BLE TVUNGET TIL Å SI OPP JOBBEN MIN

Nå er det over ett år siden noe av det vanskeligste i hele mitt liv skjedde.. dette er noe jeg aldri har fortalt dere tidligere.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne dette innlegget da jeg har prøvd å skrive det en million ganger før, men det føles bare ut som jeg forklarer ting feil og at det kan tolkes utrolig feil, noe jeg ikke ønsker. Jeg vil ikke henge ut noen med å skrive dette, likevel handler denne bloggen om livet mitt og det som skjer på godt og vondt.

I fjor startet året på sitt beste og som dere sikkert vet så endte det ganske tøft med at mamma fikk påvist kreft og det ble slutt med meg og min tidligere eks. Poenget er at livet etter Paradise Hotel er ikke en drøm for alle. Livet mitt var faktisk en drøm selv om negative ting skjedde – nettopp fordi jeg var flink til å håndtere situasjonene og være åpen om de, likevel var det ikke alt jeg turte å dele med dere. Jeg ble tvunget til å si opp jobben min på sykehjemmet jeg jobbet på. Dette er en situasjon jeg aldri ønsker å komme borti igjen fordi det var rett og slett helt jævlig. Etter deltakelsen min på Paradise Hotel fikk jeg høre at jeg ikke hadde moral og verdi i livet som kunne være med på noe slikt som, ja, nettopp, Paradise Hotel. Jeg fikk også høre at jeg måtte ha hatt en dårlig barneoppdragelse og at sjefen min selv sine barn aldri hadde fått lov til å være med på noe sånt. Da jeg fikk vite dette ble jeg helt satt ut.. for tenk at en ferdig utdanna sykepleier med spesiell videreutdanning innenfor omsorg og slikt som vi lærer på sykepleien kan sitte å si noe sånt til et annet menneske? Det kommer jeg aldri til å forstå. Igjen – vi mennesker er forskjellige og det er greit. Dette her skjedde i påskeferien i fjor da jeg var i Nord Norge og aldri før har en ferie vært så forferdelig. En telefonsamtale til mamma ble til en tårevåt og forferdelig vond samtale der mamma også måtte vitne til at sjefen min syns jeg hadde hatt en dårlig barneoppdragelse.. hvordan? Hun kjente meg godt i jobbsammenheng og ja – jeg var kjempeflink i det jeg gjorde, men hun kjente meg aldri på privaten og det å uttale seg om andres liv på den måten fordi jeg som da var 20år selv hadde bestemt å delta på dette programmet er ikke greit. Det var mitt valg, ikke mamma eller pappas valg.

Jeg kunne ha skrevet evig om dette og det er nok derfor jeg aldri får ut innlegget. Det er så mye jeg vil si, men som jeg ikke klarer å sette ord på. I hvert fall, jeg sa opp fordi jeg ble presset til det gjennom denne telefonsamtalen i påsken. Enten måtte jeg si opp eller så sparket hun meg. Okei? hun hadde ikke lov til å sparke meg før hun gikk gjennom sin leder igjen, men dette fant jeg utav i ettertid. For det andre hadde jeg ingen advarsler og slik fordi jeg var flink på jobb! Det var en trussel og en oppsigelse som måtte leveres på grunnlag av at sjefen min rett og slett ikke tolererte PARADISE HOTEL. Hun mente at pasientene som var ekstremt demente kunne se meg. Unnskyldninger på unnskyldninger som aldri stoppet og jeg lyttet. Hva skulle jeg gjøre da? Man blir svært usikker på reglene og hva man har lov til når man er ansatt og det er her problemet ligger. Fordi dette skjer garantert ikke bare meg, men MANGE. Jeg er helt sikker på at flere yngre – og voksne blir utnyttet uten at de er klar over det. Vi blir truet og fortalt ting som ikke er sant for at dette skal gå til fordel for sjefer. Som en avslutning på denne telefonsamtalen fikk jeg høre “det kommer til å bli enkelt å dekke vaktene dine, Ingrid”. Hyggelig.

Nå håper jeg bare at dere som leser dette kanskje leser gjennom litt regler og ikke minst kontrakter for arbeidsplassen deres og ikke la dere bli utnyttet. Sjekk hva dere har rett på, sjekk lønnen deres og ikke vær redd for å spørre andre om det er noe angående jobb og slikt dere lurer på – tro meg.. det er så jævlig viktig. Hadde jeg visst mer om dette hadde jeg aldri sagt opp den gang gjennom trusler, men faktisk funnet ut av hva som var riktig og galt i denne sammenhengen. For et år 2018 var..

15 kommentarer
    1. Du burde virkelig dele sånne ting som offentlig person. Det er så viktig og så utrolig urettferdig. Jeg kan ikke tenke meg at om du hadde vært en mann at det samme hadde skjedd.. For de kan jo ikke være umoralske eller horer, det er jo oss kvinner som gir oss selv over til dem. Høres kanskje veldig sexistisk ut mot menn, noe jeg forsåvidt ikke er, men jeg har opplevd så mye som ikke hadde hendt hvis jeg var en mann og det suger. Jeg mista feks nylig masse av vaktene mine på jobben min fordi jeg ble gravid, det er for det første ikke lov.. Men de grunnla det med at de trengte en som kunne litt mer i jobben enn meg?? Veldig tilfeldig hmm.. Det var ikke lenge etter jeg fortalte om graviditeten. Så jeg fikk dritvaktene ingen andre ville ha til overs, er ikke så mye jeg kan gjøre med det akkurat. De sa meg ikke opp for det hadde blitt feil med tanke på nyheten min, men de tok en snarvei og ga meg en mindre jobb på restvakter. Du kan jo tenke deg hvordan det er om jeg skulle søkt nye jobber nå, tror du jeg hadde fått jobb når jeg skulle føde om noen mnd og trengte ett års permisjon?? Nei, tror ikke det. Det er ikke lov, men hvem skal ta folk i å vurdere det i et jobbintervju. Jeg skjønner godt hvorfor folk mener at man burde ha en «stabil» jobb før graviditeten, for man blir jo faktisk urettferdig behandla.

      Ok sorry jeg sona litt ut fra innlegget, ca. Det er litt det samme, for jeg følte meg skikkelig dårlig om meg selv. Jeg følte jeg ble skikkelig tråkka på som kvinne. Utrolig urettferdig, blir provosert av det du skriver, samt min nylige opplevelse så det smalt litt.

    2. Dette var et sterkt innlegg fra deg, Ingrid! Jeg setter pris på at du deler dette. Som du skriver, er du sikkert ikke alene om å bli behandlet slik av en leder. Det er mange ledere der ute i arbeidslivet som er opptatt av å redde sitt eget skinn. Dessverre går ivaretakelsen/ behandlingen av deres ansatte på bekostning av dette.

    3. Mente ikke å høres sur ut eller negativ mot deg 💜 Jeg ville bare forklare min opplevelse og at jeg føler med deg, og er helt enig. Og når du deler slike ting så gir det meg faktisk litt støtte, for det skjer med så mange andre og vi trenger de historiene for å endre på det, mi må skriiiige det ud på sosiale medier så folk ikke tør å kødde med oss til neste gang og gjøre folk oppmerksom på hva som faktisk skjer ENDA selv i 2019… 😊

    4. Først av alt: Paradise-deltagelse er IKKE oppsigelsesgrunn, om det så skulle vært ønsket helt til øverste sjef!
      Du tar imidlertid opp noe jævlig viktig her; Folk har generelt null peiling på hvilke lover som gjelder og hvilke rettigheter de har, og dette gjelder faktisk like fullt for de som er 20 som for de som er 60..
      Uansett hvor flinke og lovlydige vi er, kan vi nemmelig brått oppleve å bli valset over av autoritetspersoner, slik du opplevde her. Alle burde dermed i det minste sørge for å ha ei lovsamling hjemme. -Og hva angår de (mange) lovene hvor en eller annen tolkning er involvert; Kontakt en advokat asap for råd og eventuelt bistand! Det samme gjelder dersom du får følelsen av at de det gjelder ikke tar deg på alvor når du legger frem lovbestemmelsene på området. -De vil nemmelig høre på advokaten!

    5. Advokat er drittdyrt, særlig for folk som ikke er fagorganiserte. Man kan begynne med Arbeidstilsynet og få råd og informasjon,- mange av lovbruddene i arbeidslivet hører nemlig under dem.
      Er man fagorganisert, går man til organisasjonen, for der får man advokathjelp.
      Du skulle ikke ha vært utsatt for det der på den arbeidsplassen samme søren hva den ufyselige pleieren sin personlige mening om Paradise Hotel er. Jeg synes heller ikke noe om konseptet, men så lar jeg også være å glo på det. Det lille jeg vet, har stått i artikler på nett. Den moraliserende pleieren har tydeligvis nistirret på skjermen. Jeg har ellers en mistanke om at enkelte demente kanskje hadde moret seg litt om de hadde fått med seg ting. 😁
      Det har ellers null og niks med “dårlig barneoppdragelse” å gjøre. Da kan man jo heller lure litt på oppdragelsen til den pleieren, siden hun satt der og tråkket og trampet en ung person ned på den måten. Det minner om psykopatisk adferd.

    6. Så sykt bra skrevet!! Et tips til alle unge spesielt der ute som kommer inn i stor bedrift! Der er det mange som blir utnyttet. Jeg selv jobber i espresso house og jeg som mine 10 andre kollegaer skal slutte. TIL ALLE UNGE, hold dere unna espresso house og pass på i store bedrifter. Mange av de utnytter hver og en lov i arbeidsmiljø loven til du tar de. Nettopp fordi du er UNG, og de prøver seg til du tar dem. Og motstand? Nei da er det skriftlig advarsel. Men stå på unge og voksne! Pass på du jobber det du har rett på, får den hviletiden du har rett på, lønnen du har rett på, og generelt blir behandlet den måten du har rett på.

    7. Veldig bra og viktig innlegg Ingrid. Håper det blir publisert i aviser og snakka om av
      politikere, slik at ting kan bli bedre, for dette var en forferdelig behandling av en ansatt.
      Du er modig og tøff som skriver om dette, og det er noe som skjer flere enn deg.

      Jeg er veldig lei meg for at du som en ung jente blir møtt og snakka til på dennemåten❤️
      Heldigvis så tror jeg ting endrer seg etterhvert i måten folk blir møtt paa, men det vil nok ta
      litt tid før en ser at ting blir bedre, men jeg er sikker på at det går rette veien. Jeg har noen
      opplevelser i livet som ikke er så gode, og har derfor tatt noen kurs og diverse innen helse, og jeg opplever at det blir tatt fatt i det hvordan barna blir møtt i barnehagene, personell blir lærte opp og får mer kunnskap om det. Så jeg tror at opplæringen på skolene og må endre seg til det bedre etterhvert. Jeg hadde en som var utdanna helsesøster på et kurs, hun var helsesøster for ungdom- og videregående skole tidligere. Etter at hun hadde tatt denne utdanningen gikk hun ut på facebook og beklaga seg hvordan hun hadde møtt de unge, for nå visste hun at det ikke var den rette måten. Så det er nok litt den gamle skolen og hvordan en har hatt det i heimen med foreldrene sine.

      Siste avsnittet ditt er superviktig👏👏👏

      Viktig med det siste avsnittet ditt👍

    8. Uff, forferdelig å måtte oppleve noe sånt.
      Hvordan var du ferdig utdannet sykepleier som 20-åring? Med videreutdannelse?
      Tenker du å jobbe som sykepleier igjen?

      1. Tror hun mente sjefen var ferdig utdannet og hadde vidre utdannelse. Ikke henne selv. haha Ettersom hun sa «for tenk at en ferdig utdanna sykepleier med spesiell videreutdanning innenfor omsorg og slikt som vi lærer på sykepleien kan sitte å si noe sånt til et annet menneske?» så tror jeg hun refererer til seg selv som « et annen menneske» kan hende jeg mistolket:)haha

    9. Noe lignende har også skjedd med meg. Ble anklaget for å stjele fordi det manglet penger i kassen på slutten av dagen, noe som overhode ikke stemte! Jeg brukte ikke min egen kasse utelukket fordi min ble brukt til opplæring av en ny ansatt. Jeg brukte derfor hovedkassen, slik minst 2 av de andre ansatte også gjorde. Dagen etter fikk jeg beskjed om at de andre ikke stolte på meg og at jeg måtte slutte. Jeg ble HELT i fra meg. Verste jeg noensinne har opplevd… mistet omtrent alle vennskapene mine fordi jeg var så redd for at de skulle tro på sjefen min og ikke meg. Fikk også beskjed om å legge ut en forklaring på Facebook ansatt gruppen, såkalte gjorde jeg ikke det. Sendte inn klage til Arbeidstilsynet, men til dags dato er jeg enda livredd for at noen faktisk har trodd på løgnen til min tidligere sjef.

      Forresten var det også kameraovervåkning ved kassene som kunne bevist at jeg snakker sant, men det tenkte jo såklart ikke jeg på før i ettertid.

      Helt forferdelig hva autoritær personer tar seg til rette til…

    10. Har ikke lest dette innlegget før nå, men det første jeg tenker er at en tabloidavis kanskje hadde vært interessert i å skrive om dette? Da blir oppførselen til sjefen din kjent for mange, og kan skremme henne fra å behandle mennesker slik igjen! Håper du sender en mail til VG, Dagbladet, TV Norge, Side2, osv. Det blir rett og slett for dumt å oppføre seg slik uten at det skal få konsekvenser for sjefen din…

    11. Hei jeg jobbet på dette sykehjemmet, og jeg ber deg om å gå ut med ett innlegg på Jærbladet. De fleste på jobb frykter sjefen. Derfor går de ikke videre!

      Det hadde gjort slik at flere hadde turt å si ifra og da får sjefen sparken!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg