JEG FJERNER PREVENSJONEN

I lang tid har jeg vurdert å ta ut p-staven min og begynne på et nytt prevensjonsmiddel. Dere lurer nok på hvorfor? grunnen er altså ikke at jeg har lyst til å få barn på dette tidspunktet, men en annen vakker dag! Etter at jeg har sett det helvete mamma har gått gjennom med eggstokk kreft gjør jeg alt jeg kan i min makt for å sikre meg selv på best mulig måte mot å ikke få det samme. Vi tok gentester av kreften til mamma og resultatene viste at det ikke var genetisk, likevel har både oldemoren min, mormoren min og mamma hatt cyster i eggstokkene sine! Dessverre hadde mamma uflaks og fikk kreft med spredning, mens resten fikk fjernet den godartede cysten og har ikke hatt noe problemer med det siden. Jeg skulle ønske jeg kunne ha beskrevet til dere hvor sinnsykt redd jeg er for å få dette selv, derfor kommer jeg til å sjekke meg ofte og bidra med det jeg kan på egenhånd. Kreft er skummelt og jeg syns det er viktig at vi som mennesker bruker vår makt til å sjekke oss, selv om noen kanskje mener at det vil bli dyrt for sykehusene også videre. Jeg syns at livene våre er mer verdt enn penger, derfor har jeg lyst til å råde dere om å sjekke dere og det trenger ikke å være fordi du over 20-23 år??, men fordi du føler det trengs eller om noe ikke helt som det pleier.

Som dere kanskje vet har jeg vært mye inne på sykehuset det siste året sammen med mamma. På sykehuset fikk jeg muligheten til å spør overlegen til mamma om hva jeg kan bidra med selv for å forhindre eggstokk kreft.. da fikk jeg i svar at jeg måtte sjekke meg jevnlig og gjerne bytte over fra p-stav til p-piller da pillene har begge hormonene vi trenger? Jeg er litt usikker, men jeg velger å lytte på det legen sier og gjøre det jeg får beskjed om i denne situasjonen. Med tanke på at mamma fortsatt er veldig ung har jeg lyst til å bytte over og dette skjer allerede i neste uke!

De to prikkene (arrene) midt på armen min er arr fra da jeg satte inn p-staven!

Forresten, når man setter inn en p-stav går det under kategorien kirurgisk inngrep hvor man trenger lokalbedøvelse under inngrepet. Veldig mange lurer på om dette er vondt og selv syns jeg ikke det! P-stav er en liten hvit og bøyelig stav av plastikk som settes inn i armen. Det er det beste prevensjonsmiddelet jeg har prøvd og tro meg, jeg har prøvd mye forskjellig. De siste tre årene har jeg hatt p-stav og etter tre år må man enten ta den ut og bytte eller skifte til et annet prevensjonsmiddel. Det jeg likte aller best med p-staven var at jeg ikke fikk menstruasjonen like ofte, samtidig slapp jeg å huske og ta p-pillen hver dag. Dette kommer også til å bli en stor forandring: jeg må huske p-pillene hver dag, bli vandt til å få menstruasjonen oftere og kanskje jeg får noen andre bivirkninger en det jeg fikk med p-stav!? Hjelp..

Jeg er skikkelig spent og krysser fingrene for at jeg husker p-pillen hver dag! Hadde det ikke vært for den situasjonen jeg er i med tanke på mamma og redselen min for at jeg skal få kreften selv hadde jeg uten tvil fortsatt med p-stav, men nå har det seg ikke slik lengre, derfor blir dette en stor forandring for min del..

18 kommentarer
    1. Hei. Jeg må bare spør siden jeg ikke forsto det helt. Men hva har pstaven å gjøre med tanke på kreften? Siden du bytter til p-piller? 🙂

      1. Hei! Overlegen til mamma anbefalte meg å bytte fra p-stav til p-piller. I hovedsak fordi p-pillene inneholder to hormoner som kroppen har behov for (tror jeg), og da er det mindre sjans for å få eggstokk kreft. Det er selvfølgelig helt naturlig og like bra å bruke p-stav, men siden mamma er så ung og flere i familien min har fått dette er det viktig at jeg hører på legen hennes og gjør egne tiltak for å helt unngå kreften selv. Om dette ga noe mening? 😀

    2. Hei.
      Jeg hadde selv p-stav og ble nødt til å bytte over til p-piller grunnet cyster på eggstokkene.
      Jeg var dårlig og syk over lengre tid pga dette da jeg var på utveksling.
      Jeg ble fortalt av leger i USA at cyster ofte er bivirkning av prevensjon som ikke inneholder østrogen.
      I USA anbefales kun p-stav og minipiller (som altså er uten østrogen) i spesielle tilfelle, mens her er det helt normalt.
      For folk som er lett disponible for cyster er p piller det absolutt beste alternativet. Jeg får ikke lov å gå på noe annet.

      Prevensjon som inneholder østrogen stopper eggløsning helt hos alle, slik at ingen egg kommer og kan utvikle seg til cyster.
      Minipiller og p-stav derimot gjør livmoren slimete slik at egg og sæd ikke kan feste seg, men hos noen klarer den ikke alltid hindre eggløsning. Da øker risikoen for at eggene blir sittende fast og danne cyster.

    3. Alle damene i min familie har hatt eggstokk gen kreften og derfor må jeg også fjerne eggstokkene når jeg passerer 25. Fikk beskjed om at jeg hadde genet når jeg var 18.
      Men ville bare si at når du skal ta ppiller så må du høre med legene hvilkene du kan ta!!! For selv om du ikke har genet så er det mange piller du ikke kan ta. Jeg fikk beskjed lm at det bare var to spesifikke piller jeg kunne bruke for å ikke framkalle kreften enda mer.
      Håper det går bra med deg og ønsker deg det beste<333

    4. Last ned appen “Lady Pill Reminder” den minner deg på å ta pillen hver dag, i tillegg minner den deg på når du må hente ut ny pakke 😀 livredder for meg som er kjempedistre og glemte å ta pillen hele tiden..

    5. Lykke til med fjerning av prevensjonen. Det er vanskelig å få det til på første forsøk etter at prevensjonen er fjernet, men ikke gi opp. Jeg ble gravid på 3. forsøk, men det er mange som bruker mye lenger tid enn meg. Smør deg med tålmodighet.

      Lykke til <3

    6. Åh så man får lættere kræft av p-stav ? Æ ble anbefalt og begynne på det.. no ble æ skeptisk.. kan man gå på den længer enn 3 år også ?

    7. Godt å høre at du ikke har genfeilen, men skjønner bekymringen din for å få kreft pga familien din.
      Det som er så skummelt er at det er vanskelig å sjekke eggstokkene og finne tegn til kreft før kreften er kommet, og ofte et godt stykke…
      Det vet du sikkert alt om.
      Jeg har brca2 genfeil og har mistet mange i familien min pga kreft.
      Skal selv operere bort bryster og eggstokker fordi jeg ble anbefalt dette av lege.
      Eggstokker fjerner de ikke før 35-40 år, så er mange år å gå å bekymre seg for å kjenne på symptomer 😞
      Håper du klarer å slappe av og slå deg til ro med at det mest sannsynlig bare er uflaks i din familie og ikke genetisk ❤

      1. Ja, det er helt sant! Du er sterk og jeg vet at det helt sikkert kommer til å bli en uvitende periode, men husk at du kan sjekke eggstokkene med en sjekk hos gynekolog, dette skal jeg gjøre bare for å lette litt på trykket slik at jeg føler meg trygg <3 Jeg ønsker deg lykke til og ikke gi opp. Husk at det finnes ufattelig mange gode tiltak i dag, som proteser i brystene om det er noe, eller andre ting <3

        Det kan godt hende, jeg krysser fingrene for meg selv <3 Tusen takk igjen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg