FORELSKELSE OG KJÆRLIGHETSSORG

Hvor begynner man egentlig på et innlegg som dette? Jeg vet ikke.

Kjærlighet er noe av det fineste som finnes og når man opplever fine ting kommer det også dårlige ting i kontrast slik at vi som mennesker kan sette pris på nettopp det som er fint og ikke. Om dere skjønner? Og er det en ting de aller fleste kommer til å erfare gjennom livet er det kjærlighetssorg og den er fryktelig vond. Jeg er en av de som har opplevd kjærlighetssorg og det er den verste følelsen jeg har noen sinne har hatt. Sorgen bare er der og man vet liksom ikke helt hva man skal gjøre eller hvordan man skal komme gjennom den for også legge den bak seg. Jeg skulle ønske at jeg kunne ha gitt dere de aller beste tipsene om ikke et rent fasitsvar på hvordan man blir kvitt kjærlighetssorgen, men det kan jeg dessverre ikke. Alle er forskjellige og vi reagerer forskjellig. Noen opplever kjærlighetssorgen sterkere enn andre, mens noen kommer over kjærlighetssorgen kjappere enn andre. Det er bare sånn livet er og mer kan vi ikke gjøre. 

Det er utrolig mange som spør om jeg kan skrive et innlegg om kjærlighetssorg og da jeg begynte å skrive dette innlegget ante jeg ikke hva jeg skulle “si” – tenk om jeg råder dere til å gjøre noe som ikke funker i det hele tatt?! Det er skummelt, men om jeg kommer med et par tips fra mine egne erfaringer kan det hjelpe noen i hvert fall. Som dere sikkert har fått med dere ble jeg singel i 2018. Jeg hadde kjærlighetssorg og det var skikkelig vondt. Dette er ikke det første forholdet mitt som har tatt slutt, jeg har nemlig opplevd å “miste” noen jeg var glad i flere ganger. Den aller første kjæresten jeg hadde var på barneskolen/ungdomsskolen, forholdet varte i 2 år og da det tok slutt var det vondt. Det har alltid vært vondt, men jeg vet med meg selv at det ikke er verdens undergang. Enten finner man tilbake igjen med tiden eller så kan man velge å gå videre i livet. Om man velger å gå videre i livet med innstilling om at man ikke kommer til å finne tilbake til hverandre igjen kommer det også til å gjøre vondt. Sorgen forsvinner ikke med det første og for noen vil den alltid være der. Jeg ble forelsket på ny og glemte helt den forrige eksen min for flere år tilbake. Det var det som hjalp for min del. Jeg sier ikke at det funker å ligge rundt, feste til man stuper eller generelt sett prøve å gjør alt mulig for å “glemme” den personen man har mistet. For har man en ordentlig kjærlighetssorg vil sorgen alltid være der, styrken på sorgen vil med tiden bli svakere og svakere, noe som er fint. 

Disse tingene syns jeg hjelper når man skal “komme over” kjærlighetssorgen og husk at dette funker ikke for alle, det finnes ikke noe fasitsvar. Vi er nødt til å kjenne oss selv og ikke mistet hode vårt i sånne perioder. Jeg har lyst til at dere skal vite en ting som jeg syns er det aller viktigste når man er midt i en kjærlighetssorg, ikke mist kontrollen over deg selv. Kjærlighetssorg er helt jævlig og når man mister noen man er glad i har man lett for å tro at sorgen kommer av at man ikke har han der lenger. Sannheten er vel den at vi faktisk mister oss selv oppi det hele. Jeg kunne bli så sinnsykt forbanna og lei meg, jeg hadde ikke kontroll over meg selv fordi det gjorde så inderlig vondt i hjertet mitt. Hva hjelper det da? Mister man kontrollen over seg selv vil også alt annet gå galt. Som mamma hele tiden sier til meg “Ingrid, du kan ikke elske noen andre før du elsker deg selv” og det er så sant. Om man mister noen man er glad i gjør det fortsatt vondt og noen ganger kan vi ikke gjøre noe annet med det en å gå videre i livet og ha det bra med oss selv slik at vi kan ha det bra med andre. 

Jeg husker veldig godt hvor deilig det var å bare sende en melding til den personen jeg hadde kjærlighetssorg for. Det var ikke fordi det ville bli mye bedre, men fordi det føltes godt å få det ut og at han så meg. Jeg gjorde alt for at han skulle se meg, det kunne være å finne på ting eller hente noe man hadde “glemt”. Alle disse tingene gjør alt vondt verre og det er ikke riktig. Vi bruker tiden vår på tull og innser vel tilslutt at vi aldri kommer videre i livet dersom vi skal holde på slik.

In the end har jeg ikke noen tips å komme med. Det finnes ikke noe svar på hvordan man skal komme over kjærlighetssorgen. Det er så individuelt og så sterkt. Ting tar tid som jeg pleier å si og hvor blir tiden av? Dersom man skal gå rundt å vie livet sitt for noen man har kjærlighetssorg for kommer man ingen vei. Tiden stopper ikke. Tiden går og livet vårt er på samme sted som det var. Vi sitter igjen med en sorg i lang tid for livet rundt oss går nemlig videre og det må vi også. Er man skapt for å være sammen kommer det naturlig og en gang i fremtiden, mer kan vi ikke gjøre enn å gi oss selv tid. Jeg fylte opp dagene mine med ting som gjorde meg glad – var med venner, fant på morsomme ting og til slutt møtte jeg en annen og hjertet mitt ble fylt med masse kjærlighet igjen.

Som jeg sa, kjærlighetssorg er en del av livet og for at vi i det hele tatt skal få lov til å kjenne på hvor fint og vakkert det er med kjærlighet trenger vi noe som står i kontrast med dette, nemlig sorgen. For hvor glad er man egentlig i et menneske dersom det heller ikke gjør vondt å miste det?

For å kunne elske noen må vi også vite hvorfor. Jeg hadde aldri klart å elsket noen så høyt dersom jeg ikke visste hvor glad jeg var i personen. Gi kjærlighetssorgen tid og fyll opp dagene med de tingene som gjør deg glad! Det er det eneste tipset jeg har å komme med.

5 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg