DE KUNNE HA TATT LIVET MITT

@Stavangeruniversitetssykehus

.. hva skal man si? Tror de aller fleste ikke fikk sjokk da jeg skrev at jeg har fått diabetes noe som er heeeelt utrolig. Jeg har først og fremst lyst til å takke alle dere som har tipset og rådet meg om å komme meg til en lege for å sjekke om jeg muligens kunne ha diabetes. Det gjorde jeg og det hadde jeg! Jeg har også lyst til å takke alle dere som har skrevet til meg og jeg har prøvd å svare så godt jeg kan, men har dessverre null energi til å gå gjennom alle kommentarene enda, men det er selvfølgelig noe jeg skal få til med tiden, først må jeg bli Ingrid igjen.

Det har vært et hektisk døgn, først får jeg vite at jeg har diabetes, deretter var det bare til å begynne å stikke på nåler og komme i gang for at jeg skulle få lov til å dra i bryllup. Dersom jeg ikke hadde klart å stikke meg selv og sette insulin injeksjoner på egenhånd hadde jeg heller ikke fått dratt i bryllupet og nå er jeg evig takknemlig for at jeg 1. ikke er redd for sprøyter og 2. for at jeg gikk 1,5 år på sykepleien og har litt erfaringer rundt det. 

Bryllupet i seg selv var stort og det er en dag jeg aldri kommer til å glemme. Tross for alt kaoset med å måtte lære meg å stikke pluss mye annet på et par timer var det virkelig verdt det og jeg hadde en svært minnerik dag. Tenk at jeg fikk med meg bryllupet til Andrè og Christine dagen etter å ha fått en alvorlig og livsendrende diagnose, nemlig diabetes. Jeg ler faktisk litt når jeg skriver dette for hvor mye har ikke jeg gått gjennom av drastiske forandringer det siste året? Jeg som trodde alt gikk oppover og vipps der var det en stor nedgang atter en gang. Jeg føler virkelig at jeg lever i en berg og dal bane som er større en de aller fleste sin de siste året og nå takler jeg dette bedre en noen gang! Dette er helt vanlig, legene har stålkontroll og jeg skal da klare å venne meg til dette med diabetes på lik linje som det å bæsje for å være helt dønn ærlig med dere. Heldigvis var det ikke noe verre tenker jeg.. men det kunne ha gått ordentlig galt for man skal virkelig ikke gå rundt med en uoppdaget diabetes. Jeg har hatt høyt blodsukker i flere måneder har de klart å finne ut og et “normalt” blodsukker for meg var over 16.. noe som er veldig høyt. Tenk at jeg har hatt det slik i flere måneder og ikke fått symptomene så tydelig før for 2 måneder siden. I 2 måneder drakk jeg flere liter vann, våknet hver eneste time med sprengfull blære om natten for også måtte springe på do. Jeg hadde lite søvn, var helt tørr i munnen og merket at noe var galt.

Er det en ting som er sikkert så er det at jeg er glad jeg fikk den hjelpen jeg fortjente. Jeg dro til legevakten i Bergen fordi jeg merket at noe var galt og kom dit med tydelige symptomer og de mest vanlige for personer med diabetes. OG BLE HJEMSENDT. Det kunne ha drept meg. Jeg kunne ha kommet i koma og det som sårer meg mest er at jeg verken ble sett eller hørt. Jeg ble ikke tatt på alvor og jeg BA om å få et stikk i fingeren for å sjekke blodsukker da alle sa jeg mest sannsynligvis hadde diabetes. Fikk jeg det? Nei, det var for stress for meg. Meg av alle ting. Det var jo jeg som ba om dette og vet dere, det som var mest stress for meg var å ha disse symptomene, ikke å få et stikk i fingeren og et liv i behold. 

Man skal ta mennesker som merker store forandringer med kroppen sin seriøst og jeg ble ikke det. Blodsukkeret mitt lå på over 21 en periode og jeg kunne ha fått forgiftning og gått inn i dyp koma. Så, merker du slike symptomer.. kom deg til legen og be om et stikk i fingeren, det koster deg og legen 5 sekunder ekstra og et menneskeliv i god behold. Jeg er så satt ut jeg!! Håper de får orden på den legevakten i Bergen og tenker mer over at man ikke må komme inn med blod i ansiktet, haltende og gråte for at man skal få hjelp, men at man faktisk også får hjelp dersom man ser “vanlig” ut. Det er så vondt og skremmende og vite at dette kunne ha gått ordentlig galt og i verste fall ende opp med døden for min del.

Auch.. dette er stikkene mine etter et døgn med diabetes.. skulle så gjerne ønske at jeg ikke fikk dette.

Tenk at denne baggen her blir min nye følgesvenn på lik linje som mobilen min, det er så sjukt.

34 kommentarer
    1. Huff, det er ingen gøy beskjed å få! Fikk selv diabetes 1 da jeg var 18 år. Men nå kommer du iallefall til å føle deg så mye bedre fremover! ❤️

      Skriv gjerne til meg på Instagram hvis du vil snakke med en diabetiker, heter «odavaar» der 😊

      God bedring! ❤️

      1. Husk at diabetes type 1 er den du er født med eller får som barn. Type 2 er den man får når man er eldre. Ser det er flere som blander her 👍

    2. Hørres helt crazy ut, men skal du anmelde dem i Bergen på noen måte? Det de gjorde er ganske alvorlig og det kan være flere tilfeller av dette med mennesker sitt liv står i fare fordi de ble sendt hjem

    3. Huff det e ingen sjekk beskjed å få! Jeg fikk diabetes 1 påvist i mai i fjord. Men du kommer til å føle deg mye bedre når du får ting litt mer på plass💕skriv gjerne til meg på insta hvis du vil snakke med en diabetiker, heter « stine13».
      Masse god bedring💕

    4. Jeg gikk til legevakten pga plutselig dårlig syn. Ble sendt hjem og de sa det bare var migrene og noen ganger blir synet dårlig. Gikk flere måneder og trodde jeg hadde migrene og derfor synet ble dårlig. I mai fikk jeg en øyesykdom som gjør jeg blir blind. Ikke kjekt og få slike sykdommer.. håper virkelig legene i Bergen kan skjerpe seg litt. Masse god bedring til deg Ingrid!

    5. Utrolig godt du ble tatt på alvor i Stavanger ! Diabetes kan være skummelt hvis det ikke blir oppdaget. Mistet selv et nært familiemedlem på grunn av uoppdaget diabetes så jeg krever at de tester blodsukker hver gang jeg er hos legen. Det er godt å være sta og stå på sitt! Masse lykke til videre og husk at det er ikke et hinder, bare en liten ekstra utfordring 😉

    6. Om du synes det er vondt og ømt så kan du spørre om du kan få stikke i armen i stedet! Fingrene er jo selvfølgelig helt presis, men akkurat når du skal spise og sånn så går det fint å stikke i armen. ( men hvis de mener du skal gjøre det i fingrene er det jo helt ok) bare det blir ømmere å ta på ting senere… Hilsen en med diabetes❤️

    7. Denne saken er faktisk ganske alvorlig..Burde nesten kommet på nyhetene og Bergen legevakt burde fått en offentlig skandale, det er det eneste som kan skjerpe rutinene der. Husker jeg var der med lungebetennelse. De ville ikke gi meg noen medisiner fordi jeg ikke hadde høy feber der og da, men det var pga jeg hadde tatt paracet. Jeg følte jeg måtte kjempe for en lungesjekk, og da legen hørte på lungene var det liksom «Ja greit, okey då…Du skal få antibiotika…»

    8. Hei igjen!
      Jeg syns det er så interessant at du har fått diabetes! Haha, leste bloggen din før men det blir mer interessant å følge deg og diabetesen nå:-)
      Håper du skriver mye om det på bloggen, og hva slags behandling du velger (sensor, penner, pumpe). Sensor er forresten et must når man har dia, gjør hverdagen myyye enklere og du slipper å stikke deg før hvert måltid for å sjekke blodsukkeret. Hadde jeg vært deg ville jeg undersøkt litt rundt hva du kan velge:-)
      Maasse lykke til!!👏🏻

    9. Hei. Jeg jobber med flere som har diabetes. Og i stede for å stikke deg kan du få ett apparat på armen som sier i fra til deg når du må sjekke blodsukkeret ditt. Den er dyr har jeg hørt men hun ene på jobben min er veldig fornøyd med den. Lykke til med diabetesen din. Trist å se disse på legevakten ikke gjøre jobben sin. Her i follo så må man smøre på 10kg ekstra for å få fortere hjelp. Jeg møtte en gang en mann på legevakten som satt der i 4 timer. Hørte han gikk på cellegift, blodfortynnende medisiner og blødde. Han var veldig lite imponert av legevakten da…

    10. Broren min gikk 8 mnd med diabetes 1 uten å ha merket noe som helst. ( sykehuset regnet det ut ). Dem siste 2 mnd merket han at han hadde trang til å måtte drikke konstant. Løp opp og ned til toalettet og så påan igjen med å drikke mere vann. Dem siste to ukene før han fikk diagnosen, raste han ned 13 kg på 14 dager. Da ble han haste innlagt på sykehuset. 15 år gammel! Blodsukkeret hans var på 34 å vi fikk beskjed om at det er et under at han fortsatt levde / lever. Legene var helt i sjokk ettersom det er veldig skjeldent at man går så lenge med så høyt blodsukker uten å ha merket noe. Han har nå fått pumpe på magen. Det er så vondt å tenke på at jeg kunne mistet en bror i så ung alder. Men takk Gud for at han var Max heldig og ikke havnet i diabetes koma / død.

      Så pass på deg selv nå Ingrid, du må virkelig ta hennsyn til diagnosen din❤️Stooor klem

    11. Hei! Man kan få operert inn en sensor i armen som man scanner med en annen måler så man slipper å stikke seg i fingeren hver gang.

    12. Synes det er synd at så mange sykehus osv, ikke tar slikt på alvor, når man kommer med problemene sine.
      For sirka et år siden mistet jeg et familiemedlem, fordi vedkommende ikke ble hørt for 7, snart 8 år siden. Istedenfor å gi hjelp, ble det heller til det samme som skjedde med deg. Sendt hjem. Sendt hjem med smertestillende, fordi de mente det ville gå over. Dette var ikke diabetes, men en bakterie som en uke etter første tur til sykehuset, endret alt.

      Jeg er utrolig glad på dine vegne, at du kom deg til en plass hvor du ble tatt imot, og tatt vare på. Ingen fortjener å ikke bli hørt. Stå på, dette klarer du! Ønsker deg alt godt, og lykke til videre.

    13. Jeg ble diagnosert med diabetes i februar i år i en alder av 20. Var drit å tenke på at jeg måtte ha med meg blodsukkerapparat rundt meg hele tiden. Etter hvert fikk jeg greie på at jeg kunne søke om en sensor(DexcomG6). Den festet jeg på magen hver 10ende dag, og jeg kunne koble den til telefonen. Etter jeg fikk den stikker jeg meg kanskje max en gang i uken. Det hjalp noe sinnsykt. Anbefaler å høre med diabetessykepleier eller fastlege om denne. Gjør hele diabetesen 10 ganger lettere. Lykke til!

    14. Lurt å skrive hvilken type diabetes du har fått. Alt for mange tror dia 1 og 2 er det samme. Stor forskjell der. Spør meg om du lurer på noe. Hatt type 1 i 19 år, fikk det da jeg var 13. Det kommer til å gå bra 😊 vi lever heldigvis i 2019 og det er mange gode hjelpe midler der ute 👍🌺

    15. Hei, Ingrid. Utrolig trist at du ikke har blitt tatt på alvor med de symptomene du har hatt da det er svært klassiske symptomer på DIA 1. Du burde sende inn et avvik på systemsvikt. Dette er ikke for å ta legevakten, men for å unngå at en slik situasjon oppstår igjen. Det er kanskje litt å ta fra din side og si at de kunne tatt livet dit da du mest sannsynlig har gått med dette over en lang tid uoppdaget. Det er ofte to sider av en sak. Dette skulle kanskje vært tatt med de personlig og ikke offentlig da legevakten i Bergen IKKE kan forsvare seg på grunn av taushetsplikten. Håper du ikke tar dette som at det kun er kritikk mot deg, for det er det absolutt ikke💘 God bedring og lykke til. Dette klarer du, så sterk som du er!

    16. Hei Ingrid 🙂

      Jeg fikk selv diabetes 1 i en alder av 27 år. Jeg har nå hatt det i to år. Livet endret seg bokstavelig talt over natten. Det er mye du skal sette deg inn i og du kommer nok til å føle at ting er håpløst til tider. Det er lov! Det er heldigvis en sykdom man kan leve godt med så lenge man tar visse hensyn. Jeg har det fint idag. Stå på og ikke mist motet!
      Alt kommer til å gå fint. Ønsker deg alt godt.

      Mvh Caroline

      1. Husk at diabetes type 1 er den du er født med eller får som barn. Type 2 er den man får når man er eldre. Ser det er flere som blander her 👍

    17. Spør legen om du kan få de nyeste målerne og apperatene.. jeg brukte akkurat sånn som du har med strips når jeg gikk i barnehagen. Idag har jeg et apperat som ikke trenger noe strips eller tilbehør, trenger bare å bytte en slags «Kasett» etter den har målt 50 ganger. Nå bruker jeg ikke den til og med, siden jeg har en sensor på armen som er som et klistremerke. Med den kan du se blodsukkeret på mobilen, der du kan stille inn om du vil ha «alarm» om det blir for høyt eller lavt. Dette er den nyeste versjonen og du kan også dele det med for eksempel Henrik. Den heter Dexcom G6 som du også kan finne videoer av på yt. Har hatt en gamlere sensor før det, men da måtte du ha med deg en liten svart greie i tillegg som ikke kunne være mer enn 4 meter vekke fra deg. Håper du deler hva du til slutt begynner med❤️ Du er sterk!

    18. Hei Ingrid! For en utrulig trist beskjed å få.. jeg har en lillesøster på 12 år som har hatt diabetes type 1 siden hun ble født. Hun ble diagnosert da hun var 6mnd. Vi i familien har lært utrulig mye og alt handler om vaner, og det å lære seg selv å kjenne på kroppen når du har høyt og lavt blodsukker. Ta godt vare på deg selv om ta deg god tid til å lære deg alt som følger med. Heldigvis klarer man å leve fint med sykdommen å kan spise akkurat det samme som de andre bare at du må gi insulin. Masse lykke til <3

    19. Ser mange tipser om sensor noe jeg også vil anbefale på det sterkeste, men ser på bilde av blodsukkerapparatet at du har engangsnål du stikker med i fingeren. De er helt forferdelige og er 10 ganger vondere en de som pleier å følge med blodsukkerapparatet.

    20. Så trist at du har fått diabetes, det er virkelig noe jeg ikke unner min verste fiende. Jeg er “bare” pårørende til en diabetiker, men har jo da sett på nært hold hvordan sykdommen er. Håper du kan bruke din stemme til å opplyse om diabetes, da til og med helsepersonell ikke tar sykdommen nok på alvor, og alt for mange tror at diabetes type 1 også er “sukkersyken” og kommer av at man har hatt feil kosthold og derfor er “skyld i det selv”. Helt forkastelig at de ikke kan ta blodsukkeret på alle som er innom legevakta/legekontoret, det kan faktisk redde liv!

    21. Dette MÅ du ta videre.
      Kontakt TV2 om du har energi. Eller få hjelp av de rundt deg.
      Dette er uakseptabelt.

      GODT noen har tatt deg på alvor!

    22. Hei! Er sykepleier, og får vondt av å se på fingrene dine! Det er vondt med mye stikk. Derfor jeg vil komme med ett tips som en av pasientene mine sa her en dagen.
      Blodsukkermåling kan også gjøres i øreflikken, det skal være mindre vondt og en «nødløsning». Denne pasienten kunne fint bruke øredobber.

      Trist å høre om hva du har vært gjennom! Mye god bedring!

    23. Sjekk ut med legen din etterhvert om freestyle libre flash glukosemålingsystem kan være et alternativ. Mange jeg ser til daglig i jobben min som sykepleier bruker slike apparat for å slippe all stikkingen i fingertuppene. Lykke til 🙂

    24. Det er bra du har fått rigtig diagnose, men å skylde på Bergen legevakt for alt galt er feil. Du kom ikke med noe nyoppstått/akutt på en SØNDAG! Ja, de skal fungere som et fastlegekontor for de som ikke har, men som du kanskje også vet, har ikke et fastlegekontor åpent en søndag. Selvfølgelig må alle få hjelp når en trenger det, men en må også forvente at de som har akutt sykdom får hjelp først. Man kan ikke komme først i køen bare man har ett navn og får medieoppmerksomhet!

      1. har ikke skyldt alt på dem, men de gjorde ufattelig store feil, og det å ikke journalføre besøket er helt krise. Jeg driter i hele køen og hvor mange som er der. Selvfølgelig skal de prioritere akutte ting, har ikke sagt noen ting om det, men når jeg blir behandlet dårlig, gjort narr av, sammenlignet med andre uten å bli sjekket, hjemsendt for å ha tvangstanker og ikke blitt journalført blir dette en sak og det at jeg er en offentlig person gjør at media blir ekstra interessert, det kan ikke jeg noe for, det er de selv som kontakter meg. Jeg har aldri nevnt noe om å komme først i køen, dette blir for dumt.

    25. Er du tjukk i hodet? Diabetes er en livsfarlig sykdom dersom man ikke får tilført insulin til blodet. Man kan rett og slett få for høyt blodsukker og dø, så hu har akkurat like mye rett til å få hjelp som alle andre med «akutt» sykdom. Vil si det er viktigere å behandle en person med livstruende sykdom, enn en som har fått streptokokker eller har brekt beinet sitt. Sorry not sorry, for det handler om riktig prioriteringer.

      Moren min har diabetes, og som pårørende kan jeg skrive under på at det er kanskje en av de verste sykdommene å leve med- merk, EN AV DE, for jeg vet det er mange andre sykdommer som påvirker en person enda verre. Man vet ALDRI når man blir syk, og siden denne diagnosen er ekstremt individuell så er d ikke alltid det hjelper meg litt mat, eller litt ekstra insulin for å holde blodsukkeret stabilt. LES OG LÆR om sykdommer før dere uttaler dere om noe dere tydeligvis ikke har peiling på. Du er flink Ingrid, kjempe flink- og det mener jeg.

      Hilsen en som har levd rundt en diabetiker i 23 år, og er i overkant engasjert og nysgjerrig på denne diagnosen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg