JEG BRUKTE OVER HUNDRE TUSEN PÅ TULL

Ahh.. hvor skal jeg starte dette innlegget da? 

Jeg brukte over hundre tusen på tull og angrer jeg.

Vel, dette er et innlegg jeg sliter med å dele, men likevel gjør jeg det slik at ingen andre (forhåpentligvis) gjør samme feil som dumme meg. Okei.. here we go! Jeg har vært blank når det kommer til økonomi generelt. Med for lite kunnskaper har jeg ikke visst noe om hvor lurt det er å spare og få en oversikt over økonomien min. Så heldig som jeg har vært har jeg bodd hjemme gratis og da ikke klart å se hva penger er verdt og hvordan de skal brukes. Jeg har jobbet siden jeg var 13 år gammel og har siden da vært flink til å jobbe for mine egne penger. Allerede da fikk jeg en forståelse av hvor viktig det var å jobbe for å kunne tjene penger og at jeg da kunne unne meg noe og kjøpe det jeg hadde lyst på.

Det er en ting jeg er veldig glad for at jeg har gjort den dag i dag. Mamma og pappa har alltid vært veldig snille med å gi ting til meg, men likevel så har jeg måtte jobbe for pengene mine. Det jeg ikke lærte meg var bruken av pengene som kom inn på kontoen min. Jeg hadde null peiling på at jeg burde spare, men samtidig var lønnen såpass lav at jeg ikke kunne spare mer en det jeg trengte å bruke i måneden. Dette er noe jeg ikke har lært meg før i senere tid og har akkurat nå et stort behov for å dele dette med dere slik at dere kanskje kan lære noe “før det er for sent”. Jeg sier ikke at jeg vet hva som er best for dere, men jeg har lyst til å være ærlig med dere slik at (forhåpentligvis) ikke noen andre gjør de samme feilene som meg.

Uansett.. med tiden og årene ble jeg flinkere til å spare. Jeg sparte på BSU og hadde sparekonto utenom, mer en det visste jeg dessverre ikke. Aksjer, budsjett og slike “ord” var håpløse for meg helt til jeg skjønte at jeg hadde aksjer av en eller grunn.. ser dere? Jeg hadde null kontroll over økonomien min og det er skremmende. Jeg begynte på en bachelorgrad og jobbet mye overtid, helger og ekstravakter for å tjene penger og spare. Jeg var flink, men tror dere jeg hadde kontroll over økonomien? Nei. Ikke i det hele tatt. Jeg brente bort pengene på tull, sparte litt, men ikke nok. Da jeg kom ut av Paradise Hotel og “det livet der begynte” var alt helt nytt. Enda mer penger kom inn i bilde og jeg brukte enda mer. Festet, reiste og shoppet dyre merker. Det var og er luksus, men det er ikke slik jeg vil ha det og det er ikke det som er lurt i lengden for den framtiden jeg ønsker å ha. Akkurat nå sitter jeg her og har for aller første gang i hele mitt liv i en alder av 22 år skrevet et realistisk budsjett. Heldigvis er Henrik flink med penger og kan lære meg mye for.. Herre Jesus jeg har brukt for mye penger på tull og vas. Det er ikke det at jeg ikke har nok, men det at jeg sløser bort så mye på ingenting er bare ekstremt teit.

Jeg er heldig, men samtidig dum. Penger er vanskelig for noen og jeg har alltid vært den personen som ikke har forstått helt hvordan jeg skal gjøre det med penger. I dag har jeg et stort ønske om å kjøpe og eie en nyere bil, et eget hus utenom Henrik sitt, gjerne en leilighet.. og bla bla bla, men har festet bort veldig mye av det som kunne ha vært med på å hjelpe meg med å oppnå disse drømmene.

Nå starter en reise og et nytt kapittel for min del. Jeg sparer som bare det og gleder meg til å se kontoene med penger som jeg kan bruke på mine framtidsplaner og drømmer! Jeg blir som sagt student til høsten og er heldig som har den jobben jeg har ved siden av det å skulle studere. Mange må dra til andre jobber for også betale flere tusen i husleie..

Spare, spare, spare og lære enda mer økonomi på skolen skal bli veldig lærerikt og spennende for min del!

Poenget med dette innlegget er at jeg angrer på at jeg har sløst bort flere tusen på tull og ikke minst kastet bort flere år i arbeid, foruten om at jeg har mye erfaring med meg som er bra og ha. Vær så snill å spar! Sett opp et realtstisk budsjett som du kan følge hver måned ut i fra lønnen du har og begynn å spar til drømmene dine. Det jeg har gjort er å sette opp flere kontoer i banken min der jeg kaller feks den ene kontoen for “bil” og der setter jeg av en fast sum i måneden til bil nettopp slik at jeg kan kjøpe drømmebilen om ikke så altfor lenge. Det samme har jeg gjort med husleie, bensin, mat, ferie og mye annet. Få oversikt over økonomien din og gjerne sett deg mål for ting du ønsker å spare til. Bolig er kjempeviktig i framtiden så hvor gøy er det ikke å se at pengene stiger på kontoen fordi du er flink til å spare? Det er det jeg syns er kult og gjett om det motiverer meg? JAA.

3 kommentarer
    1. Om du vil ha en «gøyere» måte å spare på, bruk appen Dreams. Der kan du sette opp flere «drømmer», legge inn hvor mye du vil spare og når du vil ha det inntjent, så rekner der på hvor mye du må spare hver dag/uke/mnd for å klare målet ditt – så trekkes summen automatisk 😊

    2. Dette var et veldig godt og nyttig innlegg, Ingrid!!! 🤩 Veldig viktig for unge å lese dette! Selv var jeg en sløser frem til jeg ble eier av eget hus som 23 åring. Men enda tok det flere år før jeg ble skikkelig flink! Så jeg skjønner deg virkelig godt! Nå synes jeg det er myyye mer gøy å se at sparekontoen vokser, så jeg kvier meg for å kjøpe noe, og det digger jeg! 🤩 Bra Ingrid! Du er god! Dette klarer du fiiint tenker jeg! Synes det er flott å lese dette! Klem! ❤️

    3. Var litt godt å lese dette.. da jeg er i samme situasjon. Føler meg som nesten den eneste på 25 år som ikke sier noen ting . Tøft av deg å dele ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg