VI FORTJENER Å BLI HATET


Nå er det faen meg nok! 

Jeg klarer rett og slett ikke å stå på sidelinjen lenger å se på hva som foregår på nettet uten å si min mening. Det er nettmobbing jeg snakker om. Jeg husker utrolig godt tiden før jeg skulle reise ned til Mexico. Alle, absolutt alle sa til meg at jeg måtte forberede meg på å få hat, truende kommentarer og mennesker som ikke kom til å like meg. Det stoppet aldri.

Tenk at man må forberede seg på å bli hatet? Det er sykt. Jeg måtte forberede meg på hat uten at jeg hadde gjort noe som skulle få folk til å hate meg i utgangspunktet. Det finnes flere grunner til at enkelte personer sa dette til meg, men hovedgrunnen var fordi jeg valgte å være med på Paradise Hotel, jeg valgte å bli en offentlig person og jeg valgte å bli filmet 24 timer i døgnet. Det er da en selvfølge at kameraene vil fange opp når jeg er sint, lei meg og ikke minst glad. Paradise Hotel er et spill, det er et program som blir klippet til de grader, men de menneskene som er der inne er helt “vanlige” mennesker med forskjellige personligheter! Jeg forstår at de som ser på dette programmet har sine favoritter eller at de heier på noen mer enn andre, men det betyr ikke at man da har lov til å slenge dritt eller skrive usaklige ting om andre mennesker. Ting som blir sagt går mye på utseende og ting som er medfødt! Dersom man engasjerer seg i spillet som foregår så kan man heller kommentere noe om det på en saklig måte.

Er det slik dagens samfunn har blitt? Er det greit at man skal måtte forberede seg på å bli hatet fordi man velger å ta en vei i livet som ikke alle andre tar? Eller generelt til vanlig også? Jeg syns det er helt sykt hvordan samfunnet har blitt og at det skal være akseptabelt. Jeg syns ikke dette er greit og jeg skulle ønske at det snart tok en slutt.

Det som fikk begeret til å renne over for min del var etter gårsdagens episode hvor det oppsto en diskusjon mellom Newa og Julie. Det var en del ufine/usaklige ting i den diskusjonen som ble sagt dessverre, men det dere må tenke på er at ikke alt kommer med på TV. Vi lever som sagt der inne i flere døgn med kamera rundt oss og alt som blir filmet blir klippet ned til ca. 45 minutter. Newa og Julie skværet opp den dagen, men det er klart at noen ting kan man være bitter over i ettertid.  Jeg skal ikke snakke mer om dette fordi det har ingenting med meg å gjøre, men det som gjorde meg sint og såret var å se alt det hatet som kom ut på nettet etter den episoden! 

Jeg vet at man ikke skal oppsøke hat og vi har fått klar beskjed fra produksjonen om å ikke ha f.eks appen jodel. Er det en app jeg hater mest i verden så er det jodel. Jeg tror ikke det finnes en app som inneholder mer mobbing enn på denne. Det er utrolig trist. Den appen gjør at man kan skrive anonymt i tillegg og det er folk som ikke tørr å stå opp for det de mener i offentligheten, men bak en skjerm. Ting som blir skrevet der inne er forferdelige. 



Jeg har veldig mange meninger rundt dette temaet, men det er såpass sårt å jeg ønsker helst ikke å tråkke på andre sine tær. Jeg syns at det er viktig å ta det opp siden det er såpass relevant i dagens samfunn og i min situasjon. Når det går utover både meg og andre mennesker jeg er glad i er jeg nødt for å ta det opp. Det er ikke greit ovenfor noen i det hele tatt.

Jeg mener heller ikke at man ikke skal kunne få si og skrive sin mening på nett, men da skal det være saklig og ikke personangrep eller direkte mobbing. Det er flere som har fått drapstrusler som “gå å dø”. Andre kommentarer som blir skrevet er  “psykopat, hore, bitch, stygg” også videre. Det er noen ting vi som mennesker klarer å håndtere her i livet, men når man daglig får disse kommentarene slengt i ansiktet begynner man faktisk å lure på om man er psykopat eller en hore. Jeg er heldigvis en sterk jente som ikke tar til meg truende kommentarer som folk slenger eller påstår om meg, men alle mennesker er forskjellige så vær forsiktig med hva du velger å skrive på nettet, en dag kan det ha gått for langt.

Blogglisten
hits

29 kommentarer

Siste innlegg