ENDA EN SUNN OPPSKRIFT ALLE VIL HA

@Havregrøt med proteinpulver – jordbærsmak, chia og stevia

Utrolig mange har spurt meg om denne oppskriften i og med at jeg spiser det omtrent hver eneste dag og har postet dette på story. I går la jeg ut bilde av denne frokosten og det var flere som ønsket om jeg kunne legge ut og dele oppskriften med dere. Oppskriften er ikke fastsatt og jeg varierer den samme oppskriften veldig mye og prøver å være kreativ med den. Jeg pleier å variere mellom en del ting å ha i/på havregrøten. Oppskriften er super enkel, utrolig god og sunn – jeg håper at dere liker den like godt som meg. Dette proteinpulveret inneholder stevia og er et bedre alternativ til oss med diabetes!! Pulveret er kjøpt bodypower i Sverige.

Ingredienser:

⚡️ Ca. 1dl havregryn.

⚡️ Havremelk/melk eller vann.

⚡️ 1 scoop proteinpulver (den på bilde under).

⚡️ Chiafrø alt etter hvor mye du ønsker.

⚡️ Sunnere variant av syltetøy, jeg velger da uten tilsatt sukker pga. diabetesen.

Først tar jeg ca. 1dl havregryn i en gryte, men dette varierer alt etter hvor mye jeg skal ha og hvor sulten jeg er. Deretter tar jeg oppi en scoop med proteinpulver og der bruker jeg oftest sjokoladesmak, men i denne oppskriften har jeg den med jordbærsmak og tro meg – smaken er vanvittig god og mens du koker opp grøten kjenner du den gode lukten av jordbær!! Deilig.

Jeg heller oppi havremelk slik det dekker havregrynene og pulveret. Deretter skruer jeg på varmen på ca. 5/6 og varmer opp grøten mens jeg rører jevnt og rolig hele tiden. Etter at grøten har begynt å tykne seg til skruer jeg ned varmen til 4 og rører godt til det har blitt en tykk grøt. Denne gang valgte jeg også å ta oppi chiafrø mens gråten er på platen og koker, dette for å teste ut noe nytt. Når denne er ferdig heller jeg dette i en skål og tilsetter så en spiseskje med en sunnere variant av syltetøy med jordbærsmak som også framhever jordbærsmaken i grøten. Til slutt strødde jeg over med noen blåbær og avsluttet med å raspe bittelitt sjokolade uten tilsatt sukker for pynten sin skyld, hehe.

Noen ganger bruker jeg banan eller nøtter over, jeg varierer også mellom smak på proteinpulveret og om jeg skal bruke melk, havremelk eller vann.. jeg syns vann gir det en dårligere smak, men det går det også. Jeg håper dere liker oppskriften.. jeg har veldig like oppskrifter på ting, men syns det er greit det også – jeg er ikke så flink til å lage mat og på de tingene jeg føler meg trygg på er det deilig å kunne gjøre de litt om for å få nye smaker..

Denne gir havregrøten en mye bedre smak!! Det burde dere prøve.

Blåbær til å strø med på toppen!

21 kommentarer
    1. Det er også fint å blötlegge chiafröene i forveien. De sveller ganske mye, og blir diggere da! Jeg pleier å ha chiafrö med litt vann i en tuppervare boks i kjöleskapet, så de er klare til enhver tid. 😀

    2. Hei! Bare lurte på en ting. Mange med diabetes får tips om å spise mye stivelse men holde seg unna sukker. Har du det? Lurer da stivelse blir jo gjort om til sukker i kroppen å er ikke spesielt bra i det hele tatt🤷🏼‍♀️

    3. Stevia er IKKE bedre for de med type 1!!! Men for de med type 2. Så når du velger syltetøy med mindre sukker kan du ikkje skrive at du gjør d pga diabetesen, da gjør du det heller fordi at du ikke VILL spise mye sukker, ikke fordi du ikke KAN. Så plis ikke spre feilinformasjon om diabetes, ble litt overrasket når du som har det selv sitter og skriver ting som ikke stemmer…. veldig skuffet og lei meg på vegne av alle som blir dømt pga at de har diabetes… slutt å skriv ting du tydeligvis ikkje vet noe om

      1. Stevia gir ikke høyere blodsukker, det er derfor et fint alternativ for de med diabetes. Dette kan du lese om på diabetesforbundet.no eller slå opp helse bøkene.

    4. Kan du stoppe med «SUNNERE» «USUNN!!!!!!!!» ???? Du tar jo ikke til deg det folk sier når du spør om hvorfor folk kritiserer deg for å understreke hva som er sunt og ikke? Hva er poenget da?

    5. Hei. Prøv Lerum sitt jordbærsyltetøy – uten tilsatt sukker. Smaker kjempe godt, er enda mindre karbohydrat enn Nora syltetøyet. Bare et tips (har et barn med diabetes 1) 😊 Stå på! 😊😊

    6. Hvorfor skriver du aldri noe på hvordan det går med nedtrappingen på metadon? Er dette noe du skjemmes over? Å hvor mange miligram har henrik trappet ned siden august? Er dere begge på 40 mg enda?

        1. Ja synes det er rart at hun aldri blogger om dette da de begge går på det fast. Men jeg tror henrik har trappet ned mer en ingrid da

      1. Tror de hadde vært ganske påseilet og rusa om de hadde tatt 40mg med metadon om dagen 😂 tror kanskje ikke du helt vet hva det er eller hva metadon gjør med mennesker…

      2. Tror de hadde vært ganske påseilet og rusa om de hadde tatt 40mg med metadon om dagen 😂 tror kanskje ikke du helt vet hva det er eller hva metadon gjør med mennesker…

          1. Metadon er en syntetisk fremstilling av herion. Så om de hadde brukt 40mg med opioider pr dag så hadde de nok sikkert ikke vært istand til å gjøre noe som helst. Ler høyt av disse anklagene. Metadon er noe som heroinmisbrukere får etter langtidsbruk. Gjør i det minste en research på ting før du uttaler deg om det, så du ikke driter deg ut 🙂

    7. Tips!
      Rør inn proteinpulver ETTER grøten er ferdig kokt, da unngår du å ødelegget proteinet pga varmebehandlig. Ta heller grøten av plata når den fremdeles er litt “bløt” og rør inn da. Da blir den perfekt og creamy

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg