ET RENT MARERITT HOS LEGEVAKTEN

Jeg har gjort det og det føles utrolig deilig. For to dager siden dro Henrik og jeg inn til legevakten her i Bergen. Det har tatt tid og jeg har ikke helt orket eller gjort noe med situasjonen jeg er. Det er ikke like enkelt å flytte til en annen by for også få fastlege.. jeg står nemlig på venteliste og måtte derfor dra inn til legevakten da det begynte å haste. Dere lurer nok på hva det dreier seg om? Jo, jeg har nevnt noen ganger tidligere at jeg sliter med væskeinntaket mitt, som vil si at jeg drikker unormalt/ekstremt mye væske som vann, saft, brus, mer vann, enda mer vann og ja.. dere skjønner!

Problemet de siste nettene har vært at jeg våkner av meg selv med full blære hver halvtime. Jeg skjønner ingenting.. og nattesøvnen min får virkelig gjennomgå da jeg automatisk våkner av en sprengfull blære. Alt er blankt.. ja, litt mye detaljer her, men det er jo ikke slik det skal være. Noen sier det er sunt å drikke mye, mens andre ikke.. jeg aner ikke, det eneste jeg vet er at dette er en stor forandring i forhold til slik jeg har vært før, derfor føler jeg at noe ikke stemmer helt.

Uansett, jeg måtte få sjekket opp i det og dro til legevakten. Jeg har aldri i hele mitt liv vært mer skuffet over et legebesøk noen gang som det jeg var på legevakten i Bergen. Jeg vet at jeg ikke er vanskelig som menneske og godtar ganske mye før jeg bikker over til å bli ordentlig sint, men denne gang, fyfader så respektløst. Jeg har aldri opplevd maken og både Henrik og jeg så på hverandre, sto med åpen munn og ante ikke hva vi skulle si, begge to var nemlig i sjokk.

Etter å ha ventet i noen timer på å få komme inn til å snakke med en “lege” måtte vi en sykepleierassistent bak pulten framfor meg. Jeg forklarte situasjonen min med inntaket og toalett-situasjonene, jeg forklarte også at jeg er sinnssykt tørr i munnen og har andre symptomer også. Ikke vet jeg om det er normalt eller ikke, men han uttalte seg som om han var en lege. Han snakket om at broren/kompisen (husker ikke) hadde opplevd det samme problemet?!?!?! Hvordan vet han om jeg har et problem eller ikke, og hvilket problem isåfall? Han sjekket meg jo ikke for noen ting og ikke var han lege heller. Det irriterte meg grenseløst der han satt. Hyggelig var han, men ingen hjelp å få. Jeg spurte om han ikke skulle ta blodprøver og slikt for å sjekke meg og tilstanden min. Kanskje jeg manglet noe i kroppen? Han sa seg enig, men mente det var stress for meg og han. Det var ikke så mye folk på legevakten denne kvelden, uansett, skal man få hjelpen man trenger og det følte jeg absolutt ikke at jeg fikk. Jeg var mer redd da jeg dro fra legevakten en det jeg var da jeg kom dit. Underveis da vi snakket med sykepleierassistenten kom det en dame bort til oss.. hun avbrøt og avbrøt. Jeg har aldri opplevd maken, nok en gang. VET DERE HVA HUN SA? Dere må bli ferdig, det er kø. ER DET KØDD? Vi hadde ikke brukt 5 minutter en gang og der sto der en stresset (lat i mine øyne) kvinne som ba oss om å bli ferdig. Hun var direkte ufin og virker som en av de som ikke gjør noe som helst selv, men som bare går rundt og lager dårlig stemning. Unnskyld for frustrasjonen her, men dette er den verste legevaktopplevelsen min noen sinne og jeg kjenner at det koker over. For et opplegg og for en dame. Det ente med at vi avbrøt timen, jeg dro hjem reddere og ble bedt om å prøve å drikke mindre på egenhånd for også komme tilbake om en uke. Det som er dumt her er at jeg har hatt det slik i to måneder nå. Akkurat som jeg ikke har prøvd å drikke mindre? Jo.. uff. 

Jeg er kjempesint og lei meg. Jeg har faktisk ikke ord og håper at de tar seg sammen på legevakten i Bergen og begynner å ta vare på pasientene. Det var flere ting vi reagerte på.. det var en dame blant annet som haltet inn mot skranken. Man må trekke kølapp for å få snakke med “legen”, sykepleierassisten.. man kommer ikke inn dersom man ikke trekker lapp. Hun sto utenfor å ventet på at en annen skulle komme ut og at hun kunne spørre om noe. Da kom det en annen sykepleier (eldre dame) som sa på en ufin og direkte måte “sett deg ned du!” og alle reagerte. Hvorfor spurte hun ikke om hun damen som haltet trengte hjelp? eller om det var noe spesielt i og med at hun sto oppreist og ventet? Hun dreit i det og hun jobber med mennesker som trenger hjelp. Uff, jeg spyr.

Det som skjer videre nå er at jeg kommer til å bestille en time hos min egen fastlege hjemme på Klepp. Orker ikke dette her mer og hadde jeg kunne bedt om en ting, var det en unnskyldning fra legevakten.

33 kommentarer
    1. Hvis du har mulighet til å betale litt for legetime, så er volvat på arken senter kjempe flinke ☺️

    2. Hei Ingrid

      Det er vel ett lokalt legevakt i Åsane du kan bruke?
      Har erfaring med de lokale er bedre enn hoved legevakten i Bergen. Ha en god bedring

    3. Hei! Jeg forstår at du ble redd. Men legevakten er ikke stedet å gå, de behandler akutte mennesker. Det var dumt de ikke fikk sjekket deg, men de anså det nok ikke som alvorlig nok når de har kø. På legevakten skal man kun inn og ut (maks 3 minutter). Fastlegen er noe helt annet…

    4. E heilt enig i at legevakta i Bergen gjer en dårleg jobb. Har fastlege der, men ska bytte til en i Knarvik fordi for meg følte det at ho har for lite kunnskap i det ho driver med og ho e veldig lat.

    5. Blodsukker må tas fastende. Jeg ville ringt et privat sykehus/medisinsk senter og avtalt time for konsultasjon og prøvetaking. Litt dyrt, men overkommelig for en gangs skyld. Synes ikke du skal vente for lenge. Lykke til☺👍🌸

    6. Hei Ingrid! Å konsumere store mengder vann daglig kan i lengden faktisk være skadelig og i veldig ekstreme tilfeller, dødelig.
      Kroppen rekker ikke å ta til seg væsken og det blir bare skylt rett igjennom. Derfor går du på do så mye og derfor blir du dehydrert og tørr i huden.
      Annen næring som mat risikerer du også at bare blir skylt rett gjennom før kroppen i det hele tatt rekker å ta det opp. Hold deg til 1,5-3L daglig. Drikk når du er tørst og drikk det som slukker tørsten. Brus og saft er kjedelig nok med på å bare øke tørsten så vi føler vi må drikke mer.
      Håper du kommer det til en lege som tar problemet ditt seriøst for det her var ikke greit!!

    7. Slike ting tar du hos en fastlege, og ikke på en legevakt som er forbeholdt litt mer akutte ting.

      Lykke til 🙂

    8. Hei Ingrid.

      Dere som skriver at dette er fastlegeoppgave kan ta dere en bolle. Med de symptomene Ingrid beskriver hadde min første mistanke vært diabetes, og ved ubehandlet diabetes kan man faktisk i verste fall havne i koma. Det er livsfarlig og akutt, og dette syns jeg er veldig rart ingen fanget opp? Fullstendig feil behandling og jeg ville sendt inn klage.
      Det er bare å ta blodsukkeret ditt (fastende eller ikke!), så finner man fort ut om du har diabetes.
      Om du er veldig tørst, tisser mye, går ned i vekt og er mye sliten ville jeg krevd å få time asap!

      Jeg har diabetes type 1, så derfor jeg skriver dette til deg for å opplyse.

      Hilsen sykepleier

      1. Du er fantastisk sykepleier! På grunn av din kommentar hun gikk hos legen for å sjekke om diabetes… Kanskje du reddet livet hennes! Tusen takk for det! Vi mangler mye gode sykepleierne som du er!

    9. Jeg ville prøvd Åsane legevakt 🙂 de er veldig hyggelige og man kommer som regel kjapt til om du er der til de åpner kl 16 i hverdagene! Ellers så høres det jo litt ut som du burde sjekket deg for diabetes. Jeg er ikke helsepersonell men du har symptomene så ville absolutt sjekket det 🙂

    10. Ville også prøvd noe mot munntørrhet, da dette kan hjelpe for å ikke gå rundt å være tørst. Det øker spyttproduksjonen og vil føre til at du ikke får den samme tørsthetsfølelsen. De selger det reseptfritt på apoteket 😊

    11. Hvor mye drikker du? Mer enn 1,5-2,5liter pr dag er unødvendig. Drikker man mye mer enn det kan man drukne seg selv. Det kan være mange ting. En ting kan være urinveisinfeksjon. (Å må på do ofte kan vøre graviditet) det kan være så mangt. Tør i munnen er jo ikke alltid det beste tegnet.. Håper du finner en lege som tar deg seriøst♡

    12. Hei Ingrid. Utrolig dårlig behandling du fikk på legevakten. Som noen allerede har skrevet så burde du sjekke om du har diabetes. Hyppig vannlating og slik tørste som du skriver om er symptomer på diabetes.
      -Helene (helsepersonell)

    13. Kroppen tilpasser seg til mengden væske du drikker, og øker utskillelsen. Du må rett og slett aktivt slutte å drikke så mye, selv om du er tørr i munnen. Dette kalles funksjonell diabetes incipidus (det er altså ikke noe galt med nyrene eller hormonene dine, men en funksjonell respons på økt væskeinntak). Ofte opplever man tørste ved et kosthold med lite karbohydrater (når du spiser eks mye protein og lite karbo, som frokost med cc og frukt) binder kroppen mindre vann (1g karbo binder 4g vann) og kompenserer for dette med økt tørste. Du er nok helt frisk 🙂

    14. vet ikke helt hvor jeg skal skrive dette, men lurer bare på om du kan lage et innlegg med ditt favoritt treningstøy. enten video eller med bilder 🙂 hadde vært veldig hjelpsomt!

    15. Får du i deg nok salt? Man skal gjerne ha litt mer enn helseanbefalingene.. faktisk viser studier at det er farligere å få for lite enn litt for mye..

    16. Anbefaler Dr. Dropin ved Torgallmenningen eller 7 fjell legesenter på danmarksplass. Der kan du gå uten å ha fastlegen i Bergen.

    17. Jeg kom også inn på legevakten med en ekstremt akutt og kritisk tilstand. Var gravid utenfor livmoren og egglederen hadde sprukket så jeg hadde store indre blødninger, og dette var -ekstremt- vondt. Kom inn på legevakten i Bergen og vrei meg i smerte på gulvet foran alle, men det var ikke én eneste ansatt å se utenom personen i skranken som selvfølgelig var opptatt. Men personen gjorde ingenting, bare lot meg ligge der i fosterstilling på gulvet og gråte. Kom først inn som nestemann, men tok sikkert noe som føltes som en halvtime. Måtte vente kjempelenge på lege, men når jeg endelig fikk lege ble jeg tatt på alvor og lagt inn

    18. Hei, beklager å høre at du er blitt syk. Håper det går fint med deg nå 😊

      Jeg lurer på om du kan fortelle hvilken bukse du har på deg her? Sort med skinn på lommene? Jeg klarer ikke tyde merket på låret. Glad for svar.

    19. Legevakten i Bergen er et fantastisk sted med svært flinke ansatte! Både leger, sykepleier og sykepleieassistenter. Regnet du virkelig med at det ville sitte en lege i innskrivingsluken for nye pasienter? Dette er selvsagt en sykepleieoppgave! Ellers var det jo ikke akkurat en akutt situasjon du kom med, som du sier hadde du kjent på dette i flere måneder! Da er nå virkelig ikke legevkaten på en SØNDAG stedet å komme. Som du kanskje vet, har ikke noe fastlegekontor åpent på en søndag! Jeg er også veldig takknemmelig for at sykepleieassistenten kkarte å prioritere de som faktisk var akutt syke og ikke kunne vente til neste dag med å få hjelp.
      Dersom en har spørsmål om det er riktig å hendvende seg på legevakt eller kan vente eller vare for råd, kan en ringe drr nasjonale legevaktsnummeret 116117 og få medisinsk veiledning. Lykke til videre.

      1. De er helt sikkert det og jeg tar ikke alle under en kamp, men det jeg opplevde og de som “hjalp” meg gjorde virkelig ikke jobben sin, hva er det å støtte? Det er jo helt krise og tenk om det var deg som var i samme situasjon. JEG HAR INGEN FASTLEGE i Bergen og får ikke noen heller – fordi køene er insane lange, DET ER ET PROBLEM. Jeg dro dit da jeg måtte og hadde tid, det ble da på kvelden og ikke var det sprengfullt med mennesker heller. Uffa meg, så usaklig, håper du leser ordentlig og heller kommer med noe konkret, dette var bare rot og det er tydelig at du ikke har fått med deg situasjonen.

        1. Her er jeg helt enig med Haldre. Tror alle som kommenterer sånn om helsevesenet hadde hatt godt av å vært med på en arbeidsdag i et par uker og lært litt.

          1. Hvis Bergen legevakt er såå FANTASTISK STEDET hvorfor JEG som var i svangerskaps uke 13, hadde spontanabort måtte vente til MANDAG for å få hjelp hos gynekolog? Det jeg glemt å si at det var lørdags kveld at blødning begynte og jeg hadde utrolig stor vondt i hele kroppen. Vi var på legevakten 10minutter etter det og jeg ventet i 5 timer med sånn stor smerte. Hva faen snakker du om? Da vi fikk timen hos legen han gjorde ingenting bare da: jeg tror det er spontanabort men jeg er ikke sikkert då dere må vente til MANDAG. Ikke snakk dritt om ting du ikke vet

      2. Helt ærlig. Legene og sykepleierne er ett stort problem der. De hører ikke etter og tror virkelig ikke på en. Jeg har ett stygt håndleddsbrudd som er grodd skjevt grunnet at de faktisk ikke gadd å høre etter. Så, og dette har skjedd to ganger. Nå er hånden min ødelagt for resten av mitt liv.

      3. Det virker som om du som skriver denne kommentaren går i forsvar her, og prøver å krenke en jente som møtte opp på legevakt en søndagskveld fordi hun var redd, mistet kontroll over egen kropp og ønsket hjelp. Legevakten skal og bør være et sted man kan oppsøke hjelp, uavhengig av dag og klokkeslett. Hun har ikke gått på personangrep og holdt alle involverte anonym, og hun har all rett til å kritisere etter den opplevelsen hun skiver om her. Helsepersonellet på legevakten (uavhengig av om det er lege eller sykepleier) er på jobb og skal møte pasientene sine med respekt og verdighet, og det virker det dessverre ikke som om de klarte. Husk at dette er historien til en jente som ble innlagt på sykehus bare noen dager senere. Det tar 20sek å måle blodsukker, og slik hun beskriver symptomene sine burde det blinket en lampe for helsepersonellet som møtte henne på legevakten, både sykepleier og lege.

    20. Jeg bare lurer på en ting, hadde ikke du gått 1 år eller noe på sykepleien? Hadde du ikke en mistanke om diabetes med de tydlige symptomene du hadde i flere måneder? Jeg ville også bare informere deg om at det finnes et legekontor for studenter her i Bergen der du kan få legetimen ganske kjapt i stede for å måtte gå til legevakten, står mer om dette på sammen:)
      Er selvfølgelig dårlig når en ikke føler seg godt nok ivaretatt, men håper det går bra med deg nå:)

    21. Er selv legevaktslege, jeg ville aldri behandet noen pasienter på denne måten selv om det er mye å gjøre på vakt! For en slik problemstilling kan man kanskje måtte vente litt, men jeg tenker at det hadde kostet meg svært lite å i det minste tatt deg inn til en kort undersøkelse før du hadde gått hjem (hadde ikke følt at det hadde vært ok å slippe deg uten dette).
      Dessverre når det er store legevakter som den i Bergen med mange ansatte kan man nok av og til oppleve variabel oppfølging. Satser på at de har endret rutinene sine litt etter dette, og at du får bedre behandling neste gang du besøker legevakten!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg