alle som har, det syns jeg er ganske spennende! 

Har dere noen tips til hva man burde ta hensyn til dersom man har diabetes (både type 1 og 2) og skal ut på byen?

Jeg syns det er dritkult at jeg koste meg såpass mye byen som jeg gjorde selv om alt var helt nytt! Diabetes er helt normalt og det gjør ikke at jeg ikke kan spise som før eller som alle andre, jeg kan også feste som før bare være litt mer forsiktig, og det digger jeg.

12 kommentarer
    1. Husk at ren sprit tar blodsukkeret ned, så bland gjerne med noe som inneholder karbohydrater. ALDRI glem å spis før du legger deg og før du går ut. Aksepter at blodsukkeret er litt høyt den kvelden og natten! Og aldri legg deg alene.

      Hilsen en diabetiker🤪

    2. Siterer hu over. Blodsukkeret er så og si alltid høyt når en drikker, men likevel mååå du huske å spise før du legger deg. Jeg kan legge meg på 15 og likevel våkne på 4 i blodsukker om jeg ikke har spist nok før natten 🙂

    3. Jeg pleier å prøve å starte med et bra blodsukker og å spise ordentlig/sunt, så får alkoholen noe å lande på i magen. Jeg måler ikke noe særlig når jeg drikker, for det er lett å ta for mye insulin når blodsukkeret stiger, lett å bli for «flink». Passer på å ikke drikke så mye at jeg mister dømmekraften, for da blir jeg fort for flink og ender med føling på morgenen etter.

    4. Støtter di over. Veldig viktig å spise før en legger seg. Har levd med diabetes i 30 år og d går, mn kan være mye utfordringer. Hadde jeg vært deg så hadde jeg villet spurt om å starte med insulin pumpe, med dagens teknologi så er d så mye lettere.

      1. Okay? Er det ikke bare fint at hun deler erfaring om å være ung voksen med diabetes? Er ikke mange som får dia type 1 i voksen alder og det er sikkert ikke så lett å finne en god balanse for insulin og føling. Kan fint skrive mer om erfaringer etterhvert som du blir kjent med tilstanden.

    5. Synes du skal be om å få tilgang på en insulinpumpe 🙂 da slipper du å måtte stikke å styre hele kvelden. Pumpen viser blodsukkeret gjennom hele kvelden. Alltid lurt å dobbeltsjekke med stikk i fingeren dersom du føler noe ikke stemmer 🙂 å igjen som nevnt oppi her , spis før du legger deg! 🙂 masse lykke til!

      1. Så du mener hun skal bare drite i alt som har med diabetes å gjøre? For du mener det er bedre å havne i koma eller dø.. Alt for mange av dere som slenger dritt i kommentarfeltet er så sinnsykt lite opplyste om hva det innebærer. Hvis ikke Ingrid tar hensyn til kropp og blodsukker så er utfallet dødsfall. Håper at dere vet at de med kroniske sykdommer som blir sjikanert kan anmelde 🙂

        Ingrid: hvis du går på Diabetesforbundet sine nettsider så kan du lese mer om diskriminering der! Heia deg!

    6. Hei😊 Vi har en oppgave på skolen der vi skulle velge en kjent blogger, så jeg valgte deg.💞 men bare lurer på om du har noe intressant fakta om deg selv kan være hva som helst men som gjør det litt enklere og lage presentasjon om deg:) takk på forhånd💞

    7. Eg tar nesten aldri insulin når eg drikker alkohol, fordi det blir ofte mye dansing og vandring i gatene, og da er det fint med litt blodsukker i “bunn”. Alkohol får blodsukkeret til å stige, og når du begynner å bli edru igjen og alkoholen forlater kroppen, så pleier blodsukkeret mitt å rase nedover. Har du ikke en god “bunn” da, så er det lett å få føling.
      mine tips:
      – Spis gjerne langsomme karbohydrater hele dagen før du skal ut på byen, slik at blodsukkeret holder seg stabilt gjennomgående.
      – Ta heller små doser insulin til mat rett før, enn så mye du egentlig pleier å ta.
      – ALLTID spis nattmat, så slipper du å våkne med føling eller sove gjennom det.(som om dagen derpå ikke kan bli enda verre!)
      – Mål deg før du tar første drikken, så vet du hva du er før alkoholen kicker inn.
      – Mål deg før du legger deg, så er det lettere å sove.
      – Viss du har noen du stoler på med diabetesen din, så kan du lære de hvordan de evt. skal måle sukkeret ditt om du ikke skulle klare det selv.

      Har selv hatt DT1 i 2år nå, bruker sensor og insulinpenn.

      Håper det var noe til hjelp 🙂
      Masse lykke til videre med alt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg