MIN MENING OM DE NYE “BLOGGREGLENE”

VI BLOGGERE FÅR NYE STRENGERE ETISKE 
RETNINGSLINJER 

I dag snakket jeg med Stavanger Aftenbladet angående de nye etiske retningslinjene vi bloggere må følge som visst nok skal være mye strengere enn tidligere, dere kan lese det her. Selv syns jeg at de nye etiske retningslinjene er på sin plass og jeg syns det er fair at vi bloggere også får regler vi er nødt til å følge som alle andre arbeidsplasser. De nye retningslinjene viser jo også at blogging faktisk har blitt så stort at det kan defineres som en jobb (yrke), SÅ GØY 💕. Jeg ser foreløpig positivt på dette og tenker at nettopp dette kan være med på å gjøre jobben bedre og ikke minst kroppspresset mindre, med retningslinjer vil vi få en større og bedre oversikt over hva som er lov til og ikke lov til å dele. Faktisk så er det skikkelig deilig å ha noe man kan forholde seg til. Det jeg syns er dumt med de nye reglene er uklarheten – hvem defineres som influensere og bloggere? Hvor mange følgere og hvor mye penger må man tjene for at de nye retningslinjene blir ulovlige? Det finnes så sinnsykt mange forskjellige Instagram profiler med svært ulikt antall følgere som reklamerer for flere brands. Vil “bloggpolitiet” se bredere og inkludere alle? Eller kommer de til å følge nøyere med på de største profilene? Og hva er fasiten på en stor profil? Det er det jeg syns er uklart og selvfølgelig lurer jeg på hvordan de har tenkt å gjøre dette.

Noen av dere som har lest bloggen min vet at jeg er for operasjoner og har selv operert, men det betyr ikke at jeg kommer til å dele så mye mer om det. Det var noe jeg gjorde for min egen del i en alder av 20 år. Folk må få lov til å gjøre det de vil med sin egen kropp – tenker jeg. Reklamasjoner og åpenheten rundt operasjoner er noe jeg er imot fordi jeg vet at det er en stor påvirkningskraft og det er så kjipt, hvert fall med tanke på kroppspresset i dagens samfunn. Et av retningslinjene er at man ikke lenger skal reklamere for kosttilskudd, og det irriterer meg skikkelig. Gjelder kosttilskudd tran også da? Er det et kroppspress at man vil at ungen skal bli stor og sterk? Jeg vet ikke.

Jeg er spent på å se hvordan dette utvikler seg og hva som skjer videre i prosessen, foreløpig er jeg positiv til de nye retningslinjene!

1 kommentar
    1. Min reaksjon var ikke helt ulik din, tror jeg.. I utgangspunktet positiv, da jeg mener en mediekanal er en mediekanal, og at de samme retningslinjer bør gjelde for blader som blogger. Meeen.. Da jeg leste de, ble jeg imidlertid slått av hvor utrolig kort-tenkt det var! For det første, har de tydeligvis ikke fått med seg at ‘blogg-norge’ også består av 40, 50 & 60 åringer. Disse utøver ikke utseendepress, og iallefall ikke for tenåringer, men de er like fullt ‘influencere’. – Som 30 -something ser jeg tydelig hvor mye mer tyngde som ligger i det jeg uttaler nå enn for 10-15 år siden pga økt kunnskap & bredere livserfaring. På toppen av alt, er jeg, som var tøff i diskusjoner allerede som tenåring, blitt kvassere her oxo.. -Og det samme gjelder andre voksne. Vår påvirkning gjelder ikke nødvendigvis utseendet, men som en voksende gruppe burde de vel oxo ta for seg dennes påvirkning av folks syn på ting! Her skriver folk like godt som journalister, – med en personlig vri, så..
      Dessuten er jeg redd det går ut over ytringsfriheten. En kan faktisk ikke begrense denne hver gang det oppstår ubehageligheter. -Iallefall om det blir snakk om ren sensur av hva en kan skrive i bloggen på f.eks blogg.no. Jeg mener nå at ansvaret for unges selvbilde i det store & hele ligger hos foreldrene. Hva uheldige influencere angår, må de faktisk bare få holde på, -men oxo tåle den kritikk (dog ikke personhets) som måtte komme..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg