HEI FRA AKUTTMOTTAKET PÅ SUS

Ja.. så sitter jeg her da, på sykehuset i Stavanger og har blitt fortalt noen ting jeg liksom skal prøve å ta inn mens jeg hadde all glede over noe helt annet, nemlig bryllupet som er i morgen. Det føles ganske kjipt, men samtidig litt deilig å få svar på det som har vært problemet mitt de siste månedene. Akkurat nå er det mye som irriterer meg og følelsene mine svinger noe så sjukt mye. Jeg er sint på sykepleien i Bergen som sendte meg hjem og ba meg om å drikke mindre uten å teste noe som helst, jeg er lei meg fordi jeg har fått noe jeg må leve med resten av livet, jeg er frustrert og stresset over å kanskje ikke få være en del av bryllupet i morgen. Det er rett og slett helt jævlig. Jeg savner Henrik, vil være frisk og kunne nyte dagen i morgen. Nå ser det ut til at jeg kanskje ikke får dra dit og få med meg alt.

Jeg har fått diabetes, mer vet de ikke enda. Jeg sikker som sagt på sykehuset på akuttavdeling med et blodsukker på 21,4 (tror jeg de sa). Det er høyt, altfor høyt og farlig om jeg ikke får hjelp. Jeg er ganske redd, men føler også at jeg er i trygge hender her jeg ligger i en sykeseng. Jeg kjeder meg og valgte derfor å oppdatere dere! Mamma prøver å underholde meg og er nok “glad” for at det ikke er hun som ligger i sengen og er syk denne gang. Det forstår jeg – men redd er hun. 

Takk til alle dere som ba meg om å sjekke meg for diabetes. Dette er noe jeg aldri hadde trodd at jeg kom til å få eller ha. Når det ble skrevet av dere at dere trodde jeg hadde det skal jeg ikke lyve og si at jeg trodde dere, for jeg tenkte nemlig at det var ganske teit og ikke noe jeg hadde. Heldigvis ringte jeg til legen min i morges og nå får jeg hjelp. Det er bedre å ta en test for mye og i de aller fleste tilfellene er det ikke noe galt.. i min situasjon var det ikke bra og da blir det i hvert fall gjort noe med det. Såååå.. livet kan snu fort opp ned. Dette skal jeg klare fint, men det er fortsatt dritt også skjer det dagen før bryllupet.

Jeg gleder meg til Henrik kommer i dag og til jeg får vite mer om dette. Det som skremmer er hvor mye vi stoler på mennesker rundt oss og slikt. Tenk om jeg hadde hørt på han sykepleierassistenten i Bergen og bare drukket mindre.. fysøren. Det er livsfarlig, bokstavligtalt. Heldigvis visste jeg med meg selv at det er noe spinn galt her.. 

30 kommentarer
    1. Hva fikk deg til å tenke at noe var galt, at du måtte tisse mye? Jeg må nemlig tisse heeele tiden for tiden, og har bestilt legetime pga det..

    2. Hei Ingrid! Jeg kjenner meg så igjen i din situasjon. Fikk påvist diabetes type 1 for snart 4 år siden og jeg er nå snart 28 år. Det er ett sjokk å få en kronisk sykdom. Det er mye å sette seg inn i og ikke minst lære seg! Du kommer til å prøve og feile mange ganger, men det vil bli bedre. Jeg kan nå omtrent ikke huske hvordan livet var før jeg fikk diabetes! Du må gjerne kontakte meg hvis du trenger råd eller noen å snakke med som er i samme situasjon. Også håper jeg og regner med du får god hjelp på sykehuset. God bedring❤️

    3. Masse god bedring 🙂 Jeg planlegger å flytte til Bergen om 1,5 års tid. Hvor var det du fikk beskjed om å dra hjem å drikke mindre? Slik at jeg vet hvor jeg ikke bør dra :p

    4. Veldig flott at du oppsøkte hjelp igjen. Det er kjipt å bli syk, men dette går bra!!! Fatt mot. Klem <3

    5. Hei Ingrid:-)
      Jeg er 22 og å bor i Bergen, bodd her hele livet!
      Når jeg var 9 år fikk jeg påvist diabetes type 1.. ikke veldig kjekt og det har vært min uvenn nesten hele livet siden jeg fikk det.. jeg har nå fått et helpemiddel som
      Gjør at har en «rund ting» på armen og kan måle blodsukkeret ved å bare holde tlf bort til. Nøkkelen til wt godt regulert diabetes er å måle ofte for å ha kontroll, vil bare anbefale den til deg 🙂 nevn det på sykehuset👍🏼 Det er en skikkelig dritt sykdom for å være ærlig, men heldigvis går det fint an å leve godt med den, og det fins verre ting her i verden.. stå på og lykke til, dette fikser du👏🏼👏🏼

      1. Nøkkelen til et godt til med diabetes er å leve som vanlig. For det er ikke sånn at du ikke kan spise og gjøre hva du vil. Du kan gjøre akkurat hva du vil og de sier ofte at de vil at bare skal fortsett å leve som vanlig.

        1. At man kan leve som vanlig med diabetes, er for fryktelig mange ikke mulig. Det er ikke bare å sette litt insulin og tro at det gjør susen. Det skal times ordentlig, blodsukkeret reguleres av veldig mange faktorer, og har man fremdeles egenproduksjon av insulin, er det ofte ekstremt vanskelig å balansere blodsukkeret ordentlig. Det er også forskjellige grader av diabetes 1, og det er overhodet ikke så enkelt som “sett litt insulin, og lev som normalt”.
          Ønsker ikke å skremme deg Ingrid, men diabetes er virkelig en forferdelig og vanskelig sykdom, og det er ekstremt viktig å virkelig sette seg grundig inn i alt! Masse lykke til!

    6. Jeg tenkte med en gang, at det kan være diabetes du har siden du har hyppig vannlating og er tørst hele tiden. Veldig bra, at du kontaktet lege på nytt igjen, siden første gangen du fikk ikke noe særlig hjelp.
      Lykke til!

    7. Ta og send inn en skriftlig klage til fylkeslegen eller legevakten o Bergen! Galskap. Trist, men godt å få det bekreftet. Håper du for oppleve bryllupet i morgen og god bedring ❤️

    8. Så kjipt, Ingrid!
      Men, diabetes er ikke det verste man kunne fått, og for å dra frem det positive i det så blir man veldig god på kosthold og trening, og sin egen kropp!
      Det finnes så mange fine hjelpemidler nå i dag, både når det gjelder blodsukkermålere, insulinpumper og penner:-)
      Selv har jeg dexcom, en liten hvit dings som sitter på magen, kan hele tiden se hva blodsukkeret er. Venter nå på insulinpumpe (Minimed 670) med innebygd sensor og auto tilførsel av insulin.
      Om du har nålskrekk vil jeg anbefale deg pumpe, veldig uvant i begynnelsen da du må gå med den hele tiden – men bedre enn å sette mange injeksjoner hver dag.
      Du har mange valgmuligheter, og jeg håper du nå får god oppfølging.
      Kontakt meg gjerne om du vil skrive med andre i samme situasjon, har selv hatt diabetes 1 i 15 år, er nå 27:-)
      Mvh Lena

    9. Hei, jeg har selv diabetes type 1.. det er kjipt, men allikevel mye lettere nå som det har kommet sensor. Det gjør at du kan se blodsukkeret ditt hele tiden på mobilen, og om det er på vei opp eller ned. Når det kommer til trening er der både fordeler og ulemper om du ikke klarer å kontrollere det. Noen ganger er det for høyt, mens andre ganger for lavt som gjør at jeg må få i meg mat hele tiden.. men det verste er alkoholen. Du må være forsiktig før du drikker, alkohol gjør nemlig at blodsukkeret først blir høyt, og etter noen timer synker det rett ned. Det går fint om man spiser masse da, men jeg anbefaler å holde deg vekke fra spesielt øl og brus med sukker! håper det ordner seg for deg❤️ Det er ikke så ille som deg høres ut!

    10. Hei Ingrid ❤️ Godt du fekk sjekket opp i dette 👍 ikkje det kjekkaste og få ein kronisk sykdom. Men dette komme du te å klara fint me all opplæring du vil få om diabetesen du har fått. Du e og knall god på kosthold å trening 😊 så eg vil tippa du klare å holda diabetesen i sjakk og kan leva ganske så normalt uansett om du har den 💪 masse lykke te og eg krysse fingrene for at du får komt deg i bryllupe te bror din imårå 🧡✌️

    11. Ja det var også en ting jeg tenkte det, men glemt det på listen over andre ting. Pappa har det (iallefall hadde), bestefar som ikke lenger lever, og venninna mi. Diabetes er ikke noe å tulle med uansett om det er type 1 eller2! Ekstremt bra at du fant ut av det. Håper du blir bedre og får den hjelpen du trenger skjønne deg♥️

    12. Hei! jeg har også diabetes 1. Er 18-år nå og har hatt det siden 9-årsalderen, det kommer til å forandre livet ditt helt. Jeg har slitt med høyt blodsukker i lengre tid, og har skammet meg over denne sykdommen ettersom man i ungdomstiden ikke vil skille seg ut. Klær og sånn er også vanskelig, fordi man vil jo helst at pumpen/ og sensor skal skjules. Men ikke for å skremme deg mer men god kontroll av blodsukkeret reduserer risikoen for komplikasjoner og senskader som hjerte- og karsykdom og skader på øyne(blindhet), nyrer (svikt) og føtter(infeksjoner). Altså personer med diabetes har betydelig økt risiko for hjerte- og karsykdom sammenlignet med ikke-diabetikere. Og stor sjanse for nyresvikt. Og vil leve kortere enn vanlig folk. Derfor er det lurt å ha et kontrollert blodsukker for å unngå tidligere død og sikre seg bedre livskvalitet. Uansett lykke til med diabetesen!

      1. Du kunne spart deg for slutten.
        Det siste man trenger er å høre om alt som kan skje og at man lever kortere.. Du kunne heller sagt at det er viktig å måle blodsukkeret, trenger ikke ramse opp alt det der. Når man nettopp har fått diagnosen er det tungt nok i seg selv!!

        Lykke til Ingrid!

      2. Altså. De fleste kroniske sykdommer har slike ting med seg. Økt risiko for alt mulig. Man har også økt risiko for alt dette om man spiser mye usunt osv. Så heelt unødvendig og informere om. Dette er jo noe alle må passe på uansett egentlig. Leve et godt og sunt liv er tingen. Ta ting som de kommer og ikke gå og tenke og bekymre seg for alt som kan skje. Og jeg har 3kroniske sykdommer så jeg vet hva jeg snakker om. Skal man tenke på alt dette så blir jo psyken revet med også. Og denne informasjonen får hun beskjed om fra sykehuset hvis det er nødvendig!

    13. Åhh, så bra de isåfall fant ut hva det var. Så masse god bedring videre! Diabetes er slett ikke det verste man kunne fått, ja det er utrolig slitsomt i starten, men det blir absolutt bedre etter hvert.

    14. Jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes da jeg var gravid. Helt forferdelig i starten (og ikke minst dyrt), men blir bedre når man venner seg til det (noe jeg rakk å gjøre på kun et par måneder). Det er selvfølgelig ikke sammenlignbart med at det bare var en kort periode for meg. Vil bare si at jeg forstår du synes det er jævlig akkurat nå, men det blir bedre etterhvert.. <3

    15. Off håper du får god hjelp nå og kan sette deg til ro med dette etterhvert ❤️ Og plis; gi beskjed om dette til legen som ba deg om å drikke mindre og ikke tok noen tester. Det eer så viktig at slike ting blir tatt tak i. Send inn en klage feks og forklar situasjonen. Det kan hjelpe mange andre.

    16. Så utrolig bra du fant det ut nå! Jeg ble innlagt med diabetes 1 med 44 i blodsukker… da var jeg veldig dårlig- og kjempe tynn! Lykke til! Dette klarer du!❤️

    17. Om du trenger tips fra en som har hatt det i 4 år- følg bloggen min – thecutesy.me!❤️ Tips og triks🤪

    18. God bedring! Trist dette har skjedd med deg, men bra du får god hjelp! Jeg var hos legevakten i Bergen tidligere i år og ble feildiagnosert. De sendte meg hjem med en resept og sa jeg ble frisk etter 1 uke. 2-3 uker etter ble jeg akuttinnlagt på sykehuset og var veldig syk og måtte være der lenge og senere operere. Dagen før jeg ble akuttinnlagt ringte jeg legevakten på natten fordi jeg hadde rare symptomer, fikk ingen hjelp. De sa jeg skulle ta det med fastlegen dagen etterpå, og da jeg gjorde det var det rett på sykehuset. Stoler aldri mer på legevakten i Bergen!

    19. Dere må klage inn legevakten og sykepleieren til Helsetilsynet og rådmannen ASAP. Så alvorlige feil er ikke greit, og kan lett skje flere om du ikke sier fra. Ingen tvil om at de har brutt loven her, med resultat at livet sitt var i fare.

      Håper det går greit med deg etter forholdene, og god bedring ❤️❤️❤️

    20. Hei Ingrid. Trist og frustrerende å lese om «hjelpen» du fikk på bergen legevakt. Slik skal det ikke være, vi skal ikke måtte finne oss i det eller godta det, selv om riktig diagnose blir satt i ettertid og behandlet. Vi nordmenn godtar altfor mange feil fra helsevesenet. Ofte vet vi gjerne ikke hvor vi skal henvende oss eller vi rett og slett ikke har ork hvis helsen er dårlig. Men det er så utrolig viktig å gjøre det, for vi kan ikke forvente endringer når dårlige opplevelser og manglende behandling ikke blir rapportert inn. Og den opplevelsen du hadde, kunne fått katastrofale følger. Når en pasient kommer inn med symptomer du opplevde, kan det lett måles blodsukker. De kan uten problem ta en CRP for å utelukke infeksjoner og et blodtrykk. Og det er det som bør være retningslinjene Når pasienten har symptomer på dia1/2. Føler at mange i mottak på legevakt ikke tar pasienter på alvor hvis det ikke er store smerter involvert, selvom det er mye som kan være galt med kroppen uten store smerter som krever morfin eller operasjon. Ta kontakt med sykepleier på post, forklar at du vil klage på legevakten så kan nok vedkommende veilede deg, eller hente en som kan. En du kan Få hjelp til veien videre med. Det tar ikke mye tid å formulere en klage. Fylkeslegen eventuelt fylkesmannen vil vurdere denne og det vil kanskje bli et møte med legevakten der de må gå gjennom tiden du var der og rutinene slik at dette ikke skal forekomme flere ganger. Jeg har selv hatt mange ubehagelige turer på legevakter i norge(og mange i bergensområdet) pga flere alvorlige sykdommer som veldig alvorlig ukontrollerbar morbus crohns, leddgikt, prolapser, bektherevs, epidermolysis bullosa aquicita, kronisk ishcemi, smerteproblematikk pga feil under operasjoner i buk og på tarm, og har følt meg mistrodd, hånet og blitt sendt hjem med hull på tarm og tarmslyng som kunne endr skikkelig ille. Jeg angrer veldig på at jeg ikke klaget tilstrekkelig når jeg var yngre. I dag som jeg er eldre, sier jeg i fra, hvis jeg merker at de ikke lytter til meg, at jeg da kommer til å kontakte fylkesmannen og fylkeslegen og klage, og har truet med media. Da skjer det ting. Å ikke få komme til når symptomene på diabetes var så sterke, syns jeg er en så alvorlig svikt at det må meldes, og skulle vært en notis om i media. Nå har du mulighet til å bruke din stemme til noe positivt for unge og eldre med diabetes, være et litt kjent ansikt utad. Dessverre er flere kroniske sykdommer veldig tabubelagt, bla diabetes. Så bruk stemmen din godt! Lykke til videre!

    21. Jeg tenkte diabetes med en gang, men turte ikke å si noe. Er ikke alltid det blir godt tatt imot i et kommentarfelt. Håper du får diabetesen i sjakk fort. Lykke til 🙂 Håper du får god hjelp!

    22. Hei Ingrid😊
      Det e en veldig fin facebook gruppa som hette «For oss med diabetes» med 8,4 k medlemmer. Folk som har diabetes som spør om tips, hjelp og dele erfaringer osv. Kan godt invitera deg te den gruppå?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg