HUN STJELER BILDER AV MEG OG KOPIERER MEG

Okei, se hva jeg fikk tilsendt på melding på Instagram for noen dager siden.

Dette skremmer meg. Hva er det som skjer med verden og hvorfor tar noen seg til rette med å “stjele” bilder av meg for også bruke de og late som om at de faktisk er meg. Fy fader altså. For en syk verden og er det egentlig greit? Jeg vet jo at jeg deler bilder av meg selv på sosiale medier hele tiden. Jeg oppdaterer alle om livet mitt og hvem som helst kan klikke seg inn på bloggen, lese ting om meg også lagre bildene mine. Da har jeg valgt det selv da? Jeg har på en måte gitt folk der ute en del av meg og mitt liv, men det er likevel skremmende å se at noen faktisk bruker bilder av meg. Denne personen som har laget denne falske brukeren av meg (som dere kan se på bilde under) har opprettet en Instagram profil hvor hun aktivt poster bilder av meg og får respons på det. Noen har skrevet at jeg er fin..? til et menneske som ikke er meg, men som later som de ser ut som meg og ikke minst – later som de er meg. Bildene som blir lagt ut er av meg med en tekst om at jeg er glad for eksempel. Det er skremmende og utrolig ekkelt. Hvem er den personen som sitter bak skjermen og utgir seg for å være meg på en eller annen rar måte?

Hva gjør jeg? For egentlig vet at jeg at hvem som helst lagrer bilder av meg, noen kommer opp på mine egne sosiale medier der jeg ser hvem som har tatt skjermbilde og lagret enkelte ting… jeg er ikke dum – og jeg vet at det finnes mange “gossip” mennesker der ute, men det driter jeg i. Er det greit at man later som at man er meg? Jeg blir forvirret.. for egentlig så lar jeg folk ta det de vil ha – fordi – jeg “gir” det. Skal jeg anmelde det? Eller bare la noen bruke bildene mine? Det jeg er mest nysgjerrig på er hvem dette mennesket er og hvorfor det bruker mine bilder til å fremstille seg selv. Verden er syk og det er i slike situasjoner sosiale medier skremmer meg. For en verden og for en falsk verden sosiale medier er. Hva kan vi egentlig stole på og hvem er egentlig alle disse menneskene?

Jeg vet at veldig mange fronter livet sitt perfekt. Om det er ting man skriver, redigerte eller ikke redigerte bilder som postes av kropper eller ansikter eller hår som er falskt eller ikke. Det er helt sprøtt og jeg sier det igjen på samme måte som jeg skrev for ett år siden til dere. Ingen er perfekte og den verdenen vi lager på sosiale medier er ikke en fasit. De vi ser opp til, de vi stalker og de vi ønsker å se ut som trenger ikke å være slik i virkeligheten. Ja, noen er slik i virkeligheten, men hva så? Det hadde vært en svært kjedelig verden om alle var like og så ut som denne personen som er lik seg selv på bilder og i virkeligheten. Jeg kan love dere en ting og det er at de vi ofte ønsker å se ut som, eller de vi ser opp til på sosiale medier sitter 100% sikkert å scroller gjennom sosiale medier selv.. og ser opp til andre på akkurat samme måte som deg. De har også noen de stalker, eller noen de skulle ønske de så ut som. Det er en ond sirkel som inneholder falskhet på lik linje som et stort press vi ikke kommer oss utav før vi helt på egenhånd klarer å innse at vi er sånn som vi er og det er mer en bra nok.

Det er sunt med forbilder, men ikke tro at de er perfekte eller har det perfekte livet, for det er ikke sant. Om de har det, ok? har det noe med deg å gjøre? nei. Prøv heller å lær av det gode de gjør, syns de er kule og morsomme, men ikke la deg bli lurt fordi du er mer en bra nok. <3

Jeg merker at jeg hadde mye på hjertet i dag.. uansett, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med denne situasjonen.. skal jeg anmelde eller ikke? Det kan jo være greit å bare la denne personen bruke mine bilder og utgi seg for å se ut som meg.. det er jo den personen som trenger hjelp?.. Hm.

8 kommentarer
    1. Dette skjer med mange, ikke bare deg. Det har skjedd med meg også. Det var noen som laget en falsk facebook profil med profilbilde av meg. Man lurer jo på hvem som gjør sånt. Er det eldre menn, voksne damer, barn som er for unge til å være på sosiale medier? Eller ungdommer som har en kjedelig hverdag og syns dette er gøy? Uansett så er det ekkelt at andre lager falske profiler og bruker andre sine bilder. Tror ikke det hjelper å anmelde det. Det er jo ikke farlig, men skummelt er det

    2. Ser vedkommende til og med har gått så langt som til å ta bilder av deg med moren din, noe som uansett ikke ville vært greit, men som føles ekstra galt i ditt tilfelle..
      Mitt råd vil være å gi vedkommende en advarsel, hvor du forlanger alt de har lagt ut av falskt crap fjernet asap, ellers går du til anmeldelse innen et par dgr.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg