EN OPPKLARING RUNDT HUSET OG PENGER

Jeg er nødt til å ta opp noe som jeg merker flere der ute har kommentert til meg og da oppfatter jeg det som om at jeg ikke har vært helt klar rundt dette temaet og derfor kommer det en oppklaring i dette nå. For, jeg har fått ekstremt mange meldinger om hvordan jeg kan være så dum å betale for oppussingen så lenge jeg ikke eier noe. Jeg har også fått høre at jeg kommer til å bli utnyttet og at jeg kan miste alt jeg betaler i oppussingen dersom det blir slutt mellom Henrik og meg. Vel, det er her jeg har vært uklar? Tror jeg.

Det jeg har nevnt tidligere er at jeg betaler for mat, strøm, nett, vann også videre, rettere sagt de tingene vi bruker sammen som koster penger. Ellers betaler jeg ikke mer, noe som skal endre seg de neste månedene! Denne måten her syns jeg er mest rettferdig.. da jeg som dere sier ikke eier huset og ikke burde betale ned på huslånet hans. Dette er vi begge fullt klar over blir feil, likevel handler det litt om hvor mye han selv må ut med i måneden på lånet og litt slik, derfor skal vi nok øke det litt. Over til det andre.. jeg skal selvfølgelig ikke betale for oppussingen uten å  være en del av huset og Henrik, så dum er jeg ikke og så frekk er heller ikke Henrik. Vi gjør dette sammen og oppussingen er også med på å øke den helhetlige verdien på huset som vi begge ønsker da vi skal være sammen i lang lang tid. Ja, hva om det blir slutt? Det kan skje, men det er ikke noe jeg tror eller ønsker skal skje.. vi kan ikke leve med at “tenk om det blir slutt”, det vi heller gjør er å tenke litt smart sammen, vi inngår selvfølgelig en avtale slik ting blir rettferdig og det at jeg er med på oppussing blir som en investering i huset og en måte jeg kjøper meg litt inn på! 

Grunnen til jeg tar dette opp er fordi flere har advart meg om å ikke betale mer en jeg bruker fordi det kan backfire meg dersom det blir slutt. Mange sier også at jeg kan ende opp med å sitte igjen med ingenting dersom jeg ikke tar del i noe og kjøper meg inn.. det er tydelig at mange har gått på en feil der og bodd sammen med kjæresten og betalt uten å ha papirer i orden, blir det slutt da, ja.. da er man fucked.. selv om alt går bra til slutt.

Jeg vil at dere som kan like lite som meg om dette skal begynne å tenke dere om og sette dere inn i hva dere har rett til og hva som også er bra for dere. Det er trist å lese om alle de som har blitt lurt og de som har blitt dumpet etter at de har betalt uten å ha papirer i orden. Jeg får vondt i hjertet på deres vegner og syns at vi skal være mer klar over hva vi har rett til og ikke, eller om man sammen skal gjøre det beste for begge parter slik at man sikrer seg noe i framtiden om ting faktisk ikke går bra. Husker dere da jeg ble tvungen til å si opp jobben min etter Paradise Hotel? Hadde jeg vært klar over rettighetene mine der hadde jeg aldri sagt opp. Da hadde jeg skjønt at det sykehjemmet gjorde mot meg ikke var lov og et brudd på lovverket. Ingen papirer var heller i orden der og ting var umulig å fikse opp i, så.. få orden på disse tingene slik at du ikke ender opp med å sitte der alene en dag uten noen ting.

Det at jeg skal være med å sette en verdi på huset og betale for meg gleder meg, virkelig. Jeg føler at vi tar et steg videre i livet, et ganske stort steg som er starten på et nytt kapittel sammen.. fyfader så gøy!! Heldige meg.

16 kommentarer
    1. Så det betyr at du kjöper deg inn i huset nå? Jeg ville gjort det ASAP för noe som helst investering i videre oppussing…

    2. Dumt du ikke lærer, mtp hvor lurt du har blitt tidligere.. Regner med at du hadde planer om og være sammen med Erik lenge også.. Ting skjer! Forhåndsregler må man ta, ellers kan man skylde seg selv.. Ikke grin over dette senere sier nå bare jeg. Hus, lån osv har ingenting med kjærlighet og gjøre, det er praktisk!

    3. Hvorfor i all verden skal alle blande seg i saker dem ikke har noe med! Ingrid er voksen og fornuftig jente og Henrik virker til å være en sabla god kar for henne. Kan dere ikke bare se kjærligheten mellom dem to istede for å sitte bak en skjerm å klage og spy ut masse dritt. Jeg er voksen kvinne som liker å lese Ingrid sin blogg fordi hun er lykkelig og fokuserer på de riktige tingene i livet, det burde mange av dere også gjøre! Vi skal gå igjennom livet for å lære, elske, nyte, feile osv..Ikke å være perfekt! Stor klem til deg Ingrid <3

      1. Det at hun betaler faste utgifter er jo det samme som at hun betaler leie? Leie måtte hun jo uansett betale om hun bodde alene eller med kjæresten?
        Påstår du at hun har rett på å bo helt gratis i hans hus, bare fordi han eier det og hun ikke? Da er det du som er lettlurt, virker som du bor hos foreldrene dine og aldri har leid før.

    4. Anbefaler at dere skriver en samboerkontrakt (hvis dere ikke allerede har gjort det). Da skriver du hvor mye du betaler i mnd og hvor mye Henrik betaler, samt hva dere tok med inn i samboerskapet hver for dere. Lurt å også skrive hva du bidrar med (hvor mye kapital) til oppussingen – for hvis det da blir slutt skal du ha det tilbake 🙂
      Dette har jeg gjort med min samboer (jeg eier og han bor hos meg), og det har funket supert.

    5. Syns ikke dette høres galt ut. Slik jeg har løst det er at jeg som ikke eier betaler husleie til han som eier. Strøm, tv, mat, nett er jo noe begge bruker å trenger å dermed en sum som skal deles på. Man bor da ikke gratis en plass, eier den ene er det bare rett å rettferdig at den andre bidrar med en husleie i tillegg til delte faste utgifter.

    6. Gjør det som er rett for deg du Ingrid 🙂 Man lever bare en gang! Hev deg over disse bedreviterne som bare kommer med stygge kommentarer .

    7. Altså… om Ingrid bor hos Henrik så er det ikke sånn at hun bare kan bo der ute å betale, de deler kanskje på hvem som skal betale. Det er det samme som å si at foreldrene deres bor sammen og deler på regningene for husleien og andre regninger. Så det blir litt du teit at dere kommer her å gir hat. Bare la dem få gjøre det de vil.

      Det er ikke noen som bestemmer over deres liv. Dere er ett søt par❤️

    8. Hei! Håper du kan skrive et innlegg om hva du tenker rundt tenner dine og diabetes, diabetes er jo en risikofaktor for sykdommer i munnen ❤️❤️

    9. Skriv saboerkontrakt OG testament. Om en av dere skulle dø arver ikke samboer noen ting uten testament som sier samboer skal arve. Den gjenlevende parten må da kjøpe ut foreldre(eller andre pårørende) for å kunne bli værende huset. Mange som ikke eg klar over hvor lite rettigheter en har som «kun» samboere.

      Lykke til med oppussing!

    10. Hva skjer med verden? Selvfølgelig betaler man forbaeg når man bor et sted, enten leie eller faste utgifter! Men er man samboer er det mest rettferdig å eie sammen ja

    11. Nå må dere roe dere ned. La nå jenta ta sine egne valg, greit å komme med tips men må har dere gjort det, så la det nå være. Meg og gubben har gjort det nogenlunde likt vi. Han kjøpte seg leilighet og jeg betalte leie til han. Vi hadde ikke kontrakt (noe som selvfølgelig er kjempe lurt å ha), men jeg valgte å stole på han. Vi sitter i dag 6 år senere med et stort hus sammen. Så det går Ann. Men såklart er det lurt med en kontrakt hvor det står svart på hvitt hva dere har gått inn med, for da har dere ingen ting å komme med, for da står det svart på hvitt. Skaff dere en kontrakt så er jeg sikker på at dette går i skjønneste orden. Og til dere andre, la nå jenta være i fred nå! Takk for meg ;p og håper dette hjalp litt? 😊

    12. Hei!
      Jeg har noe som plager meg, og skjønner ikke om jeg overdriver eller ikke, derfor så tenkte jeg å spørre. Jeg har en kjæreste, og har sett at han følger pene influecere osv på Instagram som han liker bildene til og det irriterer meg litt. Hadde du blitt irritert om din kjæreste gjorde det samme? Eller er det egentlig ikke så galt at han gjør det? ..

    13. Vi som er litt kritiske her, tenker jo på Ingrid sitt beste! Det er vel ikke noe hate i det vel! Alt kan skje og det er SURT om man da har betalt leie og oppussing uten å få noe tilbake. Man hadde jo fått igjen for det om man har eid sammen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg