VI JENTER ØDELEGGER OSS SELV

 

Annonse ⎮ Lenker fra Nelly

TOPP HER


Hvor skal jeg begynne?

Jo, vi jenter ødelegger oss selv.
Kanskje vi jenter er en sykdom? Jeg vet ikke.

Jeg skal virkelig ikke ta alle jenter under en kamp her, men det jeg kommer til å skrive om nå er noe jeg tror flere jenter kan kjenne seg igjen i både på godt og vondt.

Viss jeg skriver disse ordene her:
Utseende, press, hårsåre, mistenkelige, sammenligninger

Er jeg helt sikker på at dere vet hva jeg kommer til å skrive om og dere tenker nok med engang at dette er relevant for innholdet. Vi jenter bryr oss utrolig mye om alt og ingenting, vi er opptatt av hvordan vi ser ut, om vi er bra nok, vi føler oss aldri fine nok og vi kunne hatt en mastergrad i det å sammenligne oss selv med andre jenter, men er vi egentlig bare usikre?

Jeg er ingen ekspert eller har et fasitsvar og komme med, men jeg vil allikevel si min mening om hvor sykt dette er og jeg er faktisk en av disse personene selv. Sosiale medier er en stor del av vår hverdag, noe som er positivt og negativt på hver sin måte, vi kan ha kontakt med andre mennesker, vi kommuniserer mye kjappere og lettere med andre, men så har vi også alt som følger med og utvikler seg ved siden av. Denne utviklingen er blant annet med på å kunne gjøre at jeg sitter her nå og skriver dette innlegget. Hadde det ikke vært for sosiale medier hadde heller jeg aldri hatt en blogg som jeg kan formidle og dele ting på. Utviklingen er skummel og jeg tror at dette er med på å øke presset blant oss unge jenter. Vi kommer aldri til å slette Instagram eller Snapchat selv om vi alle vet at det er utrolig mye press gjennom dette. Det finnes så utrolig mange andre ting en sosiale medier også som kan være med å påvirke oss jenter, men hva er det? og hvorfor er det ingen som gjør noe med det?

I Norge har vi det relativt bra og tenk den muligheten vi har til å gjerne gjemme bort et par kviser, arr, og mye mer med sminke, vi kan ta på oss vippeextention som gjør at vi får enda mer vipper, vi kan ta solarium/selvbruning for å bli enda brunere, vi kan legge på negler som gjør at vi får enda finere negler, vi kan ta operasjoner som gjør at vi endrer noe personlig ved oss selv, vi kan bleke tennene for å få dem enda hvitere. Hva er det vi ikke kan gjøre i dag, lurer jeg på? Vi kan nesten gjøre noe med ALT.

Jeg vet at jeg har en Instagramkonto, jeg vet også at jeg legger ut de bildene jeg liker best av meg selv og de tingene rundt jeg liker best, som nye steder eller nye ting jeg har kjøpt/fått. Jeg tar flere titals med bilder, for også sitte i flere timer og redigere de bildene jeg syns er finest av meg selv. Jeg redigerer meg gjerne brunere enn det jeg er. Til slutt publiserer jeg et av hundre bilder på sosiale media for å få en slags aksept av andre og ikke minst for å vise alle andre der ute hva jeg gjør, hvordan jeg “ser ut” og hvordan jeg har det i mitt perfekte liv”Jeg føler at vi prøver å fremstille ting så perfekt som mulig, selv om vi alle vet at det er langt i fra virkeligheten. Jeg hater det ordet og jeg har skreve om det tidligere. Ingenting er perfekt. Ingen er perfekt. I utgangspunktet er det jo nesten ikke slik jeg ser ut lengre, etter hundre bilder med redigering, sminke, falske negler, falske vipper også videre. Og det er greit det også. For i dag har vi en fantastisk mulighet til å kunne gjøre ting som det, men kjære jenter. Jeg har flere ganger kjedet meg i hjel, gått inn på utforsk på Instagram og sett utrolig mange vakre jenter og flere ganger har jeg tenkt “hun var pen” eller “jeg vil også være så flink til å sminke meg som henne” eller “jeg vil også se sånn ut” Det er feil. Husk at de jentene som du tenker er pene ser også på andre jenter igjen som er pene i deres øyner. Vi alle har forskjellige meninger om hva som er fint og derfor er det heller ikke et ord som heter perfekt. 

Dette er en ond sirkel som aldri kommer til å stoppe, med mindre vi jenter gjør noe med det. Vi er fæle til å sammenligne oss selv med andre. Jeg gjør akkurat det samme selv og er ikke stolt over det. Jeg vil ikke virke som en kjip jente som skal dra alle andre ned og skrive at alle er sånn som dette, men jeg tror at flere kjenner seg igjen. Jeg vil bare at vi jenter skal slutte å lage et eget press på oss selv om at vi aldri er bra nok, vi bør også slutte å sammenligne oss selv med andre fordi vi kommer aldri til å bli en annen person enn den personen vi selv er. Jeg syns at både sminke, negler og operasjoner har sine positive sider og jeg tar ingen side i den saken, men jeg syns det er viktig at vi jenter kan være stolte over oss selv fordi du er fin akkurat som du er og det er det ingen andre enn deg selv som kan ta fra deg. Ingen.

Vi er heller ingen sykdom, men vi må lære oss å takle problemer, møte motgang og stå for det. Har du ikke et Gucci-belte? Neivell, ingen bryr seg. Det er ikke det som er viktig. Vi må forstå at det livet noen poster på sosiale medier ikke er vårt liv. Hvem vet? For all del kan det være at de som fremstiller livet sitt “perfekt” hele tiden lyver. Vi har ingenting med det å gjøre og jeg tror at det aller beste for oss er å leve et godt liv, vi jenter ødelegger oss selv uten tvil, så vær så snill å tenk litt over dette. 

Vil du ha det bra med deg selv? Eller vil du hele tiden leve et liv hvor du prøver å være som alle andre? Jeg velger å ha det bra med meg selv.


Blogglisten
hits

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg