JEG ER IKKE EN HORE

Og det er ikke du heller.

 

La oss snakke om slutshaming.
Ikke bare en gang, ikke bare to ganger, men sikkert hundre ganger har jeg reagert med sinne på grunn av slutshaming. Jeg snakker om stygge kommentarer på nett, spesielt på Instagram. Jeg ser det hele tiden både på venninners kommentarfelt, andre bloggere sine kommentarfelt og mitt eget. Slutshaming på nett foregår på grunn av en ukultur som finnes flere plasser i samfunnet. 

Mye har blitt sagt om skjønnhetsidealer, lettkledde bilder også videre i sosiale medier, men det som også har vært oppe for debatt er hvordan folk oppfører seg i kommentarfeltet på sosiale medier. Kommentarer fra både voksne og unge hvor det står akkurat disse ordene som jeg skrev over «hore» og «du er løs». Jeg syns det er verdt å ta opp den «slutshamingen» som jenter er utsatt for både i hverdagslivet og i sosiale medier. Tingen med slutshaming er at det er ikke noe nytt, det er ikke noe som oppsto med sosiale medier. Hvor mange ganger har man ikke hørt eller sett at noen er en «hore» fordi hun har ligget med flere gutter? Særlig på videregående skole husker jeg at det var noen jenter alle var «enige om» var horer. Jenter som publiserte lettkledde bilder på sosiale medier var «løse» også videre. Jeg syns det er helt forferdelig at det skal være slik, jenter må akkurat som gutter få lov til å gjøre hva de vil med kroppen sin uten at de skal få en merkelapp på seg. Jeg har fått mye dritt på sosiale medier fordi jeg har restylane i leppene mine, noen ekle menn har kalt det «sugelepper» og jeg spyr bare av tanken på at noen skriver slike ting til meg og ikke minst til andre. Alle foreldre, mødre og fedre der ute – dere har et ansvar for at barna deres vokser opp og ikke blir mennesker som kaller jenter for horer. Slutshaming er en uting både i hverdagslivet og i sosiale medier. Jeg skulle likt å se folk kommentere «hore» på bildene av kjente menn som publiserer lettkledde bilder (neida jeg hadde ikke likt det, men dere ser poenget). Vi jenter må også bli bedre på å respektere hverandre, fordi jeg føler ofte jenter er like ille som gutter. Vis ikke vi sier klart i fra selv både til hverandre og til gutter så er det en dag en selv som sitter der og er en «hore».

15 kommentarer

Siste innlegg