FØRSTE MATHANDEL ETTER DIABETESEN

Puh, for et liv hæ? Det er ikke bare en tilvenningssak å skulle stikke meg selv flere ganger daglig, men jeg må også tenke over hva jeg spiser og putter i munnen min. Det er ikke til å legge skjul på at jeg alltid har vært flink med kosten min, derfor ser jeg ikke på dette som et problem, men det kan jo by på utfordringer i ny og ne.. spesielt de gangene jeg ikke vet hva maten inneholder. Noe jeg har fått erfare allerede. I bryllupet var det nemlig flere retters middag og der var det umulig for meg å vite hva maten inneholdt, ganske slitsomt, men det er nok en vanesak det også. 🥦

Så, hva nå? Jo, jeg måtte handle mat og denne ukens mathandel var jo ganske annerledes i forhold til tidligere. Jeg har måtte handle en del produkter jeg har fått anbefalt å ha hjemme dersom jeg skal få føling eller bare for å erstatte andre varer som egentlig inneholder mye sukker. Det er ganske stress, jeg skulle jo ønske jeg ikke fikk dette.. men nå som jeg har det er det bare til å jobbe med det og lære. Sukrin, det er noe jeg har fått anbefalt, derfor har jeg kjøpt dette som dere kan se på bilde over. Ellers var det en ganske stor utfordring å handle. Jeg skal jo spise slik jeg gjorde før fordi dette har ingenting med kostholdet mitt å gjøre, likevel må jeg jo passe på at jeg ikke får i meg for mye sukker og karbohydrater nå som jeg ikke er så flink til å balansere dette med insulin. En ting er sikkert.. jeg skal styre diabetesen og den skal så absolutt ikke få ta meg i forkjøpet og holde meg tilbake. Jeg skal spise sunt, kjempesunt (slik som før) også skal jeg lære mye nytt da. Lære meg å lage mat uten sukker, det liker jeg. Denne ukens mathandel ble også ganske mye dyrere en tidligere og jeg merker jo at det er litt dyrt å kjøpe disse nyere produktene som jeg ikke har hatt tidligere, men det er jo verdt det da. Så over til det vi har handlet denne uken, alt finner dere på bildene under.

Jeg elsker ost og derfor tenkte jeg å prøve ut denne her som flere skal skryte av!!

Dette er nok min aller beste venn for øyeblikket.

Dette er min favoritt – syltetøy uten tilsatt sukker som jeg bruker på cottage cheese ofte.

Kjøpte inn syltetøy med sukker i slik at jeg kan ha det dersom blodsukkeret skulle falle.

Forresten.. jeg kan jo dele dette også nå som jeg snakker om mat. Jeg vet at jeg virker veldig sterk i mange situasjoner og jeg tar dette ganske lett for å være helt ærlig, men noen ganger er det også vanskelig og det merket jeg da jeg var på butikken her om dagen og handlet inn nye produkter. Jeg gikk i min egen boble og i mine egne tanker og fikk tårer i øynene da jeg var på butikken. Det gikk nok opp for meg hvor viktig det er med mat og at jeg ikke har lyst til å være syk. Man kan jo leve med diabetes, men det blir en annen hverdag og den har liksom ikke helt sunket inn enda. Man vil aller helst være foruten.. sant? Det er det som gjør vondt og man glemmer ofte disse tingene i hverdagen ellers. Før da jeg ikke hadde diabetes satte jeg ikke pris på at jeg kunne spise uten å måle flere ganger daglig, nå som jeg har fått sykdommen og ser tilbake på det skulle jeg ønske hverdagen var fylt med mer takknemlighet. Jeg har gått gjennom mye det siste året og det er sinnsykt at jeg enda står på to bein og er like sterk mentalt som før, kanskje sterkere nå (faktisk.. ).

19 kommentarer
    1. Det er nettopp derfor jeg lager ALL mat fra bunnen og aldri spiser ute! Jeg har ikke diabetes altså, men alt for mange får det. Også i ung alder! Det har jo myyye med å gjöre hvordan man har spist de siste årene. Det har jo blitt mer og mer junk food og halvfabrikater. De fleste har ikke peiling på hvor mye skjult sukker de får i seg daglig. Jeg vil virkelig anbefale ALLE til å lage mat fra bunnen og SE NÖYE på innholdsfortegnelsen på matvarene du kjöper. Det er jo en grunn til at diabetes er en livvstilssykdom! Så… tak og få en bedre livvstil folkens!

      1. Diabetes type 1 har jo INGENTING med hvor mye dårlig mat du har spist før, og er heller ingen livsstilssykdom!!! Det er stooor forskjell på type 1 og type 2, og jeg kjenner jeg blir sykt irritert og provosert når folk sier slikt🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️

      2. Det er bare tull at diabetes type 1 har noe med kostholdet å gjøre! Som diabetiker selv er jeg møkklei av at folk tror det. Lær dere fakta før dere spyr ut av dere sånne ting! Jeg fikk diabetes 1 som 5 åring!! Er det da liksom mamma og pappa sin feil? Nei!! For jeg spiste sunt og variert.

    2. Synes du overdriver veldig, fikk selv diabetes nå nettopp. Fikk masse råd ang «sukkerfrie produkter» på sykehus. Men etter å ha snakket med flere leger og etter besøkene. Så var rådet klart. Normal kost, det som er anbefalt til alle av Helsenorge. Snop en gang i uken, ikke fastfood hver dag, ingenting annerledes for en med diabetes 1 kontra hva dei anbefaler til alle.

      Ja jeg prøvde masse sukkerfrie produkter med minst mulig karbohydrater. Men måtte da spise hver 2 time for jeg fikk for lavt blodsukker. Spiste bare for å holde blodsukker oppe. Kontra med normal kost så kunne jeg spise normalt hver 4 time gjennom dagen akuratt som alle og stabilt blodsukker på 5-8 gjennom dagen 🙂

      1. Diabetes er ikke like lett for alle. For mange er det vanskelig å skulle spise som normalt, fordi det man setter av insulin én gang, kan være helt feil en annen gang. Har man fremdeles egenproduksjon av insulin, blir det enda vanskeligere. For fryktelig mange er det ikke bare å sette litt insulin, og så går alt fint.

    3. Heisann,
      Vil gjerne anbefale Linda Stuhaug sin blogg og kokebok. Var livredderen min for å forstå meg på sukrin og sukker erstatning + det ble mye digg mat og kaker.

      Vært plaget med migrene i flere år der sukker var en av mine trigre så har brukt Linda sin blogg til alt den er hvert.

      Lykke til!😊

    4. Bland sukrin med stevia sukker, så slipper du den “kalde metall” smaken som ofte kommer ved bruk av stor mengde Sukrin 😉

    5. Enkel regel: spis mat med mindre karbs i. Les alltid hva mat inneholder når du handler. Og husk at hvetemel er verre enn sukker. Hvetemel gjør at blodsukret stiger raskt, og holder seg høyt over lenger tid og kan gjøre at bl.sukret svinger mye. Lag mat fra bunnen 😊 Tagatesse er mye bedre smaksmessig enn sukrin, det kan du faktisk lage brente mandler med og det smaker godt 👍😊 Les bloggen til meglerfru1, hun lager fantastisk mat.

    6. Har du tenkt over at du kan ha blitt såpass slank pga diabetesen og ikke pga treningen? Et av de første tegnene på diabetes er at man raser ned i vekt.

    7. Hei! Vennina mi har samme typen diabetes som deg. Hun spiser absolutt det hun vil, men hun stikker seg før hvert måltid for å sjekke seg også tilføre insulinet. Bare et tips❤️

    8. Hei! 🙂 Ville bare tipse deg om sukrin melis og sukrin gold, syns personlig de er mye bedre enn vanlig sukrin! Sukrin melis for eksempel i plain youghurt, kesam, smoothie, osv. så den blir søt. Og sukrin gold for eksempel i havregrøten.. Lykke til! Klem!

    9. “Dersom blodsukkeret vil falle”. Kan garantere deg at det faller innimellom, det kommer det også til å gjøre om 15 år. Sier ikke dette for å skremme deg eller noe sånn. Men eksen min fikk diabetes diagnose da han va 2-3 år gammel, og han får fremdeles føling i en alder av 27. I en litt for stresset hverdag kan ofte måltider for eksempel bli forskjøvet, og til tross for at han hadde et sunt kosthold i tillegg til trening, hendte det innimellom at blodsukkeret falt dersom han hadde en litt hektisk dag. Plutselig var 1 time blitt til 5 timer, og da måtte han alltid på kjøkkenet å få i seg mat. Har i tillegg kollegaer med diabetes, som også få føling i ny og ne. Av og jobbe med dem, har jeg lært at en med diabetes må finne ut selv hva som fungerer best for å få blodsukkeret opp til normalt diabetes blodsukker igjen. Supert at SUS fant ut hva problemet ditt var! Lykke til med den nye livsstilen! Dette klarer du bra 😁

    10. Hei❤️ Selvom det står at ting ikke er tilsatt sukker, er det fortsatt karbohydrater i det.. Det er karbohydrater man skal fokusere på og sette insulin til😊 Spis det du vil, ha den samme kosten du hadde før – men tell karbohydratene og sett insulin ifh til det! Dette klarer du kjempefint, heier på deg❤️

    11. Anbefaler deg appen Karbo&insulin (et grønt eple på) 🙂 Hvis ikke du allerede har fått tipset. Der kan du se hvilke matvarer som trenger hvor mye insulin osv.

    12. Altså tantebarnet mitt fikk diabetes type 1 når han var 8 måneder. Så vist du mener att det kommer av hva du spiser så er der farlig for barn å få morsmelk!!! Er så utrolig frustrerende att folk som ikke har peiling uttaler seg. Datteren min fikk det når hun var 4år (hun er 5 nå) å ikke mye junkfood på henne helder. Diabetes type 1 er IKKE en sykdom du får pga dårlig kost, om du får det er rett å slett uflaks. Diabetes type 2 kan komme av dårlig kost eller genetisk disponert eller en blanding av dette.

    13. Et lite tips til deg Ingrid: spør om sensor! Det gjør deg så mye kjekkere! Slipper å stikke deg selv så mange ganger om dagen.
      Ellers vil jeg bare si at du må stå på, spis som før. Du kan også spise vanlig ost uten problem! (med mindre du spiser den andre pga allergier)

      Hadde også vært kult om du hadde lagt ut litt forskjellige oppskrifter på typiske matretter du bruker.

      Hilsen type 1 diabetiker

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg