EN OPPDATERING ETTER GYNEKOLOGTIMEN

Hei fine! Jeg lovde at jeg skulle oppdatere dere etter at jeg hadde vært hos gynekologen i dag, so here I am. For det første kan jeg starte med å si at jeg var sinnssykt nervøs, stresset og redd for hva svaret kunne være. Man er jo alltid redd for å få de verste nyhetene selv om det som oftest går veldig bra.

Da jeg kom til gynekologen kjente jeg meg lettet over å ha dratt de for å faktisk sjekke, selv om flere mener at man ikke burde gjøre det. Den tanken der skremmer meg litt fordi hva om det er for sent?😓 Jeg er i hvert fall slik som person at det er bedre å være på den sikre siden og sjekke en gang for mye en for lite, men det var ikke den tankegangen jeg hadde før mamma fikk kreft. Hos gynekologen begynte jeg å bli superstresset fordi det er virkelig ikke behagelig å ligge der med beina spredd og fiffi i fri luft, hahah!! Det er så ubehagelig, likevel vet man jo at de jobber med det hver dag og ser alle nedentil.. så det får man bare tåle. 

Jeg tok celledelingsprøve og syns det var sykt ubehagelig.. det er jo noe jeg aldri har gjort før så den følelsen der har aldri kjent på. Det var utrolig merkelig, men ikke så vondt at man lager et nummer utav det. Hun tok også ultralyd om det er det jeg kan kalle det for av eggstokkene mine og de så helt fine ut, til og med mange egg der, så da var den verste delen over. Det er jo noe jeg kjenner mest på ettersom mamma har kreft i eggstokkene og generasjonene over der har slitt med dem. En lettelse mindre og en veldig takknemlig Ingrid. Ellers er det bare å vente på svaret fra celledelingsprøven. Jeg gruer meg så sjukt, men samtidig blir det godt å få et svar der også.. så nå håper jeg bare på det beste og krysser fingrene for fine resultater der også(!!).

12 kommentarer
    1. Jeg tenker det aldri er FOR tidlig å ta celle prøver. Er det seriøst noen som sier man skal vente til en hvis alder? Hmmm, det er skremmende… Forresten, det er celle prøvesvar du venter på. (ikke celledeling) Så får vi håpe det ikke er noe celleforandringer.

      1. Det er faktisk en grunn til at en bør vente. Det er fordi før en er 25 så kan celleprøvene vise celleforandringer UTEN at det er noe alvorlig som skjer der nede. Derfor bidrar dette til overbehandling som ellers ikke hadde vært nødvendige, og den gjør mer vondt enn godt.

    2. Jeg testet meg selv for 5 år siden (da var jeg 20 år) og fikk påvist celleforandringer. 2 år senere måtte jeg brenne av en bit av livmorhalsen på grunn av kraftige celleforandringer. Anbefaler alle å teste seg tidligere enn hva legene anbefaler. I dag er jeg 25 år og har hatt fine prøver de siste 2 årene! 🙂

    3. Jeg hadde celleforandringer for et år siden (da jeg var 21 år), men de var vekke nå på forrige test. Gynekologen sa det er utrolig vanlig med celleforandringer når man er under 25, de aller fleste er helt naturlige og er ikke farlige. Det er bare noen veldig få typer som kan utvikle seg til kreft.
      Så ikke få panikk om du har celleforandringer❤️

    4. Dette er så viktig at alle kvinner får gjort, celleforandringer kan komme i hvem som helst alder. Selvfølgelig større sjans etter fylte 25.
      Jeg tok celleprøve først da jeg var 26 og fikk påvist celleforandringer CIN2 og måtte ta vevsprøve(unner ikke min verste fiende sistnevnte). Dette har jeg gjort to ganger nå, celleprøve og vevsprøve. Hvis neste celleprøve fortsatt viser celleforandringer må jeg ta en operasjon kalt konisering. Så jenter, ikke vent! Vi har et godt støtteaperat her i Norge, bruk det! 🙂
      Og Ingrid, takk for at du deler, kanskje flere jenter kommer seg til en sjekk.

    5. Kordan kjentes det me prøve i underlive ? Kan du prøve og førklare 😂 æ har aldri hatt sex, så dærfør e æ livredd 😂 hahah !

      Kordan tar dæm prøve blandt anna ? Bruke dæm en kost eller nåkka ? 😂

      Klæm 💖

      1. Det kjentes bare veldig ubehagelig, jeg aner ikke hva de bruker for å ta prøven i underlivet, men de går inn med en tang tror jeg også tar de en liten bit av livmoren.. det går kjapt, men man blir litt kvalm på en måte. Det er bare ubehagelig rett og slett <3 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare følelsen utenom at det ikke er noe digg, men alle klarer det også går det fort.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg